1  |  1

کارآفرینان؛ راه اندازان توسعه پایدار

کارآفرینان؛ راه اندازان توسعه پایدار

درباره کارآفرینی و کارآفرینان، به درستی می توان ده ها کتاب و صدها و هزاران مقاله نگاشت. چنانکه در طول 20 سال گذشته، صدها کتاب، مقاله و گزارش در این باره به رشته تحریر درآمده و همزمان با توسعه رشته کارآفرینی در جامعه، در مطبوعات، رسانه ها و بازار کتاب منتشر شده است.
چند سوال اساسی همیشه در اذهان و محافل صنعتی و فنی و حرفه ای و محیط های کسب وکار و اقتصاد و تجارت و... مطرح بوده و هست:
1- چرا برخی افراد نسبت به دیگران موفق ترند؟
2- چرا برخی از سازمان ها نسبت به سازمان های دیگر موثرترند؟
3- چرا برخی کشورها از کشورهای دیگر پیشی گرفته اند؟
به این سه پرسش اساسی و مهم، پژوهشگران و علمای مدیریت، جامعه شناسی، روانشناسی و ارتباطات، پاسخ های متفاوتی ارائه کرده اند. در اینجا هدف رسیدن به پاسخ درست و اشاره به مشکلاتی است که کارآفرینان گرامی جامعه ما در طول حرفه و کار و تلاش خود دچار و گرفتار آن می شوند.
با نگاهی به زندگی برخی از کارآفرینان قدیمی و جدید ایران زمین، تصاویر مردان و زنانی را مشاهده می کنیم که صرفا با تلاش مستمر به جایگاه و پایگاه والای خود رسیده اند. در بین آنان، قطعا افرادی بوده و هستند که از خلاقیت و امکانات بیشتری نسبت به دیگران بهره برده اند و البته مدیریت قوی تری نیز داشته اند.

اما بی گمان چند ویژگی اساسی، صفات مشترک همه کارآفرینان مرد و زن را تشکیل می دهد:
اول: امید است. کارآفرین، اساسا انسانی امیدوار است و نسبت به قضایا و مسائل نگرش مثبت دارد و در واقع انسانی است واقع بین و نه خوش بین یا بدبین.
دوم: اساسا پدیده ای به نام ترس، دشمن کارآفرینی است و کارآفرینان چنانچه بخواهند کارآفرین باشند و کارآفرین باقی بمانند، روح و روان خود را از تاثیرات منفی این پدیده می زدایند.
سوم: کارآفرین فردی خطر پذیر است. در عرصه صنعت و اقتصاد و کسب وکار و... میزان موفقیت یک کارآفرین به شجاعت او در میدان عمل و کار مربوط می شود. کارآفرینان به طور حساب شده به استقبال خطرات می روند. از انجام کارهای بزرگ لذت می-برند، اما هیچ گاه دست به قمار نمی زنند. آنان دنبال کارها و اجرای طرح هایی می روند که انجام شدنی باشد؛ انجام طرح هایی که به توسعه پایدار جامعه می انجامد.
و چهارم عامل تلاش و پشتکار است. کارآفرین موفق کسی است که تلاش مستمر و پیوسته دارد. گهی تند و گهی خسته نیست؛ حرکت او آهسته و پیوسته است و البته توام با صبر و مقاومت. به قول سعدی بزرگ: «کارها به صبر برآید و مستعجل به سر درآید».
پایان بخش مطلب یک سخن بسیار زیبا و حکیمانه است از آدمی به نام «آلکس فرگوسن» مربی سابق تیم فوتبال منچستریونایتد انگلستان که چند روز قبل از وی نقل شده است: «در اولین مسابقه که مربیگری می کردم، دعا کردم و از خدا خواستم که برنده باشیم اما نبردیم، فهمیدم تیم مقابلم هم خدا دارد. پس از آن به بعد تلاش کردم.» 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه فرصت امروز
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com