0  |  0

انتقاد از سهم کم ایلام از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای رشد و فناور

انتقاد از سهم کم ایلام از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای رشد و فناور

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای تحقق اقتصاد مقاومتی ، لزوم فعال شدن واحدهای راکد، هوشیاری مدیران در پیاده کردن راهبردهای اقتصاد مقاومتی و حاکم بودن امنیت لازم بر استان برای سرمایه‌گذاری از جمله محورهای نشست تبیین راهبردهای اقتصاد مقاومتی در ایلام بود.
محمدرضا مروارید در نشست تبیین راهبردهای اقتصاد مقاومتی استان، اظهار کرد: عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی نیازمند تلاش تمامی مدیران، کارآفرینان و متخصصان در حوزه‌های مختلف و بهره‌گیری از توان واحدهای دانش بنیان است.
وی با انتقاد از سهم کم استان در وجود شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای رشد و فناور ادامه داد: هرچه بتوانیم زمینه استقرار این مراکز را در ایلام فراهم کنیم، شرایط برای بالندگی و خلاقیت نخبگان و ارائه طرح‌های دارای توجیه اقتصادی میسر شده و ضمن تولید ثروت زمینه اشتغال‌زایی را برای بخش زیادی از دانش‌آموختگان دانشگاهی نیز فراهم خواهیم کرد.
استاندار ایلام بر لزوم به‌کارگیری ظرفیت‌های بومی و محلی استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی موردنظر رهبر معظم انقلاب تأکید کرد
وی افزود: سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی در 24 بند ابلاغ‌شده و در این فرمان استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی هر استان مورد تأکید قرار گرفته است، باید طرح‌هایی که در کوتاه مدت بازدهی بیشتری داشته و تأثیر مستقیمی در اشتغال‌زایی دارند، در اولویت اجرا قرار گیرند.
استاندار ایلام با اشاره به وجود تعدادی واحد صنعتی و تولیدی نیمه فعال در استان یادآور شد: باید با هماهنگی بانک‌های عامل ضمن تأمین نقدینگی موردنیاز شرایط را برای تولید دوباره این مراکز فراهم کنیم تا شاهد رونق اشتغال‌زایی در استان باشیم.
مروارید تأکید کرد: دولت در سال 1395 اعتبار مناسبی برای احیای واحدهای تولیدی راکد و مشکل‌دار در نظر گرفته و برای استان‌ها نیز سقفی تعیین نشده است که باید با تلاش مضاعف بتوانیم از این منابع برای کمک به واحدهای نیمه فعال و راکد استفاده کنیم.
استاندار ایلام اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌های متعددی تاکنون با بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و بانک سینا به منظور سرمایه‌گذاری این مراکز در حوزه‌های زیرساختی و زیربنایی استان صورت گرفته که می‌توان از منابع و امکانات این نهادها برای اشتغال‌زایی و انجام کارهای تولیدی در استان بهره گرفت.
مروارید گفت: صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار را برای توسعه شبکه‌های آبیاری تحت فشار در نظر گرفته که می‌توان از این اعتبار برای تقویت این شبکه‌ها و توسعه کشاورزی استان استفاده کرد.
مدیران دستگاه‌های اجرایی در حوزه اقتصاد مقاومتی تنها به دنبال ارائه گزارش عملکرد نباشند
«حشمت‌اله عسگری» - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز گفت: اقتصاد مقاومتی باید در حول سه محور تولید، اشتغال و بهره‌وری باشد تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
وی با انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی با آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، تطابق ندارد برخی اصل قضیه را رها کرده و به حاشیه‌ها می‌پردازند.
