0  |  2

معلمی که کارآفرین شد

معلمی که کارآفرین شد

اقتصاد مقاومتی یکی از رویکردهای مورد تأکید مقام معظم رهبری است که شرایط امروز کشور به آن نیاز جدی دارد که در همین راستا یک کارآفرین آشتیانی با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی توانسته است با طرح تولید قارچ نیاز شهرستان را به این محصول تأمین کند.
عبدالله آقانور متولد سال 1356 و یکی از دبیران آموزش و پرورش آشتیان با پشتکار و همت خود امروز توانسته با ایجاد یک کارگاه صنعتی تولید پرورش قارچ برای چندین نفر اشتغالزایی کرده و درآمد خوبی نیز برای خود کسب کند.
فعالیت شما در زمینه پرورش قارچ از چه زمانی و چگونه آغاز شد؟
یکی از دوستانم در کارگاه پرورش قارچ فعالیت داشت، من هر از چند گاهی به او سر زده و در کار جمع‌آوری قارچ‌ها به او کمک می‌کردم، تا اینکه کم‌کم نسبت به این کار علاقه‌مند شده و تصمیم گرفتم خود نیز در این عرصه ورود پیدا کنم.
زمانی که موضوع را با دوستم در میان گذاشتم، او مشتاقانه آگاهی‌های لازم را در اختیارم گذاشت و نحوه پرورش و تولید قارچ را به من آموزش داد.
بعد از تحقیقات و آشنایی با نحوه کار و شرکت در دوره‌های آموزشی بسیج سازندگی زمین کوچکی را که در روستای صالح‌آباد در اختیار داشتم، به کارگاه کوچک پرورش قارچ تبدیل کرده و دست به تولید زدم.
برای شروع کار 30 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردم که 20 میلیون تومان آن هزینه ثابت و مابقی سرمایه در گردش بود.
در سال 91 اولین محصول خود را در حجم کم برداشت کرده و پس از موفقیت در امر تولید تصمیم به توسعه کارگاه گرفتم.
عملیات احداث کارگاه از چه زمانی کلید خورد؟
بعد از برداشت موفقیت آمیز قارچ در اولین مرحله از تولید از اینکه توانسته بودم به عنوان دبیر آموزش و پرورش رزقی را در سفره مردم قرار دهم، بسیار احساس رضایت و خوشحالی می‌کردم، به همین خاطر پس از مشورت با همسرم تصمیم گرفتم کار را توسعه بخشیده و در امر تولید به ایفای نقش بپردازم.
در سال 92 به منظور احداث کارگاه در شهر صنعتی آشتیان درخواست خریداری زمینی را به مسؤولان ذی‌ربط ارائه و پس از کلی دوندگی و پشت سر گذاشتن هفت خوان رستم عملیات احداث کارگاه را آغاز و در سال 94 به پایان رساندم.
متأسفانه قوانین دست و پاگیر اداری و بسته عمل کردن مسؤولان شرکت شهرک‌های صنعتی، جهاد کشاورزی و نظام مهندسی در حین راه‌اندازی کارگاه فشارها و خستگی‌هایی را وارد می‌کرد، اما اندیشه تولید محصول غذایی و تا مین رزق سفره مردم انگیزه‌ام را برای پیگیری امور دو چندان می‌کرد و اجازه نداد سختگیری‌های بیهوده و قوانین دست و پاگیر اداری مانع از ادامه کار شود.
برای راه‌اندازی کارگاه 8 هزار متر زمین درخواست کردم، در سال 92 حدود 160 میلیون تومان بابت خرید زمین پرداخت کردم، اما مسئولان به جای اینکه از من حمایت کنند با سختگیری‌های فراوان تنها 4 هزار متر زمین در اختیارم گذاشتند و به بهانه‌های واهی از واگذاری چهار هزار متر مابقی خودداری کردند.
سرمایه مورد نیاز را چگونه تأمین کردید؟
با توجه به اینکه تولید کم در کارگاه صنعتی مقرون به صرفه نیست، ناچار باید حجم تولید را بالا می‌بردیم و از آنجا که تولید در حجم بالا نیاز به سرمایه بیشتری دارد، با همکاری خوب بسیج سازندگی طی سه مرحله 240 میلیون تومان وام از تسهیلات طرح اقتصاد مقاومتی دریافت و اقدام به خریداری مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کردم.
در کنار تسهیلات طرح اقتصاد مقاومتی 400 میلیون تومان نیز از یکی دیگر از بانک‌ها دریافت کرده و اقدام به خرید انشعاباتی چون آب و برق و گاز کردم.
