0  |  1

ماندگاری با نام نیکو

ماندگاری با نام نیکو

یکی از ابتدایی ترین و اصلی ترین فرآیند های شکل گیری کسب و کار ها، فرآیند نام گذاری است، چرا که آغازگری است برای فعالیت پایدار. باید دقت کنیم که نام گذاری محصول یا کسب و کارمان از مهم ترین و حائز اهمیت ترین فعالیت هایی است که باید به آن توجه خاص و ویژه ای کنیم، چراکه کوچک ترین سهل انگاری در این حوزه با صدمات جبران ناپذیری همراه خواهد شد.
در ادامه شما با باید ها و نبایدهای نام گذاری و همچنین راهکار های مفید و مؤثر در نام گذاری آشنا خواهید شد. باید گفت نام شما، معرف برند شماست و می تواند ارزشی را که ارائه می کنید یا فاصله شما از آن را تقویت کند.

هنگام خلق یک نام، گزینه هایی را در اختیار دارید:
1-از نام موسس شرکت یا ابداع کننده آن استفاده کنید (مانند شرکت Hewlett-Packard)
2-تشریح کنید که چه فعالیتی را انجام می دهید (مانند Southwest Airlines)
3-یک تجربه یا یک تصویر را شرح دهید (مانند Sprint)
4-از کلمه ای خارج از حوزه فعالیت خود استفاده کنید (مانند Apple)
5-یک کلمه ترکیبی بسازید (مانند Google)
بسیار حائز اهمیت است که تصمیم بگیرید نام شما باید چه معنایی داشته و بیان کننده چه مفهومی باشد. برای مثال، اگر شرکتی را اداره می کنید که خدمات نام گذاری ارائه می دهد، نام شما نمونه ای از فعالیت شما محسوب می شود. این نام باید فوق العاده باشد، این طور نیست؟
برخی شرکت هایی که ارائه کننده خدمات نام گذاری هستند، عبارتند از:
1- نام منحصربه فرد
به نظر می رسد این شرکت ها خلاق تر و بهتر توانسته اند نامی شاخص و ممتاز نسبت به نام شرکت های رقیب بیابند و راهکار ایده آلی را برای نام گذاری محصول یا کسب و کارتان به شما پیشنهاد دهند.
2- نام معمولی
همه این شرکت ها شبیه هم به نظر می رسند، یعنی خدماتی یکسان تحت وظایف خود ارائه می دهند و فقط سعی می کنند قوانین نام گذاری را رعایت کنند و همچنین تشابه اسمی رخ ندهد.
3- نام فراموش شدنی
این آژانس های نام گذاری خودشان نیز دارای ضعف و نام های فراموش شدنی هستند، غافل از اینکه باید تلاش می کردند نام هایشان به خاطر بماند، در حالی که سعی کردند فقط حضور داشته باشند.
همه این شرکت ها ممکن است خدمات بسیار مهمی را ارائه دهند، سال ها تجربه داشته باشند و گزارش های فوق العاده و درخشانی در سابقه کاری آنها باشد. اگر شما بخواهید پروژه نام گذاری شرکت خود را به یکی از این سه نوع شرکت بسپارید، کدام یک را ترجیح می دهید؟ با کدام یک از این شرکت ها تماس خواهید گرفت؟ شرکتی با نام منحصربه فرد، نام متوسط یا نام فراموش شدنی؟
این مثال نشان می دهد که شما یک بار شانس آن را دارید که نخستین تاثیر را روی مشتریان خود داشته باشید. بسیاری از مشتریان بالقوه شما ممکن است واقعا اطلاعاتی در مورد شرکت شما و محصولات و خدماتی که ارائه می کنید، نداشته باشند و یک نام فوق العاده و بی نظیر می تواند تاثیر مثبتی را در ذهن آنها ایجاد کند و موقعیت های شغلی بسیار زیادی برای شرکت شما فراهم سازد. برعکس یک نام ضعیف می تواند این موقعیت های شغلی را از میان بردارد.
فرآیند انتخاب نام بسیار چالش برانگیز است، زیرا در مثلا ایالات متحده 26میلیون فعالیت بازرگانی وجود دارد. قانون تجاری در خیلی از کشور ها از نام های تجاری حمایت می کند، بنابراین زمانی که در می یابید نامی را دوست دارید اطمینان داشته باشید که می توانید از آن استفاده کنید. در صورتی که از قوانین تجاری سرپیچی کنید، ممکن است حتی در صورتی که زمان و هزینه زیادی را برای نام جدید شرکت خود سرمایه گذاری کرده اید، مجبور به انصراف از آن نام شوید.