عسگری اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی حرکتی مبتنی بر برنامه‌های کاربردی و اصلاح مداوم رویه‌های نادرست است و لذا ارائه گزارش‌ها و تبیین اقتصاد مقاومتی باید حول سه محور تولید، اشتغال و بهره‌وری باشد که تأثیر مستقیمی بر رونق اقتصادی هر کشوری خواهد داشت.
معاون استاندار ایلام گفت: اگر می‌خواهیم در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم، باید رویه‌های موجود را تغییر دهیم، به‌طور قطع در موضوع تولید و سرمایه‌گذاری یک عده سود می‌برند و فلسفه کار اقتصادی نیز همین است ولی باید تلاش کنیم این سود نصیب افراد بیشتری و عموم مردم شود.
وی بر لزوم تغییر برخی قوانین و اصلاح رویه‌های دست‌وپا گیر برای مشارکت سرمایه‌گذاران تأکید کرد و ادامه داد: سیستم گزارش دهی و گزارش‌گیری در نهادها باید بروز شود تا شاهد تغییر و بهبود فرآیندهای کاری باشیم.
عسگری اضافه کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی نباید در حوزه اقتصاد مقاومتی تنها به دنبال ارائه گزارش عملکرد باشند و باید در جهت عملیاتی کردن برنامه‌ها گام بردارند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: با توجه به فرصت باقیمانده تا پایان دولت یازدهم دولت تکمیل طرح‌هایی که بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند را در اولویت تخصیص اعتبار و اجرا قرار داده تا شاهد بهره‌برداری آن‌ها تا اوایل سال آینده باشیم.
عسگری از تمامی مدیران اجرایی کارآفرینان و عموم مردم خواست با روحیه جهادی و انقلابی برای تحقق اقتصاد مقاومتی موردنظر رهبر معظم انقلاب تلاش کنند تا شاهد رفع مشکلات و معضلات کشور باشیم.
وی از رسانه‌های دیداری و شنیداری خواست الگوهای صحیح اقتصادی به ویژه در حوزه مصرف را برای مردم بیان کنند تا شاهد اصلاح رویه‌های نادرست در این زمینه باشیم.
امروز سرمایه‌گذاری در دنیا با مقوله وجود امنیت پایدار ارتباطی تنگاتنگ دارد
«حسین کلانتری» معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام نیز در این نشست گفت: امنیت پایدار از راهبردهای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی افزود: مؤلفه امنیت پلی برای اجرای سرمایه گزاری بلندمدت است و این سرمایه‌گذاری پیش‌زمینه‌ای برای تحقق اقتصاد مقاومتی موردنظر رهبر معظم انقلاب است و باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی زمینه‌های آن را در استان ایجاد کنیم.
کلانتری تأکید کرد: ایران اسلامی هم‌اکنون به عنوان الگویی از لحاظ امنیت پایدار در منطقه و جهان بشمار می‌رود و در این میان استان ایلام مانند نگین انگشتری در این حلقه امنیتی می‌درخشد که نتیجه رشادت‌های نیروهای نظامی و امنیتی است.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام گفت: شاخص‌های امنیتی در این استان حتی از بسیاری از کشورهای اروپایی نیز بالاتر است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با فراغ بال در اجرای طرح‌های اقتصادی مشارکت کنند.
وی گفت: امروز سرمایه‌گذاری در دنیا با مقوله وجود امنیت پایدار ارتباط تنگاتنگی دارد، روزگاری ایلام خط مقدم جبهه رزمندگان اسلام علیه تجاوزگری‌های رژیم بعث عراق بود که با ایستادگی و رشادت‌های عموم مردم و نیروهای مسلح، امنیتی که امروز در مرزهای استان حاکم است را در کمتر نقطه‌ای از دنیا شاهد هستیم.
کلانتری با اشاره به سفر ماه گذشته سفیر اتریش به استان افزود: این مقام اروپایی در این دیدار نخستین سؤالی که عنوان می‌کرد وضعیت امنیتی استان با وجود مرز گسترده و تهدیدات داعش بود، درحالی‌که شاهد هستیم هم‌اکنون کشورهای اروپایی همچون فرانسه و ترکیه مرتب از سوی این گروه‌های تکفیری و تروریستی تهدید می‌شوند، ولی امنیتی که در استان ایلام برقرار است در کمتر جایی از جهان مشاهده می‌شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com