0  |  0

احتمال از دست رفتن بازار صادرات لبنیات

احتمال از دست رفتن بازار صادرات لبنیات

کاوه زرگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: در صورت افزایش قیمت شیر، کارخانه‌های لبنی، عراق را به عنوان بازار صادراتی خود به ترکیه واگذار خواهند کرد.

وی افزود: انجمن صنایع لبنی تقاضایی برای افزایش قیمت این محصولات نداشته است و اصرار دارد که قیمت‌ فرآورده‌های لبنی به ویژه شیر، ماست و پنیرکه از کالاهای پرمصرف محسوب می‌شوند، افزایش پیدا نکند.

زرگران با اشاره به بخشنامه‌ اعلام شده از سوی وزیر صنعت مبنی بر اینکه 18 ماده غذایی در صورت موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می توانند تا شش درصد افزایش قیمت داشته باشند، اظهار کرد: این بخشنامه هنوز اجرایی نشده است و مطمئنا اگر هر گونه تخلفی وجود داشته باشد، کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و سازمان حمایت آن را پیگیری خواهند کرد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در عین حال گفت: البته کالاهایی که در اولویت اول قرار دارند این امکان را دارند که تا سقف شش درصد با مجوز ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت داشته باشند. در وضعیت فعلی دامداران بر این عقیده هستند که قیمت لبنیات باید افزایش یابد. دامداران حق دارند، چرا که وضعیت اقتصادی‌شان با هزینه‌های فعلی برایشان به صرفه نیست.

وی افزود: از سوی دیگر صنایع لبنی اعلام می‌کند که روزانه 16 درصد یعنی معادل 2700 تن شیر مازاد مصرف وجود دارد و انبار‌های کارخانه‌ها مملو از شیر خشک است؛ به طوری که 25 هزار تن شیرخشک در کارخانه‌های لبنی دپو شده و 15 هزار تن در انبار سازمان تعاون روستایی موجود است. در مجموع 40 هزار تن شیرخام مازاد به شیر خشک تبدیل شده است.

زرگران تصریح کرد: قطعا در این شرایط هر گونه افزایش قیمت باعث تشدید وضعیت می‌شود و طبیعتا این حجم شیر سرریز شده به دامداری‌ها بر‌می‌گردد که می‌تواند نتایج نامطلوبی برای دامداری‌ها در پی داشته باشد. همچنین اگر قیمت خرید شیر خام از دامداران افزایش پیدا کند، صادرات لبنیات‌ به عراق افت چشمگیری خواهد یافت.

دبیر کانون صنایع غذایی درباره وضعیت صادرات نیز لبنیات عنوان کرد: مجموع صادرات لبنیات حدود 670 میلیون دلار در سال گذشته بوده است که 80 درصد آن به کشور عراق بود. اما اگر قرار باشد قیمت شیر خام برای کارخانه‌های لبنی افزایش پیدا کند، ترکیه این بازار را از دست شرکت‌های ایرانی در‌می‌آورد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری ایسنا
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com