علاوه بر آن باید به اهداف بازاریابی اینترنتی خود نیز توجه داشته باشید، زیرا ممکن است مجبور شوید یک وب سایت با همان نام جهت مطابقت دادن با نام خود بیابید. در حال حاضر تقریبا 200 میلیون نام تجاری در سراسر دنیا به ثبت رسیده است و برخی متخصصان بر این باور هستند که بیش از 90درصد از کلمات فرهنگ لغات به عنوان نام های تجاری مورد استفاده قرار گرفته اند.
اجازه ندهید این چالش ها شما را از تلاش برای یافتن بهترین نام برای شرکت تجاری خود بازدارد.
در ادامه می خواهیم به بررسی سه مورد بپردازیم تا با اهمیت نام گذاری آشنا شویم:
بهترین مورد
یک نام فوق العاده، می تواند ایجاد شوک کند و شما را به عنوان یک رهبر و نوآور واقعی جلوه دهد علاوه بر آن، با استفاده از یک یا دو کلمه، موقعیت و برند شما را تقویت (مستحکم) می کند. چنین نامی بسیار قدرتمند است، می تواند فرهنگ و موقعیت را منتقل و شرکت را از دیگر شرکت ها متمایز کند.
به عنوان مثال نام دیجی کالا که رهبر فروش اینترنتی در ایران است آنقدر مؤثر و تأثیر گذار بوده که خیلی از شرکت های دیگر با برگرفتن ابتدای اسم این شرکت اقدام به تأسیس و نام گذاری شرکت های دیگر کرده اند.
مورد خنثی
شما همانند شرکت های دیگر به نظر می رسید. همچنین فرصت انتقال یک پیام مهم را از دست داده اید، اما حداقل آسیبی به شرکت خود وارد نکرده اید و این اسم خیلی نقشی را در جایگاه سازی در ذهن مخاطبان ایجاد نمی کند و همچنین تاثیر منفی نیز بر ذهن مخاطبین و بازار هدف نیز نخواهد گذاشت.
بدترین مورد
یک نام ضعیف می تواند فعالیتی را که به منظور ایجاد موقعیت مناسب در بازار انجام داده اید، بی اثر کند و حتی منفی جلوه دهد. ممکن است شما جهت ایجاد تمایل در مصرف کنندگان نسبت به شرکت، کالا یا خدمات خود با مشکلاتی مواجه و ناگزیر شوید با صرف زمان و هزینه بیشتر، اطلاعاتی را در زمینه محصولات و خدمات خود به بازار عرضه کنید.
در صورتی که فعالیت خود را در بازارهای دیگر نیز گسترش دهید، یک نام ضعیف همچنین فرصت های شما را نیز محدود خواهد کرد.
چگونه نام گذاری با استراتژی در یک تراز قرار می گیرند؟
نام شرکت شما، سپری برای استراتژی برند شما محسوب می شود، این نام نخستین چیزی است که بازار مشاهده می کند و می شنود.
نام، لوگو، بسته بندی (رنگ، فونت و طراحی)، محل (در صورتی که مخاطبان و بازار هدف از مغازه یا دفاتر شما دیدن کنند)، آرم یا شعار و به طور کلی ویژگی های اختصاصی و منحصربه فرد شرکت شما همگی در درک مصرف کنندگان نسبت به محصولات و خدمات شرکت شما مؤثر هستند.
اغلب بازاریابان فصلی هنگام عرضه یک کالا یا محصول جدید به بازار، استراتژی های موقعیت، برند، توزیع و قیمت گذاری را ایجاد می کنند تا اطمینان حاصل کنند همه این موارد هنگام ورود کالا به بازار با یکدیگر مطابقت دارند. از آنجا که ممکن است ده ها میلیون از سرمایه شما به خطر بیفتد، بسیار حائز اهمیت است که این فعالیت از ابتدا صحیح صورت پذیرد.
اکثر شرکت های کوچک تا متوسط با انتخاب یک نام، فعالیت خود را آغاز می کنند پس از آن در طول زمان به خلق برند، توزیع و قیمت گذاری می پردازند. باید گفت نکته حائز اهمیت در این میان آن است که همه این موارد باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند تا بتوانند بیشترین شانس را جهت ارائه یک تجربه برند تکرار شدنی برای شما ایجاد کرده و موقعیتی منحصربه فرد در بازار به دست آورید.
