0  |  0

برای موفقیت در حوزه تولید محتوای دیجیتال باید از استارت‌آپ‌های این حوزه حمایت کرد

برای موفقیت در حوزه تولید محتوای دیجیتال باید از استارت‌آپ‌های این حوزه حمایت کرد

پرویز کرمی دبیرستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به توانمندی بالقوه کشور در عرصه تولید محتوای دیجیتال مبتنی بر الگوهای بومی عنوان کرد: ظرفیت خودجوشی که تعدادی از دانشجویان خلاق و مستعد در حوزه تولید محتوای دیجیتال در این جشنواره نشان دادند ضرورت ورود نهادهای اجرایی و حامی را به عرصه حمایت از تولیدکنندگان محتوای دیجیتال دو چندان می کند بنابراین باید بستر لازم برای شکوفایی و خلاقیت و نوآوری جوانان این عرصه فراهم شود تا بتوانیم سهم خود از بازارهای بین المللی را بازیابی کنیم.
پرویز کرمی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شکل گیری شرکت های نوپای این حوزه عنوان کرد : معاونت علمی در این زمینه بستر حمایتی مناسبی را شامل تسهیلات سربازی ، وام ، مشاوره و معافیت های مالیاتی و تعامل با دستگاه های اجرایی برای جلب حمایت از آنان ارایه می دهد.
مشاور معاون علمی وفناوری رییس جمهوری با بیان اینکه چرخه ایده تا محصول و تولید ثثروت در حوزه تولید محتوای دیجیتال مستلزم شکل گیری زیست بوم فناوری و کارآفرینی این حوزه است افزود: در این حوزه که با اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیوند و تعامل جدی برقرار است زمینه های لازم برای گفتمان سازی علم ، فناوری و فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان انجام می شود تا زیرساخت های مورد نیاز فعالان تولید محتوا در یک بستر مردمی و بومی و با تکیه بر ظرفیت های بخش خصوصی فراهم شود .
پرویز کرمی با تاکید بر شکل گیری زیست بوم فناوری در حوزه محتوای دیجیتال کشور، به رده بندی پایگاه های اینترنتی در وبسایت الکسا در کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد ادامه داد: در اغلب کشورهای دنیا، 10 تا 20 رتبه اول الکسا مربوط به وبسایت های آمریکایی است، اما در ایران، در میان هفت رتبه اول برتر سایت های پربیننده، به وبسایت ها و استارتاپ های ایرانی مانند آپارات، دیجی کالا و کافه‌بازار می‌رسیم.
وی افزود: خوشبختانه فضای حاکم بر دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور استقبال خوبی را از این عرصه به دنبال داشته اند و حرکت در مسیر ثروت آفرینی از محتوای فرهنگ فناورانه آغاز شده است .
برگزاری جشنواره ملی ایران ساخت برای توجه به توانمندی های داخلی
دبیرکل نخستین جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به برگزاری نخستین جشنواره ملی ایران‌ساخت با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما با هدف توجه‌بخشی به توانمندی‌های نیروی انسانی و تولیدات دانش بنیان ساخت داخل اشاره کرد و افزود: ایران‌ساخت با توجه به چالش فرهنگی حمایت از تولیدات فرهنگی برای فضای مجازی و با دو هدف عمده حمایت از تولیدات کالا و خدمات داخلی و تولید محتوای مناسب این حوزه در فضای عمومی و مجازی کشور راه‌اندازی شده است. این رویداد با هدف جریان سازی در حمایت از تولیدات ساخت داخل و دانش بنیان و جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی و نفی واردات غیرضرور برگزار می‌شود. «ایران ساخت» همچنین در راستای پیشبرد برنامه اقتصاد مقاومتی بر لزوم ایجاد جریان سازی، تحول فرهنگی، حركت به سوی توسعه پایدار علم و فناوری و حمایت از تولید ساخت داخل و تبدیل به ارزش کردن برندهای ایرانی در چارچوب اقتصاد دانش بنیان، تاکید دارد.
