0  |  0

آموزش کارآفرینی و بهبود اشتغال افراد کم درآمد برگی از کارنامه دولت یازدهم در حوزه بازار کار

آموزش کارآفرینی و بهبود اشتغال افراد کم درآمد برگی از کارنامه دولت یازدهم در حوزه بازار کار

آمارهای بازار کار در زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد، نشان می دهد، تعداد جمعیت فعال (کل عرضه نیروی کار) در سال 1392 حدود 23 میلیون و 834 هزار نفر بود که از این تعداد 2میلیون و 488 هزار نفر جمعیت بیکار و 21میلیون و 346 هزار نفر جمعیت شاغل بودند.
نرخ مشارکت کل جمعیت 10 ساله و بیشتر در سال یاد شده، معادل 37.6 درصد بود که به تفکیک جنسیت مردان 63 درصد و زنان 12.4 درصد سهم داشتند.
نرخ بیکاری جمعیت 10ساله و بیشتر در سال گفته شده 10.4 درصد بود. این شاخص برای مردان 8.6 و زنان 19.8 درصد و نرخ بیکاری جوانان 29ـ 15 ساله 21.2 درصد ثبت شد.
نتایج آمارگیری نیروی کار در پایان سال 1394 و دو سال و نیم پس از روی کارآمدن دولت یازدهم نشان می دهد ، تعداد جمعیت فعال (کل عرضه نیروی کار) در سال 1394 به حدود 24 میلیون و 701 هزار نفر رسیده است که از این تعداد 2میلیون و 729 هزار نفر جمعیت بیکار و 21میلیون و 972 هزار نفر نیز جمعیت شاغل هستند.
نرخ مشارکت کل جمعیت در سال 1394 معادل 38.2 درصد، نرخ مشارکت مردان 63.2 درصد و نرخ مشارکت زنان 13.3 درصد بوده است.
نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر 11 درصد است. این شاخص برای مردان9.3 درصد و برای زنان 19.4 درصد می باشد. نرخ بیکاری جوانان 29ـ 15 ساله 23.3 درصد است.
** مهمترین اقدام های انجام گرفته
مهمترین اقدام های دولت تدبیر و امید در حوزه بازار کار را می توان گسترش آموزش های کارآفرینی برای ورود به بازار کار، اجرای طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها، بهبود اشتغال گروه های کم درآمد از طریق حمایت های مالی و بودجه ای نهادهای حمایتی، سازماندهی تعاونی های کسب و کار با تاکید بر تعاونی های دانش بنیان در بخش های صنایع، خدمات و کشاورزی عنوان کرد.
نهادینه سازی کارآفرینی از طریق ایجاد سازمان نظام کارآفرینی، پایدارسازی بنگاه های نوپای کارآفرین از طریق ایجاد مراکز مشاوره، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی، ایجاد تنوع در شیوه های تامین مالی شرکت های نوپا با تکیه بر مشارکت های مردمی،حمایت از بنگاه های اقتصادی که با ورشکستگی مواجه می شوند از طریق کمیته های مربوطه،سازماندهی و ایجاد سامانه ملی مشاغل ایران (معرفی انواع مشاغل و نیازهای دستیابی به شغل) به منظور آشنایی ذینفعان بازار کار، ایجاد شبکه ملی بازار کار برای ثبت نام از کارجویان و ایجاد پیوند بین آنها، توسعه اشتغال عمومی و بخشودگی سود و جرایم تسهیلات از دیگر اقدام های مسوولان حوزه کار دولت یازدهم در بازار کار کشور بوده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com