0  |  0

سرآمد شماره 26 با محوریت فرهنگسازی و ترویج کالای دانش بنيان ایرانی منتشر شد

سرآمد شماره 26 با محوریت فرهنگسازی و ترویج کالای دانش بنيان ایرانی منتشر شد

این روزها که بیش از هر زمان دیگری، توجه و تعهد به برنامه اقتصاد مقاومتی، امری ضروری و اولویت دار برای ایرانیان محسوب می شود، دیگر هیچ شهروندی نمی تواند از کنار هیچ یک از مقوله ها و مولفه های پیرامونی، به سادگی گذر کند. اقتصاد دانش بنيان، حالا برای هر ایرانی، یک گزاره روزانه محسوب می شود که باید در راستای آن اقدام و عمل کند. فرقی هم ندارد که منصب و جایگاه اش چیست و کجاست.
«سرآمد» با همین نگاه، بیست و ششمین شماره خود را که ویژه مردادماه 1395 منتشر کرده، مجددا به سراغ اهمیت توجه به تولیدات ساخت داخل رفته است و این بار، رویداد ملی وفرهنگي هنري «ایران ساخت» را مورد توجه ویژه قرار است. «ایران ساخت» جشنواره ای فرهنگی هنری است در ابعاد ملی، که با شعار «فناوری ایرانی=کسب و کار ایرانی» و باهدف حمايت از خدمات وتوليد دانش بنيان قرار است دی ماه سال جاری به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان این معاونت، برپا شود.
کافر افرنگ
پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» که دبیرکلی نخستین جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» را نیز برعهده دارد، در سرمقاله شماره جدید ماهنامه سرآمد، به بهانه انتشار خبر برگزاری این رویداد ملی، از اهمیت فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان و تسری آن در همه اقشار و ابعاد جامعه نوشته است. او در یادداشتی با تیتر «مومن خود کافر افرنگ شو» که از اقبال لاهوری، آن را وام گرفته، نوشته است: «قضیه ایران ساخت یک قضیه ملی و مردمی است و ربطی به دولت و دولتمردان ندارد. اگر دولت بانی خیر شده تا این جشنواره جریان ساز فرهنگی، هنری را راه اندازی کند صرفا به این دلیل است که راه را برای ورود اقشار مختلف باز کند و فرهنگ توجه به ساخت ایران را فراگیر کند.» و بعد تاکید کرده است که «فکر می کنیم «کوالیتی» محصول غربی، حالا هر محصولی، بهتر است از کوالیتی جنس داخلی، حالا هر جنسی. این باور غلط را نه با مقاله و شعار می شود از بین برد و نه با خواهش و تمنا و برانگیختن احساسات. یک راه حل بیشتر وجود ندارد که چنین مانع ذهنی را از سر راه هم تولیدکننده و هم مصرف کننده برداریم و آن این است که بر کیفیت کالا تاکیدی موکد کنیم.»
ساخت ایران
خبرنگاران «سرآمد» در این شماره به سراغ سه تن از استخوان خرد کرده های صنعت رفته اند و با محوریت تولید ساخت داخل، تجربه های گرانقدر آنان را مکتوب کرده اند. محمد عطاردیان دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران، سعید حسین زاده عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک و رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران، سه کاربلدی هستند که راهکارهای مختلفی را برای افزایش تولیدات داخلی و رونق بازار آن ارائه کرده اند.
احیای کالای ایران
سیداحمد محیط طباطبایی نیز نگاهی به پیشینه تولید و تجارت ایران انداخته و در مطلب خود به اینکه چگونه کالای ایرانی را احیا کنیم، پاسخ گفته است. «به نظرم مهم ترین نکته این است که ما از سیاست اخلاق تجارت و تولید و صنعت مان عدول کرده ایم و اینها دست به دست هم داده و شرایط فعلی را به وجود آورده اند. پس تغییر این شرایط بیشتر نیازمند تغییر نگاه فرهنگی است.» اینها بخشی از نقطه نظرات محیط طباطبایی است که البته راهکارهای دیگری نیز در این راستا در مطلب خود ارائه کرده است.
موهبت تعهدآور
اما از آنجا که درهرشماره به يكي ازشعب استانی بنیاد ملی ميپردازيم . مصطفی شاه نظری رییس بنیاد نخبگان استان یزد، این بار سوژه گفت وگوی «سرآمد»ی ها شده است. او گفته است: «نخبگی یک موهبت تعهد آور است نه یک مزیت توقع آفرین.» و در ادامه گپ خود، از ابعاد و زوایای مختلف فعالیت های یک شعبه استانی بنیاد ملی نخبگان، نکته ها ارائه کرده است که می تواند برای فهم مخاطب عام از دغدغه ها و برنامه های این نهاد، موثر باشد.
بیست و ششمین شماره ماهنامه خبری، علمی، تحلیلی وآموزشی «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، ویژه تیرماه 1395 در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com