0  |  0

کسب و کار فعال نیاز شرکت های فناور استان سمنان است

کسب و کار فعال نیاز شرکت های فناور استان سمنان است

سید محمد اسماعیل جلالی در نشست تخصصی با موضوع کسب و کار دانش‌بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پردیس شاهرود پارک علم و فناوری استان سمنان، با اشاره به اینکه جذب سرمایه گذاری یکی از لازمه های کسب و کار دانش بنیان است، ابراز داشت: در بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه می بینیم که اشاره شده، ایران در سرانه‌ پهنای باند و سایر شاخص‌های ارتباطات فناوری ارتباطات در پایان برنامه باید در رتبه‌ دوم منطقه قرار گیرد لذا این یکی از مواردی است که از آن می توان در راستای ظرفیت های سرمایه گذاری در استان استفاده کرد.
وی با اشاره به قرارگیری ایران در رتبه‌ ۱۰۵ دنیا از لحاظ پیاده‌سازی دولت الکترونیک، افزود: در بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه ذکر شده که باید دسترسی ۶۰ درصد از خانواده‌ها به شبکه اینترنت پرسرعت فراهم شود درحالی که تا پایان سال ۹۴ توانسته‌ایم دسترسی ۴۴.۷ درصد خانواده‌ها را به اینترنت آن هم نه اینترنت پرسرعت فراهم کنیم و تقریبا ۹.۵ درصد اینترنت کنونی در کشور پرسرعت است.
رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان میزان تجارت در بازار آی تی دنیا در گذشته را حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد یورو عنوان کرد و گفت: جمعیت کشور ما نسبت به دنیا کمی بیش از یک درصد است بر این اساس باید یک درصد میزان تجارت در بازار فناوری که رقمی حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است سهم ایران باشد درصورتی که سهم کشور از تجارت آی تی جهان کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان است.
جلالی بیان داشت: این آمار نشان می‌دهد در حوزه‌ آی تی شرایط مناسبی نداریم به عنوان مثال در صادرات ای تی نسبت به صادرات غیرنفتی ۰.۱۴۶ درصد سهم صادرات این بخش است که واقعا پایین است اما در واردات فناوری بیش از شش درصد کل واردات کالای کشور را شامل می‌شود بنابراین موازنه‌ بین صادرات و واردات کشور در این حوزه نیز مناسب نیست.
وی یکی از ساده‌ترین حوزه‌ها در ایران برای دستیابی به بازارهای داخلی و جهانی را حوزه‌ آی تی و آی سی تی برشمرد و تصریح کرد: سالانه بیش از ۲۰۰ هزارنفر دانش‌آموخته‌ حوزه‌های مرتبط با این صنعت داریم به این معنی که منابع انسانی را از لحاظ کمی در اختیار داریم هر چند ممکن است از لحاظ کیفی ملاحظاتی وجود داشته باشد، دوم این‌که ما در این حوزه نیاز به ایجاد زیرساخت کمتری نسبت به خیلی از حوزه‌های دیگر داریم و تامین زیرساخت آن نیز زیاد پرهزینه نیست اما متاسفانه در آمادگی زیرساخت‌های شبکه که یکی از شاخص‌های مهم در آی سی تی دنیا است هم رتبه‌ مناسبی نداریم.
رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان با بیان اینکه پرطرفدارترین مشاغل دنیا که رشد مناسبی نیز دارند مربوط به حوزه‌ آی تی و آی تی سی هستند، گفت: کشورهایی مثل هند، مالزی و سنگاپور درآمد بسیار خوبی در حوزه‌ صادرات خدمات، محصولات و کالاهای فناورانه در حوزه‌ آی تی و آی سی تی دارند اما ما در شرایط مناسبی از این لحاظ نیستیم.
جلالی افزود: وجود بازار مناسب در داخل و خارج از کشور، وجود منابع انسانی و سرمایه‌های فکری که داریم و ارزش افزوده‌ بسیار بالایی که در این حوزه وجود دارد نشان می‌دهد باید بیشتر به این حوزه توجه کنیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com