0  |  0

رونق صادرات فرش ایران در دوران پساتحریم

رونق صادرات فرش ایران در دوران پساتحریم

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری آمریکایی به نقل از یک صادرکننده فرش نوشت: فرش دستباف سفیر ایران است و من خوشحالم که این سفیر در آستانه ازسرگرفتن فعالیت در آمریکاست.عرب‌زاده در ادامه افزود: فرش ایرانی همانند پرچم ایران در همه جای دنیا شناخته شده است. اجازه دهیم این پرچم به اهتزاز درآید.

توافق هسته ای تاریخی که 14 ژوییه میان ایران با کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان امضا شد، زمینه ساز برداشته شدن تحریمهای بین المللی است و در همین راستا، واردات فرش ایران به آمریکا که در سال 2010 متوقف شد، از سرگرفته خواهد شد. فرش ایرانی در میان کالاهای غیرنفتی بیشتر آسیب را از تحریمهای بین المللی متحمل شد. بازار آمریکا یک پنجم از صادرات فرش ایران را تشکیل می‌داد.

به گفته حمید کارگر، رییس مرکز ملی فرش ایران، تولیدکنندگان ایرانی به بازار آمریکا می‌اندیشند و با امید به ازسرگیری تجارت در سال آینده، فرش می‌بافند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان این صنعت شروع به بافتن فرشهای مناسب ذائقه بازار آمریکا کرده و سفارشهایی را دریافت کرده اند و با مشتریانشان مذاکراتی داشته اند. ایران از سال 2010 یک پنجم از صادرات فرش را به دلیل بسته شدن بازار آمریکا از دست داده است و در این مدت رقیبان جای ایران را گرفته اند؛ با این‌همه انتظار می‌رود مشتریان آمریکایی به دلیل منحصر بودن طراحی و رنگهای فرش ایرانی، مجددا از آن استقبال کنند.

بر اساس این گزارش، ایران سال گذشته به ارزش 330 میلیون دلار فرش صادر کرد که حدود دو سوم از تولید داخلی بود که اکنون به بیش از پنج میلیون متر مربع در سال رسیده است.به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، ایران زمانی بزرگترین صادرکننده فرش دنیا بود اما این صنعت با مانع تحریم و رقابت از سوی تولید ارزان‌تر هندی، پاکستانی و چینی که کپی طرح‌های سنتی ایرانی بودند، مواجه شد.

عرب زاده به آسوشیتدپرس گفت: وی آماده می‌شود تا پاسخگوی مشتریان مختلف آمریکایی شود. آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها رنگهای روشن را ترجیح می‌دهند در حالیکه فرشهای تیره مورد پسند نسل‌های قدیمی‌تر است.

قیمت فرش دستباف ایرانی از چند هزار دلار تا چند میلیون دلار که مناسب انداختن در کف کاخ‌ها هستند، می‌رسد.ایران در سال 2000 یک فرش دستباف عظیم به ارزش 5.2 میلیون دلار به پادشاهی عمان ارسال کرد و در سال 2006 بزرگترین فرش دستباف به ارزش 8.5 میلیون دلار را برای مسجد شیخ زاید در ابوظبی امارات تولید کرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری ایسنا
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com