0  |  1

ضرورت آموزش و ترويج فرهنگ كارآفريني در رشته‌هاي علوم‌انساني

ضرورت آموزش و ترويج فرهنگ كارآفريني در رشته‌هاي علوم‌انساني

ابراهیم ظاهري‌عبده‌وند؛ دانشجوي‌برتر دانشگاه شهرکرد گفت: روند کنونی، حس پويايی و مسئوليت‌پذيري مستعدان‌برتر را تحريك كرده و هم از جنبه مادی و هم از جنبه معنوی در پیشرفت تحصیلی این افراد تأثیر بسیار مهمی دارد.
وي با اشاره به اهمیت هم‌سویی دانشگاه با آیین‌نامه‌ها، افزود: آشنايي بيشتر دانشگاه‌ها با مقررات، آیین‌نامه‌ها و فعاليت‌هاي بنياد ملی نخبگان می‌تواند مسیر حرکتی را تسهیل کند.
ظاهري‌عبده‌وند با اشاره به مسئله اشتغال فارغ‌التحصیلان، پذیرش بیش از حد دانشجو در مقطع دکتری را یکی از عوامل رشد بیکاری دانش‌آموختگان دانست و ادامه داد: متأسفانه پذیرش دانشجوی دکتری در حالی افزایش یافت که نیازو تقاضایی برای آن در جامعه وجود نداشت. از سوی دیگر بسیاری از دانشگاه‌ها که امکانات و ابزار لازم را برای این پذیرش را نداشتند به همین دلیل علاوه بر افزایش تعداد، سطح کیفی نیز چه در حوزه آموزش و چه پژوهش کاهش یافت.
دانشجوي‌برتر دانشگاه شهرکرد در ادامه با اشاره به لزوم حرکت اجتماع نخبگانی علوم‌انسانی به سمت خوداشتغالی، گفت: با آموزش و ترويج فرهنگ كارآفريني در رشته‌هاي علوم‌انساني، می‌توان معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان را از بین برد.
وی با بیان اینکه مهمترين اقدام لازم در این حوزه، تغيير سرفصل‌هاي دروس است، افزود: اصلاح دروس و متناسب‌کردن آنها با نیازها و واقعیت‌های جامعه امروزی خاصه در مباحث فرهنگی و همچنین تعریف گرایش‌های مرتبط، یکی از اقدامات اساسی برای ورود دانش‌آموختگان علوم‌انسانی به عرصه خوداشتغالی و کارآفرینی است.
ظاهري‌عبده‌وند ادامه داد: باتوجه به کارکردهای فرهنگی علوم‌انسانی، فعالیت‌های بین‌رشته‌ای یکی از اقدامات ضروری در حوزه این علوم است. به عنوان نمونه در طراحی بازی‌های رایانه‌ای و یا حتی ساخت عروسک‌ می‌توان نمادها و نشان‌های فرهنگ اصیل اسلامی-ایرانی را تزریق کرد تا از این طریق هم محصولی با کیفیت تولید شود و هم هنجارهای بومی به نسل بعد منتقل شود. از سوی دیگر چنین فعالیت‌هایی نقش بسزایی در اشتغال‌زایی برای دانش‌آموختگان دارد. از طرفی می‌توان برخی از واحدهای رشته‌های علوم‌انسانی خاصه ادبیات و زبان فارسی مانند معانی، بیان، و دستور زبان را با واحدهای مشاوره، بازاریابی و تبلیغات ادغام کرد و از این راه، این دروس را با مقتضیات زمان همگن کرد.
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی در پایان تغيير سياست اقتصادي كشور را زمينه‌ساز اشتغال جوانان دانست و با اشاره به لزوم حمایت از ایده و تفکر نخبگانی، اظهار داشت: علاوه بر ضرورت نهادينه‌شدن فرهنگ ايده‌پردازي در سنین پایین، حمایت و هدایت آنها به سمت محصول و یا خدمتی کاربردی در جهت رفع نیازهای موجود، نیز باید اولویت باشد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com