اولین محصول کارگاه در چه زمانی برداخت شد؟
در اسفندماه سال 94 با خریداری 100 تن کمپوست در هفت سالن 100 متری پنج طبقه‌ای اقدام به پرورش قارچ کرده و در اولین برداشت 26 تن محصول برداشت و هر کیلو قارچ را به قیمت 4 هزار و 500 تومان به فروش رساندم که برای مرحله اول برداشت رضایت‌بخش بود.
قبل از راه‌اندازی کارگاه و زمانی که به شکل سنتی در امر تولید فعالیت داشتم قارچ‌های تولیدی را در بازار اراک و قم به فروش رسانده و در دو مرحله تولید حدود 7 میلیون تومان درآمد کسب کردم، اما تولید به روش سنتی سختی‌های خاص خود را به همراه داشت که خوشبختانه در روش صنعتی بخش قابل توجهی از این سختی‌ها از بین رفت.
کشت قارچ در چند مرحله و به چه میزان انجام می‌شود؟
قارچ‌ها در سه مرحله برداشت می‌شود که به اصلاح به آن فلش گفته می‌شود و بعد از اتمام فلش سوم یا مرحله سوم برداشت، باید سالن تولید تخلیه و برای کشت بعدی آماده شود، تقریباً می‌شود گفت سالی پنج دوره می‌توان کشت قارچ را انجام داد.
میزان تولید نیز بسته به کیفیت و نوع کمپوست و خاک و شرایط سالن تولید متغیر است، به طور میانگین می‌شود گفت از یک تن کمپوست در هر کشت 250 کیلو گرم قارچ برداشت می‌شود. کار پرورش قارچ حساسیت ویژه‌ای دارد و کار سختی است، اما لحظات برداشت محصول و زمانی که سالن پر از قارچ می‌شود و زحمات به ثمر می‌نشیند و لذت بخش است.
پرورش قارچ سوددهی خوبی دارد، به شرط آنکه موازین علمی و تخصصی کشت و پرورش آن کامل و صحیح رعایت شود.
چه تعداد نیرو در کارگاه مشغول کار هستند؟
با ایجاد کارگاه برای 10 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده و خود و همسرم نیز به صورت پاره وقت مشغول کار هستیم.
با چه مشکلاتی در امر تولید مواجه هستید؟
به عنوان یک تولید کننده با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنم، خوشبختانه بخش قابل توجهی از مشکلات را که مربوط به خرید زمین و اخذ تسهیلات بانکی بود پشت سر گذاشتم، در اوایل کار به دلیل آشنا نبودن با نحوه تولید ضررهای زیادی را متحمل شدم، اما در حال حاضر با مشکلاتی چون نبود امکانات بسته بندی، ثابت نبودن قیمت فروش، وجود دلال‌ها، نبود امکانات فر آوری محصول، نبود سردخانه مواجه هستم که انتظار داریم مسؤولان از تولید کنندگان و فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی حمایت کنند.
راه‌اندازی هر کسب و کاری نیازمند سرمایه اولیه است، مسؤولان باید فکری به حال سود وام‌ها بکنند، برای مثال اگر جوانی بخواهد کاری را به وامی با سود بالا آغاز کند، یا نمی‌تواند آن را پرداخت کند یا اینکه باید مبلغ پرداختی را از جایی دیگر تأمین کند.
چقدر از وقت خود را در کارگاه سپری می‌کنید؟
با توجه به اینکه در کنار کار تولید در شغل دبیری نیز مشغول فعالیت هستم، نیمی از وقت خود را به درس دانش‌آموزان اختصاص داده و نیمی دیگر را در کنار همسرم در محیط کارگاه سپری می‌کنم.
به دلیل لذتی که کار تولید دارد و به منظور آشناسازی دانش‌آموزان با مشاغلی خانگی گاهی زمینه بازدید دانش‌آموزان علاقه‌مندان از کارگاه را فراهم کرده و با آنها در خصوص تولید و پرورش مواد غذایی صحبت می‌کنم.
به طور میانگین حدود چهار تا پنج ساعت از وقت خود را به پرورش قارچ اختصاص داده و از اینکه در امر تولید غذا نقش کوچکی دارم، بسیار خوشحال و از کار خود راضی هستم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری فارس
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com