0  |  0

رفع موانع بهينه‌سازی انرژی و محيط‌ زیست بر اساس مدل کسب و کار دانش بنیان

رفع موانع بهينه‌سازی انرژی و محيط‌ زیست بر اساس مدل کسب و کار دانش بنیان

یدالله سبوحی در دومین جلسه توسعه و استقرار سیستم یکپارچه مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یکی از چالش‌های اساسی در بخش بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست را دسترسی به پایگاه داده‌ها معرفی کرد و گفت: به منظور دستیابی به برنامه‌های دقیق و جامع در منطقه نیازمند اطلاعات نه تنها در بخش منطقه‌ای بلکه در کل کشور هستیم از این رو با برگزاری این جلسات به جمع‌آوری طرح‌ها در حوزه بهینه‌سازی انرژی و زیست محیطی به گونه ای می‌پردازیم تا بتوانیم مشکلات و موانع را در منطقه با مبحث تبدیل داده به دانش مرتفع سازیم.
وی در ادامه افزود: سیستم اینترنت اشیاء (IOT)به منظور اندازه‌گیری اطلاعات محیطی در سیستم مدیریت بهینه‌سازی و امور مدیریتی در منطقه ویژه اقتصادی پارس در حال بررسی‌های لازم است. مدل مفهومی کسب و کار دانش‌بنیان به منظور رفع موانع بهينه‌سازی انرژی و محيط‌ زیست در منطقه پارس جنوبی با تشويق و جذب منابع بخش خصوصی در حال بررسی است.
طرح راه اندازی سیستم اینترنت اشیاء (IOT) در منطقه ویژه اقتصادی پارس
سبوحی در ادامه بیان کرد: فناوری اطلاعات به عنوان یکی از فناوری‌های نوظهور قرن حاضر توانسته است تغییرات شگرفی را در عرصه‌های مختلف مدیریت داده و اطلاعات بوجود آورد از جمله موارد عملی آن میتوان به بکارگیری آن در بخش محیط زیست جهت سازماندهی و دسترسی به انواع داده و اطلاعات به منظور مدیریت بهینه انرژی و محیط زیست اشاره کرد که در این بخش طرح راه اندازی سیستم اینترنت اشیاء به منظور بهینه سازی مدیریت و مصرف انرژی مشخص و اساسی است.
دبیر ستاد توسعه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی با اشاره به چالش‌های موجود در منطقه ویژه اقتصادی پارس بیان کرد: جمع‌آوری، انتقال و پایش اطلاعات موجود در منطقه ، بررسی وضعیت جریان مواد، انرژی و محیط زیست هم چنین ایجاد پایگاه اطلاعات و در نهایت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از جمله چالش‌های موجود در منطقه است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود.
وی با بیان اینکه نیاز به تصمیم‌گیری در سطوح مختلف بنگاه‌های انرژی و منطقه مشاهده می‌شود بیان کرد: از انجا که تصمیم‌گیری در زمینه‌های مختلفی مورد نياز است ساماندهی بازار و کنترل هزینه‌های اجتماعی وظیفه اصلی نهاد‌های حاکمیتی است و نهادهای حاکمیتی نیاز به اطلاعات دقیق و جامع به منظور تدوين و اعمال سياست‌های مشخص و قابل اجرا برای بهينه‌سازی انرژی و محيط‌ زيست دارند.
توسعه شبکه اطلاعات انرژی مورد حمایت قرار خواهد گرفت
سبوحی در ادامه اظهار کرد: خصوصی بودن پتروشیمی دلیلی بر ایجاد مسائل اجتماعی است که نظرات دقیق در سطح کلان ، مبادله بازار بهینه سازی و کربن در منطقه را می‌طلبد، بخشی از این مهم توسعه شبکه اطلاعات انرژی است که ستاد بسیار از این مهم حمایت می کند.
وی استقرار ریگولاتوری برای اجرای برنامه‌ها را مورد نیاز خواند و گفت: برای اجرایی شدن برنامه نیاز به فعال شدن شرکت های خدمات انرژی و دانش بنیان وجود دارد. و در مجموع برای اجرایی شدن این فعالیت‌ها ابزار نظامندی وجود ندارد.
ایجاد دبیرخانه با مشارکت کارگروه‌های فنی در ستاد پیشنهاد شد
در بخشی دیگر از این نشست معصومه برارزاده مدیر اجرایی طرح توسعه طرح تدوين نقشه‌راه ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به مراحل اجرایی طرح توسعه و استقرار سیستم یکپارچه مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه بیان کرد: ستاد توسعه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست بعد از بررسی‌های کلی، مراحل اجرایی طرح را در 4 بخش توسعه سیستم یکپارچه، اجرای طرح‌های بهينه‌سازی انرژی و محیط زیست و در نهایت توسعه فعالیت‌های کارآمد و دانش‌بنیان تقسیم کرد.
وی به توضیح اهمیت منطقه پارس جنوبی به عنوان یک منطقه استراتژیک انرژی و اهمیت اقتصادی و زیست محیطی آن پرداخت و گفت: ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در منطقه، عملیاتی شدن ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير در منطقه، ایجاد سیستم جامع مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه و جذب منابع برای بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در منطقه همچنین توسعه کسب و کارهای خدمات انرژی، دانش بنیان و دانش فنی در منطقه و ایجاد منطقه سبز مبتنی بر مبانی توسعه پایدار و شکل گیری پایلوت توسعه پایدار در کشور از جمله دستاوردهای اجرایی شدن طرح در منطقه است که میتوان به آن اشاره کرد.
وی گفت: به منظور اجرایی‌سازی فعالیت اصلی در اجرای این طرح نهادهای مجری که به صورت پیشنهادی معرفی شده‌اند، در دبیرخانه کارگروه‌های فنی در ستاد پس از بررسی روند پیشنهادی جهت فعالیت هر کارگروه فنی، در شورای راهبری ارائه و تصمیم‌گیری خواهد شد.
برارزاده طراحی سیستم جامع مدیریت انرژی و یکپارچه محیط زیست، بررسی سیستم پایش آنلاین در منطقه، توسعه شبکه زیر ساخت انرژی و همچنین شکل‌گیری شبکه اطلاعات انرژی در منطقه را به عنوان فعالیت‌های اصلی جهت توسعه سیستم یکپارچه مدیریت و بهینه‌سازی جریان انرژی و محیط زیست در منطقه ویژه اقتصادی پارس معرفی کرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com