0  |  5

5 شيوه‌ی نگاه متفاوت كارآفرينان به زندگی

5 شيوه‌ی نگاه متفاوت كارآفرينان به زندگی

كارآفريني، چيزي فراتر از انتخاب يك شغل است، يك روش زندگي است، زیرا هم زندگی شخصی و  هم زندگی حرفه ای شما را درگیر کرده و سبک زندگی شما را تغییر می دهد. رويكرد شما براي حل مسئله تغيير خواهد كرد، مهارت‌هاي جديدي خواهيد آموخت و با بازارها و صنايع جديد بيشتر آشنا خواهيد شد، و شخصيت شما دستخوش تغيير خواهد شد (تغيير بهتر يا بدتر). ولي شايد مهم‌تر از همه اين باشد كه در مسیر حرکت به عنوان يك كارآفرين، ديدگاه شما در مورد زندگي به طور قابل‌توجهي تغيير خواهد كرد.

به احتمال زياد بعد از گذشت يك يا دو سال از كارآفرين بودن، به چند طريق كه در زير بيان مي‌شود، متوجه خواهيد شد كه جهان‌بيني شما تغيير كرده است:

1 . همه چيز در معرض ارزيابي قرار مي‌گيرد.

كارآفرينان، فرماندهان كسب و كار هستند. آنها مسئول نظارت بر همه‌ چيز هستند، از عمليات‌ها گرفته تا مديريت حسابداري فروش و بازاريابي. در نتيجه ياد مي‌گيريد كه از يك منظر سطح بالا به چيزها بنگريد، و در قضاوت‌هاي آني و ارزيابي‌هاي سريع در شرايط سخت، مهارت پيدا مي‌كنيد. روزی میرسه که؛ مجبور خواهيد بود قدرت مدل‌هاي مالي خود، بهره‌وري تيم خود و امكان‌سنجي پيش‌بيني‌هاي آخرين ضرب‌العجل خود را ارزيابي كنيد.

در نتيجه در زندگي خود همه چيز را ارزيابي خواهيد كرد. وقتي مي خواهيد تصميم بگيريد در كدام رستوران غذا بخوريد، در ذهن خود ليستي از مزايا و معايب رستوران‌ها تهيه خواهيد كرد. وقتي به تماشاي يك فيلم مي‌رويد، به تمام نقاط ضعف و قوت تصاویر فكر خواهيد كرد، و هر موقعيتي را از نظر ريسك و پاداشي كه در زمينه‌ي فيلم دارد ارزيابي مي‌كنيد. اين كارها خيلي طبيعي احساس مي‌شوند و ممكن است حتي متوجه اين ارزيابي‌ها هم نشويد.

2 . تصميمات، زياد مهم به نظر نمي‌رسند.

هر كسي روزانه ده‌ها تصميم‌ مي‌گيرد، از اينكه جوراب چه رنگي بپوشد گرفته تا اينكه آيا به شهر جديدي برود يا نه. شما هم به عنوان يك كارآفرين تصميمات بيشتري خواهيد گرفت و بسياري از اين تصميمات، به نظر مهم‌تر از تصميمات "عادي" خواهند بود، با اين حال گاهي متوجه خواهيد شد كه تصميمات بد بعضي وقت‌ها مي‌توانند نتايج مناسبي داشته باشند و تصميمات خوب موفقيت را تضمين نمي‌كنند.

بعد از اينكه چند ماه كسب و كار خود را اداره كرديد، تصميمات به نظرتان ضروري خواهند بود ولي ديگر اهميت زيادي نخواهند داشت. ديگر از پيامدهاي بالقوه‌ي يك تصميم بد نخواهيد ترسيد; در عوض به سرعت بهترين تصميم ممكن را خواهيد گرفت و پيش خواهيد رفت.

3 . مشكلات، تهديد كمتري به همراه دارند.

