0  |  0

۲۶ شرکت دانش بنیان فعال مجاز اقتصادی شدند

۲۶ شرکت دانش بنیان فعال مجاز اقتصادی شدند

سرپرست امور شرکتها و موسسات دانش بنیان اظهار داشت: با توافقات صورت گرفته بین معاونت علمی و گمرک جمهوری اسلامی، ۲۶ شرکت دانش بنیان برتر به عنوان فعالان مجاز اقتصادی شناخته شده اند.
محمد صاحبکار خراسانی در نشست با اعضای شرکت های دانش بنیان فعالان مجاز اقتصادی گفت: مقام معظم رهبری در خصوص شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنها تاکید فراوانی دارند.
وی افزود: در ده سال گذشته مشکلات و ابهاماتی برای شرکتها وجود داشت که اکنون با تلاش معاونت علمی و وزارتخانه های مربوطه می توانیم بگوییم مسیر این شرکتها عوض شده و تسهیلاتی در اختیار آنها قرار گرفته است.
صاحبکار خراسانی اظهارداشت: اکنون بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ شرکت برای استفاده از قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان تقاضا داده اند و حدود ۶ هزار شرکت وارد روند ارزیابی شده اند.
وی ادامه داد: ۲ هزار و ۴۵۰ شرکت دانش بنیان به عنوان مشمولان استفاده از مزایای قانون حمایت از این شرکت ها، قرار گرفته اند.
سرپرست امور شرکتها و موسسات دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در سال مالی ۱۳۹۲ تعداد ۵۰ شرکت و در سال مالی ۱۳۹۳ تعداد ۱۳۰۰ شرکت و در سال مالی ۱۳۹۴ تعداد ۲ هزار و ۱۵۰ شرکت مشمول استفاده از ظرفیت مالیاتی شده اند.
صاحبکار خراسانی در خصوص حمایت های معاونت علمی از شرکت های دانش بنیان گفت: تسهیلاتی به شرکت های دانش بنیان ارائه شده تا بتوانند در ۵۰ کیلومتری و ۳۰ کیلومتری استانهای اصلی قرار بگیرند. برخی شرکت ها در ۵۰ کیلومتری استان اصفهان و ۳۰ کیلومتری مشهد قرار گرفته اند؛ در این مورد مقررات زیست محیطی رعایت شده است.
سرپرست امور شرکتها و موسسات دانش بنیان افزود: در خصوص حمایت از شرکت ها برای تولید محصولات داخلی، تعرفه ای در داخل کشور تعریف کرده ایم که این موضوع با حمایت وزارت صنعت انجام می گیرد تا شرکت ها بتوانند محصولات خود را به تولید برسانند.
وی ادامه داد: در این خصوص فهرستی توسط وزارت صنعت تهیه شده که شرکت ها می توانند کالاهای خود را بر اساس این فهرست تهیه کنند.
صاحبکار خراسانی در خصوص معافیت های گمرکی به شرکت های دانش بنیان گفت: برای ۴ دسته کالا معافیت گمرکی اعمال می شود که واردات ماشین آلات مشروط به اینکه در کشور ساخته نشده باشد، تجهیزات آزمایشگاهی برای توسعه فعالیت های شرکت، مزایا، مواد و تجهیزات برای تحقیق و توسعه یک شرکت و واردات نمونه برای مهندسی معکوس جزء معافیت های گمرکی برای شرکت های دانش بنیان به شمار می رود.
سرپرست امور شرکتها و موسسات دانش بنیان اظهارکرد: اگر یک شرکتی بخواهد تحت عنوان ورود موقت، تجهیزاتی وارد کشور کند و این تجهیزات را به مدت یک سال به محصول تولید کرده و آن را صادر کند، می تواند از معافیت گمرکی برخوردار شود.
وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیانی که پروانه بهره برداری در تاسیس دارند می توانند‌ از مسیر سبز گمرکی کالاهایی را وارد کشور و شرکت خود کنند.
صاحبکار خراسانی ادامه داد: اکنون این ۲ هزار و ۴۵۰ شرکت می توانند به صورت آنلاین با سامانه «بیتا» ی وزارت صنعت در ارتباط باشند و فرایند ترخیص سبز را از مسیر گمرکی مربوطه طی کنند.
سرپرست امور شرکتها و موسسات دانش بنیان اظهارداشت: با هماهنگی های صورت گرفته بین معاونت علمی و گمرک جمهوری اسلامی ایران، ۲۶ شرکت دانش بنیان برتر به عنوان فعالان مجاز اقتصادی شناخته شده اند؛ فعالان مجاز اقتصادی اصطلاح بین المللی است که همه کشورها تسهیلاتی را برای این گروه فراهم کرده اند.
به گفته وی: انتخاب شرکت های دانش بنیان که به عنوان فعالان مجاز اقتصادی شناخته شده اند، از سوی معاونت علمی و فناوری بر اساس معیارهای مختلف از جمله میزان فعالیت های بازرگانی و حجم واردات و صادرات آنها در طول سال انجام شده است.
سرپرست امور شرکتها و موسسات دانش بنیان با اشاره به معیارهای انتخاب این شرکت ها، گفت: اگر شرکت ها سابقه تقلب، قاچاق، تقلب تجاری و جعل اسناد اقتصادی نکرده باشند و دارای حداقل ۳ سال فعالیت در حوزه واردات و صادرات باشند، می توانند جزء فعالان اقتصادی مجاز قرار بگیرند.
اسامی شرکت های دانش بنیان تایید شده در کمیته مرکزی فعالان مجاز اقتصادی به شرح ذیل آمده است:
شرکت های دانش بنیان «مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا»، «گل دارو»، «زنجان برون»، «تولیدی تحقیقاتی سیناژن»، «شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو(ایپکو)»، «پویندگان راه سعادت»، «پیشتاز طب زمان»، «گیاهان سبز زندگی»، «تحقیقاتی، مهندسی توفیق دارو»، «تولید مواد دارویی درسا دارو»، «دارو درمان سلفچگان»، «فرآیندشیمی حکیم»، «توربین های گازی صنعتی خاورمیانه»، «تقطیران»، «باریج اسانس»، «آریوژن فارمد»، «بسپار سازه توس»، «فراپاکس»، «صنعتی خزر الکتریک»، «صنایع شیمیایی فراپل جم»، «شرکت سرامیک های صنعتی اردکان»، «بتون صنعت بریس»، «لاوان تابلو»، «همانند ساز بافت کیش»، «آق آلتین شیمی» و «میان الکترونیک».

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com