2  |  100

طراحی بوم ارزش پیشنهادی

طراحی بوم ارزش پیشنهادی

چگونه محصولات یا خدماتی خلق کنیم که مشتری خواهان آن باشد؟

محصول یا خدمات کسب ‌وکار شما می‌تواند کاملا نو و خلاقانه، منطبق با فناوری روز و با برنامه و سرمایه‌گذاری مناسب خلق شود اما تا زمانی که ارزشی برای مشتری طراحی و ارائه نکنید موفق نخواهید بود. باید چیزی خلق کنید که مشتری محصول یا خدمات شما را به سایرین ترجیح دهد، به آن وفادار باشد و حتی برند شما را به دیگران پیشنهاد کند و این همان مفهوم ارزش پیشنهادی است. یک کارآفرین که در حال راه اندازی کسب و کاری نوپاست با محدودیت هایی مواجه است و بسته به فضای کاری اش بعضی چیزها سخت تر و برخی آسان تر خواهد بود. پس چه بهتر که از تابلوی طراحی ارزش پیشنهادی کسب و کارتان استفاده کنید.

تابلوی طراحی ارزش پیشنهادی از دو بخش تشکیل شده است. با استفاده از پروفایل مشتری درک واضح تری از مشتری پیدا می کنید و با استفاده از نقشه ارزش، چگونگی ایجاد ارزش برای آن مشتری را توصیف می کنید. هنگامی که این دو بخش در راستای یکدیگر باشند به تناسب بین آنها دست خواهید یافت.

توصیف بوم ارزش پیشنهادی

پروفایل مشتری

پروفایل مشتری توصیف کننده بخش مشتری خاص در مدل کسب و کارتان به صورت ساختارمند و با جزئیات بیشتر است. این پروفایل، مشتری را به کارها، دردسرها و منفعت ها تقسیم می کند.

کارهای مشتری

کارها چیزهایی را توصیف می کند که مشتریانتان در شغل یا زندگی خود سعی در انجام آن دارند. کار مشتری می تواند فعالیت هایی باشد که مشتری سعی در انجام و اتمام آن ها دارد، مشکلاتی باشد که می کوشد تا حلشان کند یا نیازهایی باشد که در تلاش است تا آنها را برطرف سازد . زمانی که در جست وجوی کارها هستید اطمینان حاصل کنید که از دیدگاه مشتری به مسائل می نگرید. آنچه شما از دیدگاه خود مهم می پندارید ممکن است آن کاری نباشد که مشتریان واقعا سعی در انجامش دارند. بین سه نوع اصلی کارهای مشتری و نیز کارهای پشتیبان تمایز قائل شوید . . . 

دردسرهای مشتری

دردسرها توصیف کننده هرچیزی است که مشتری شما را قبل، درحین و بعد از تلاش برای انجام کاری آزار می دهد یا به بیان ساده از انجام دادن یک کار جلوگیری می کند. دردسر همچنین ریسک ها را نیز توصیف می کند . ریسک نتایج بد بالقوه ای است که مربوط به انجام ندادن یا بد انجام دادن کار است. به دنبال شناسایی سه نوع از دردسرهای مشتری و تعیین میزان جدی بودن آنها از نظر مشتری باشید . . . 

منفعت های مشتری

منفعت ها نتایج و فایده هایی را توصیف می کنند که مشتریانتان در طلبشان هستند. برخی از منفعت ها ضروری، برخی مورد انتظار، برخی مطلوب مشتریان و برخی نیز برای مشتریان غیر منتظره هستند. منفعت ها شامل فواید کارکردی ، منفعت های اجتماعی ، احساسات مثبت و صرفه جویی در هزینه ها می شود. به دنبال شناسایی چهار نوع از منفعت های مشتری در قالب نتایج و فایده ها باشید . . . 

طراحی بوم ارزش پیشنهادی

نقشه ارزش

نقشه ارزش پیشنهادی ویژگی های ارزش پیشنهادی خاصی در مدل کسب و کارتان را به صورت ساختارمند و با جزئیات توصیف می کند. این نقشه، ارزش پیشنهادیتان را به محصولات و خدمات، دردسرکاه ها و منفعت سازها تقسیم می کند.

محصولات و خدمات

این جزء شامل تک تک محصولات و خدماتی است که ارزش پیشنهادیتان بر پایه آنها ساخته می شود. این مجموعه از محصولات و خدمات، به مشتریانتان کمک می کند که کارهای کارکردی، اجتماعی یا احساسی خود را انجام دهند یا نیازهای اولیه خود را برآورده کنند. لازم به ذکر است که محصولات و خدمات به تنهایی ارزش خلق نمی کنند بلکه خلق ارزش در رابطه با بخشی خاص از مشتریان و کارها، دردسر ها و منفعت های‌شان است. احتمالا ارزش پیشنهادی شما از انواع مختلفی از محصولات و خدمات تشکیل شده است...

دردسرکاه ها

دردسرکاه ها توصیف می کنند که دقیقا چگونه محصولات و خدماتتان دردسرهای خاصی از مشتری را برطرف می کنند. در واقع به طور صریح نشان می دهند که چگونه قصد دارید برخی از چیزهایی را که مشتری را قبل، درحین و بعد از انجام کار آزار می دهد یا مانع از انجام کار می شود حذف کنید یا کاهش دهید.  آیا محصولات وخدماتتان می تواند باعث صرفه جویی در هزینه ها، ایجاد احساس بهتر در مشتریان و . . .  شود؟

منفعت سازها

منفعت سازها توصیف می کنند که چگونه محصولات و خدماتتان برای مشتری منفعت ایجاد می کند. در واقع به طور صریح نشان می دهد که قصد دارید چگونه نتایج و فایده هایی ایجاد کنید که مشتریان انتظار یا آرزویش را دارند و یا از دیدنش شگفت زده خواهند شد. این نتایج و فایده ها شامل مطلوبیت کارکردی، منفعت های اجتماعی، احساسات مثبت و صرفه جویی در هزینه هاست. آیا محصولات و خدمات شما می تواند باعث تحقق رویای مشتریان، آسان نمودن زندگی و ... شود؟

راه‌ اندازی کسب و کار؛ از کجا باید کسب و کارم را شروع کنم؟

بوم ارزش پیشنهادی کسب و کارتان را آسان و آنلاین طراحی کنید

«بوم ارزش پیشنهادی» کسب و کارتان را آسان و آنلاین طراحی کنید

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com