پرویز کرمی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اقدام مشترکی که توسط فعالان عرصه فرهنگ و هنر و نیز تولیدکنندگان دانش بنیان ایرانی صورت می گیرد بتوانیم در حمایت از اقتصاد کشور فعالیت داشته باشیم.
فرآیند مجوزهای نشر محتوای دیجیتال برای برگزیدگان جشنواره
در ادامه این مراسم، مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز با اشاره به صدور مجوزهای نشر محتوای دیجیتال برای برگزیدگان این جشنواره گفت: با تسهیل سازوکارهای پیچیده صدور مجوزهای لازم برای فعالیت فعالان تولید محتوای دیجیتال، زمینه ورود فعالان این عرصه به حوزه کسب و کار فراهم می‌شود.
دبیر علمی نخستین جشنواره تولید محتوای دیجیتال، با اشاره به ضریب نفوذ بالای اینترنت و بسترهای فناوری اطلاعات در کشورمان گفت: بالغ بر یک میلیارد خانوار در سراسر جهان به شبکه اینترنت دسترسی دارند که در کشور ما نیز حدود 40 میلیون نفر از مردم ایران آنلاین و 53 درصد از آنان حداقل در یک شبکه اجتماعی عضویت دارند.
موسویان از برگزاری دومین دوره این جشنواره در آذرماه سال جاری خبر داد و افزود: دومین دوره این جشنواره آذرماه سال جاری و هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با مشارکت جدی‌تر فعالان این حوزه در مصلای تهران برگزار می‌شود.
تولید 10هزار فرآورده دیجیتال در دور بعدی جشنواره
امیرحسین اسدی دبیر اجرایی نخستین جشنواره محتوای دیجیتال از تولید 10هزار الگوریتم در قالب سرویس‌های محتوای دیجیتال با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در دور بعدی این جشنواره خبر داد و افزود: این جشنواره با حمایت بخش خصوصی و نهادهای حامی به زایشگاه محتوای دیجیتال کشور بدل خواهد شد و زمینه صادرات تولیدات بومی این حوزه را به دیگر کشورها فراهم می‌کند.
اسدی با تاکید بر ضرورت عبور از الگوی مونتاژکاری و حرکت به سمت تولید در عرصه تولید محتوای دیجیتال گفت: متاسفانه بخش قابل توجهی از پهنای باند کشور در اختیار سرویس‌های محتوای دیجیتال خارجی است در حالی‌که این ظرفیت وجود دارد که بسترهای محتوای دیجیتال بومی از این ظرفیت استفاده کنند.
وی به همکاری مطلوب گروه‌های شرکت‌کننده اشاره کرد و افزود: گرد هم آوردن فعالان برنامه‌نویس، طراح، داستان‌نویس، پزشک و ... در کنار هم کار دشواری بود که این مدل در ماراتن تولید محتوای دیجیتال محقق شد. از سویی با توجه به اهمیت وجود مدل کسب و کار در طرح‌ها، بسیاری از گروه‌هایی که طرح‌های خوبی داشتند اما به مدل کسب و کار توجهی نکردند از گردونه رقابت حذف شدند.
اسدیبا اشاره به شرکت 200 شرکت کننده در قالب گروه‌های مختلف تولید محتوا گفت: پس از فرآیند ده روزه داوری 10 طرح برگزیده و 4 طرح شایسته دریافت دیپلم افتخار از میان دویست شرکت‌کننده شناخته شدند.
در ادامه این مراسم با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، رضا روستا آزاد رییس جشنواره و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف، امیر حسین اسدی دبیر اجرایی و مرتضی موسویان دبیر علمی این جشنواره برگزیدگان و شایستگان دیپلم افتخار مورد تقدیر قرار گرفتند.
اختتامیه نخستین جشنواره تولید محتوای دیجیتال ایران با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی امروز 15 شهریورماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com