در استارتاپ‌ها يا كسب و كارهاي جديد، به نظر مي‌رسد مشكلات به یکباره و از هيچ ايجاد مي‌شوند. هر روز حداقل يك آتش جديد روشن مي‌شود كه بايد خاموش شود و حداقل يك تغيير اساسي به وجود مي‌آيد كه تا به حال هرگز با آن مواجه نشده بوديد.به عنوان یک كارآفرين هستيد ياد خواهيد گرفت كه چطور به محض بروز اين مشكلات، بهتر به آنها رسيدگي كنيد و تمام مشكلات ديگري كه در زندگي‌تانوجود دارند نيز ديگر تهديد زيادي برايتان محسوب نشده و به جاي اينكه مشكلات برايتان جلوه‌ي زيادي داشته باشند، آنها را به صورت پازل‌هاي ساده‌اي خواهيد ديد كه اجتناب‌ناپذير هستند و بايد حل شوند.

  «كارآفريني به شما كمك مي‌كند بفهميد كه ساير افراد چه اهميتي در زندگي شما دارند»  

4 . افراد، مهم‌تر مي‌شوند.

كارآفريني به شما كمك مي‌كند بفهميد كه ساير افراد چه اهميتي در زندگي شما دارند. خانواده و دوستانتان در طول پر‌استرس‌ترين دوران زندگيتان، از شما پشتيباني خواهند كرد. سرمايه‌گذاران و مربيانتان به شما كمك خواهند كرد تصميمات درستي بگيريد. همكاران و هم‌تيمي‌هايتان به شما كمك خواهند كرد چشم‌انداز مسيري كه تا موفقيت بايد طي كنيد را مشاهده كنيد. مشتريانتان، باعث ايجاد يا شكست كسب و كار شما مي‌شوند. روابط انساني، موفقيتتان را به شما تلقين خواهند كرد، و بدين ترتيب ياد مي گيريد كه ارزش بيشتري براي آنها قائل شويد.

5 . ايده‌ها ديگر زودگذر نيستند.

من شرط مي‌بندم روزي خواهد رسيد كه اكثر افراد عادي حداقل يكي دو جين ايده خواهند داشت. اين ايده‌ها ممكن است بزرگ باشند(مثل ايده‌ي يك كسب و كار جديد)، يا ممكن است كوچك باشند(مثل ايده‌ي يك ظرف جديد براي شام). اين ايده‌ها ممكن است خوب يا بد باشند. اكثر اين ايده‌ها صرف‌نظر از دامنه يا كيفيتشان منتشر مي‌شوند و ديگر هرگز دوباره در مورد آنها فكر نمي‌شود.

شما به عنوان يك كارآفرين، يك ايده را دست اول و عالي مي‌دانيد. حتي اگر روي ايده‌هاي بد هم كار شود مي‌توانند به ايده‌هاي خوبي تبديل شوند، و حتي با بهره‌برداري درست از ايده‌هايي كه هرگز در واقعيت ظاهر نمي‌شوند مي‌توان چيزهاي زيادي ياد گرفت. شما به عنوان يك كارآفرين در مسير حركت خود هرگز فوري از كنار ايده‌هايتان عبور نخواهيد كرد و هريك از آنها را بررسي كرده و از آن استفاده خواهيد كرد. به طور مشابه، تمايل بيشتري به شنيدن ايده‌هاي ديگران و بررسي آنها خواهيد داشت. شما هرگز نمي‌دانيد فعاليت اقتصادي بزرگ بعدي‌تان چه زماني و چگونه شروع خواهد شد.

از اين تغييراتي كه در ديدگاه شما ايجاد مي‌شود نترسيد. درست است كه كارآفريني، شما را تغيير مي‌دهد ولي معمولا تغييرات بهتري در شما ايجاد مي‌كند. علاوه بر اين اگر آماده نيستيد براي به دست آوردن يك سود به يادماندني بالقوه، ريسك كنيد، ممكن است در وهله‌ي اول كارآفريني را رها كنيد. براي شما كه يك مالك كسب و كار هستيد، زمان به صورت يك سفر چالش‌برانگيز، با ارزش، و هيجان‌انگيز خواهد بود. حتي اگر به سختي شكست بخوريد يا به موفقيت بزرگي دست پيدا كنيد، از اينكه كارآفريني را انتخاب كرديد سپاسگزار خواهيد بود.

منبع: سایت Entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com