مفاهیم کلیدی و مراحل آن
آیا برای نام گذاری شرکت خود نیازمند مشورت با یک مشاور یا آژانس نام گذاری هستید؟
احتمالا با عملکرد عالی و استراتژی مناسب، خودتان می توانید برای شرکتی که مالک آن هستید، یک نام خوب انتخاب کنید. البته ممکن است منابع لازم یا انگیزه درونی جهت انجام انتخاب نام نداشته باشید. ضمانتی وجود ندارد که یک شرکت نامگذاری یا یک مشاور نام بهتری برای شرکت شما انتخاب کند، اما این افراد پروژه انتخاب نام را سریع تر و هدفمندتر انجام می دهند.
برخی فاکتورهایی که باید مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از:
1- مخاطره های احتمالی؛ اگر شما برای وارد کردن یک محصول جدید به بازار اصلی که دارای شرایط رقابتی است، مبلغ زیادی را سرمایه گذاری می کنید، با مخاطره های احتمالی مواجه خواهید شد.
2- اطمینان شما به نیروی خلاق یا واقع بینی افراد گروهی که با آن کار می کنید.
3- میزان زمان یا انرژی که برای انجام پروژه اختصاص می دهید.
4- آیا استطاعت استفاده از منابع بیرونی را دارید؟
یک استراتژی ایجاد کنید
مشخص کنید نام شرکت شما باید چه مواردی را تحقق بخشد؟
تصمیم گیری کنید که با توجه به محصولات موجود یا نام های خدمات، این نام به چه صورتی مؤثر واقع خواهد شد.
تعیین کنید چه نوع نامی را ترجیح می دهید – توصیفی، نوآورانه ، نام موسس و غیره.
معیارهای هدف برای ارزیابی نام هایی را که خلق می کنید، در نظر بگیرید.
تعداد زیادی از نام های بالقوه را انتخاب کنید
اگر در فراتر از حوزه محلی خود فعالیت کنید، درمی یابید که بسیاری از نام های بالقوه شما قبلا مورد استفاده قرار گرفته اند، بنابراین لازم است یک فهرست طولانی تهیه کنید. جلسات توفان فکری تشکیل دهید و گروه زیادی از افراد را برای شرکت در این جلسات دعوت کنید. به منظور ارزیابی های بیشتر هر یک از ایده ها را ثبت کنید.
فهرست نام های انتخابی را با توجه به معیارهای خود ارزیابی کنید
هدف شما آن است که به گونه ای هدفمند نامی را انتخاب کنید که معیارهای مورد نظر شما را برآورده سازد، به همین دلیل با دقت نظر دوستان و خانواده خود را در مورد هر نام جویا شوید. برای مثال، نامی که افراد با شنیدن آن ابروهای خود را بالا می اندازند می تواند انتخاب خوبی باشد، زیرا متفاوت بوده و احتمالا به یادماندنی تر از نام های دیگر در حوزه فعالیت شما خواهد بود.
نام مورد نظر را بررسی کنید تا مطمئن شوید:
از پشت تلفن نام خوبی به نظر می رسد.
به طور دائم اشتباه تلفظ یا نوشته نمی شود، زیرا در آن صورت هدفی که از انتخاب نام در نظر دارید با شکست مواجه خواهد شد.
گیج کننده نباشد.
آنچه مورد نظر شماست، منتقل کنید.
دارای یک دامنه وب سایت بدون استفاده باشد که با آن کار می کنید.
از نام خود محافظت کنید
بسیار مهم است که به میزان مناسب از نام شرکت خود محافظت کنید. اگر نامی را انتخاب کنید که علامت تجاری شرکت دیگری باشد، ممکن است یک نامه توقف کار دریافت کنید و مجبور شوید به دادگاه بروید و پس از ماه ها یا حتی سال ها استفاده از این نام، آن را تغییر دهید.
در صورت محافظت از نام شرکت خود، می توانید از استفاده رقبا از این نام در آینده جلوگیری کنید.
گام های بعدی
پس از آنکه یک نام جدید انتخاب کردید، می توانید لوگو و هویت بصری خود را ایجاد و سپس پیام هایی را به منظور استفاده در ابزارهای فروش و مقالات موضوعی و کمپین خلاق خود منتشر کنید.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه فرصت امروز
مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com