0  |  3

مته خلاقیت، سقف فلک را می‌شکافد

مته خلاقیت، سقف فلک را می‌شکافد

یک: یکی از مهم‌ترین عناصر در کارآفرینی، داشتن «قدرت تجسم» و به‌دنبال آن «خلاقیت» است. اما خلاقیت شبیه غذاهای زود فاسدشدنی است که کافی است چند دقیقه‌ای در معرض هوای آزاد و داغ قرار گیرند تا به قول معروف دخل‌شان دربیاید.پرسش این است که ما چطور با قدرت خلاقیت کودکان‌مان مواجه شویم که این خصلت را زیر پایمان له نکنیم؟ پدر و مادرهایی که به نگاه متفاوت و خلاقانه کودک خود احترام می‌گذارند و خلاقیت‌های هر چند کوچک و ابتدایی آنها را می‌بینند، در واقع به جوانه کوچکی آب می‌دهند که ممکن است زیر پای والدین دیگری کاملاً لگدمال شود. این نوع والدین هستند که گامی را به سوی داشتن فرزندی کارآفرین برمی دارند که احساس می‌کند می‌تواند سقف فلک را بشکافد و طرحی نو دراندازد.
پدر و مادرهای غیر منعطف و «روح - آسفالتی» که فاقد اعتماد به نفس لازم هستند راه‌هایی را پیش پای فرزند خود می‌گذارند که قبلاً کوفته شده باشد. آنها راه حل‌هایی را می‌پسندند که کاملاً کلیشه‌ای و قابل دسترس باشد و اگر راهی متفاوت و نگاهی تازه از سوی فرزند خود ببینند، سعی می‌کنند آن را کاملاً از ریشه درآورند و تخم و ترکه‌اش را بسوزانند.
دو: اما خلاقیت با تخیل و تجسم اتفاق می‌افتد. گاه این تجسم می‌تواند سر از جابه‌جایی در اجزا دربیاورد. مثلاً کسی می‌تواند وقتی بادکنک‌هایی را فوت می‌کند، به جای آنکه آن را یک بادکنک معمولی ببینید به مدد قوه خیال، آن را به شکل یک بالن بزرگ مجسم کنید، وقتی این تجسم صورت گرفت مراحل بعدی کار تقریباً آسان است. یک «سبد - اتاقک سقف باز» که جای سرنشین هاست باید ساخته شود.
می‌توانید یک بطری آب معدنی یا نوشابه را که استفاده شده طوری ببرید که شکل یک «سبد - اتاقک» باشد. آن وقت با نخ یا کش می‌توانید این اتاقک را به بالن یا همان بادکنک وصل کنید و برای اینکه واقعی‌تر به نظر برسد دو کار دیگر را هم انجام دهید.
 اینکه یک عروسک را که وزن زیادی ندارد داخل سبد بالن بگذارید و دوم اینکه بادکنک را با نخ نامرئی از ارتفاع - مثلاً سقف - آویزان کنید.
می‌توانید سبد را با اسپری به رنگ قهوه‌ای رنگ آمیزی کنید. به همین راحتی یک کاردستی خلاقانه درست شده است.
سه: کسی در تخیل خود توانسته شکل میوه‌ها را در بادکنک‌ها مجسم کند و در یک بادکنک بخشی از یک موز یا بادمجان یا گوجه فرنگی را ببیند. بعد برای اینکه این جسم واقعی‌تر به نظر برسد، اجزایی از آن تجسم را جابه‌جا کرده است، مثلاً ساقه بادمجان یا گوجه فرنگی‌های واقعی طوری روی بادکنک‌ها مونتاژ شده که شکل یک میوه یا صیفی را به خود بگیرد.
این تصویرها صرفاً یک بازی بامزه نیستند آنها می‌توانند به کودک ما ثابت کنند که می‌شود اجزای عادت شده و کلیشه‌ای را جابه‌جا کرد، می‌توان دست به تجزیه و ترکیب مجدد زد و به یک شکل و هارمونی دیگری رسید. آنها دارند به کودک ما می‌گویند می‌شود طرح دیگری درانداخت و سقف فلک را شکافت. 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه ایران
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com