0  |  0

توسعه باید بر اساس اقتصاد دانش بنیان باشد

توسعه باید بر اساس اقتصاد دانش بنیان باشد

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی  در جمع کارکنان و محققان پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: پارکهای علم فناوری مصداق بارز موضوعی است که سالها پیش در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان چشم انداز 20 ساله کشور تصویب شد و به تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی رسید.
وی ادامه داد: این سند چشم انداز مسئولیت مهمی را برای مسئولان در خصوص طرحها و تحقیقاتی مشخص می کند که دانشمندان روی آنها کار کرده اند و تجاری سازی نشده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هرچند اجرای این سند به تاخیر افتاده اما اقدامات مثبتی نیز همچون فعالیتهایی که در پارک علم و فناوری خراسان رضوی انجام می شود در کشور شروع شده است.
وی افزود: ظرف دو سال گذشته تاکنون در 450 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور نزدیک به 900 شرکت دانش بنیان تاسیس شده است.
آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در شرایط فعلی استاد و دانشجو مشغول فعالیتهای تحقیقاتی هستند که نتیجه لازم را کسب کنند و در عرصه تجاری سازی قدم بگذارند تا امکانات مناسب از قبیل وام و زمین در اختیار آنها قرار گیرد.
وی گفت: هم اکنون80 پارک صنعتی علمی در دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شده بطور یقین می تواند دستاوردهای بسیار مثبتی را به همراه داشته باشد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تاکنون بیشتر کالاهای کشور وارداتی بوده اما در شرایط فعلی با وجود 10 میلیون دانش آموخته نخبه می توان شرایط مناسب را برای تولید کالای با کیفیت داخلی فراهم کرد.
وی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان به دلیل اینکه بازار کار مناسبی برایشان فراهم نشده بود هم اکنون در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: صندوق ذخیره ارزی نیز می تواند با در اختیار دادن وامهای مناسب به محققان و دانشمندان شرایط مناسبی را برای توسعه علم و فناوری در کشور فراهم نماید.
وی افزود: اگر به جوانان و محققان میدان داده شود حتما شرایط در بسیاری از عرصه ها تغییر می کند، به یقین توان جوانان و دانشمندان ایران بیش از اینها است به شرطی که به آنها میدان دهیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه استاندار خراسان رضوی و دیگر از مسئولان استان ظهر امروز از پارک علم و فناوری خراسان در مشهد بازدید کرد.
پارک علم و فناوری خراسان یکی از بزرگترین و نخستین پارکهای تاسیس شده در ایران است که سال 1381 با تکیه بر تجارب 22 سال فعالیت تحقیقاتی با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی فعالیت اجرایی خود را در زمینی به وسعت 40 هکتار در مشهد و در جوار شهرک صنعتی توس آغاز کرد.
رسالت راهبردی پارک علم و فناوری خراسان افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقا فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکتها و موسساتی است که بر پایه علم و دانش در محیط پارک فعالیت می کنند.
پارک علم و فناوری خراسان با زیربنای مفید 2500 مترمربع اداری و 1600 مترمربع آزمایشگاهی مجهز به آزمایشگاههای برق و الکترونیک،شیمی و مواد، صنایع غذایی، بیوتکنولوژی، بیوفیزیک مواد غذایی، نانوفناوری، آزمایشگاه فناوریهای نوین و کارگاههای شیمی، صنایع غذایی و سرامیک است.
دو هزار و 200 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری خراسان ثبت شده و این پارک سومین پارک دانش بنیان ایران از نظر تعداد شرکتهای ثبت شده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com