0  |  0

ایده اختراع باید از همان ابتدا با انگیزه تجاری در ذهن پردازش شود

ایده اختراع باید از همان ابتدا با انگیزه تجاری در ذهن پردازش شود

یاسر کاظمی‌شیرکده؛ مخترع برگزیده جشنواره رویش با اشاره به آیین‌نامه‌ شناسایی و حمایت از اخترعات برگزیده، شاخص‌های شناسایی درنظر گرفته‌شده را مطابق با فضای اخترعات توصیف کرد.
وی با اشاره به لزوم نگاه اقتصادی به اختراع، افزود: متأسفانه بسیاری از اختراعات موجود مشابه بوده و چون کارایی لازم را در جامعه ندارند به تولید نمی‌رسند.
کاظمی‌شیرکده با بیان اینکه ایده اختراع از همان ابتدا باید با انگیزه تجاری در ذهن پردازش شود، ادامه داد: در کشوری مانند ایران که در حال توسعه و پیشرفت است، فرد باید قابلیت‌های طراحی و ماشین‌سازی صنعتی با تأکید بر ره‌آورد اقتصادی را در خود ارتقاء دهد بنابراین مخترع باید نگاه اقتصادی نیز داشته باشد و به تولید انبوهِ محصولی بازارمحور بیندیشد نه اینکه صرفاً بخواهد محصولی تازه را تولید کند.
مخترع برگزیده جشنواره رویش تصریح کرد: تسهیلات اعطا شده از سوی بنیاد ملی نخبگان به منظور تجاری‌سازی اختراع بسیار مناسب هستند اما باید دانست در حوزه اختراعات «زمان» نیز نقش مهمی دارد و هر چه زودتر اختراع به محصولی صنعتی تبدیل شود، درصد موفقیت افزایش می‌یابد. به همین دلیل لازم است روند 9 ماهه تجاری‌سازی کاهش یابد.
وی با اشاره به امکانات خوب پارک‌های علم‌وفناوری استانی و مراکز رشد دانشگاهی، استفاده از تجربیات شرکت‌های موفق را گامی مطمئن در پیشرفت اختراع برشمرد و اظهار داشت: در این مکان‌ها علاوه بر امکانات و سخت‌افزارهای مناسب، شرکت‌ها و واحدهای فناور موفق نیز حضور دارند که مخترع می‌تواند از تجربیات آنها برخوردار شود. برقراری ارتباط و تعامل دوسویه بین مخترعان برگزیده و شرکت‌های موفق در واقع همان اقدامی است که بنیاد ملی نخبگان در بحث مستعدان‌برتر دانش‌آموزی در قالب «طرح دوست علمی» دنبال می‌کند. اجرای این طرح میان‌بر و هدایت‌گر مخترعانی است که تازه در ابتدای مسیر تجاری‌سازی قرار دارند.
کاظمی‌شیرکده در پایان تصریح کرد: حضور در بازار رقابت مهارت‌های خاصی مانند آشنایی و تسلط به امور بازاریابی، حقوقی و مالیاتی دارد و بدون دانستن آنها ضریب موفقیت اختراع در بازار به صفر میل می‌کند. فردی که نه بازار و مقتضیات آن را می‌شناسد، نه با اقتصاد و فضای حاکم بر آن آشنایی دارد و نه حتی زبان رقابت را می‌داند نمی‌تواند در عرصه تولید به توفیق برسد. به همین دلیل ارائه آموزش‌های لازم در این حوزه‌ها در قالب برگزاری کارگاه و یا تشکیل کلاس و یا حتی مشاوره‌های خصوصی اقدامی ضروری است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com