0  |  0

وام با نرخ ۱۱درصد برای صادرات فناوری

وام با نرخ ۱۱درصد برای صادرات فناوری

بهزاد سلطانی با بیان اینکه در این دوره هم فناوری حرفی برای گفتن داشت، گفت: ساخت پهپاد در زمان جنگ مسئله فناوری محوری بود که جوانان دانشگاهی کشور ساخت آن را برعهده گرفتند و در جبهه شلمچه از آن استفاده کردند.
وی افزود: ساخت این پهپاد تکامل یافت به طوری که اکنون می توانیم در این زمینه رقابت کنیم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به شرکت های دانش بنیانی که توسط اعضای هیات علمی ایجاد می شوند، تصریح کرد: اگر اساتید دانشگاهی بتوانند در راستای توسعه کارآفرینی شرکت های خصوصی دانش بنیان ایجاد کنند می توانند سهم به سزایی در تحقق اقتصاد دانش بنیان داشته باشند.
وی با اشاره به روش دیگر افزایش شرکت های دانش بنیان و تحقق اقتصاد دانش بنیان که مورد تاکید از سوی مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: شرکت های بزرگ صنعتی خصوصی و دولتی می توانند ۱۰ شرکت دانش بنیان نوپا را در راستای انجام تحقیق و توسعه برای خود به کار بگیرند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: هر شرکتی می تواند حداقل ۱۰ شرکت نوپا را جمع کرده و محصولات آینده خود را تضمین کند.
به گفته وی، این گفتمان اکنون در حال ترویج است و تنها یک شرکت صنعتی بزرگ برای تحقق این امر با صندوق نوآوری و شکوفایی وارد مذاکره شده است.
آمار شرکت‌های دانش بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی
سلطانی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۶۵۵ شرکت در کشور دانش بنیان شده اند؛ همچنین تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ طرح به صندوق ارائه شده که از این تعداد، ۲ هزار طرح تعیین تکلیف، ۱۳۰۰ طرح تصویب و ۷۰۰ طرح رد یا در حال اصلاح هستند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه برای ۱۳۰۰ طرح، مبلغ ۸۱۲ میلیارد تومان مصوب شده؛ همچنین ۵۲۳ طرح در دست بررسی است که میزان ۸۷۰ میلیارد تومان برای این طرح ها به صندوق درخواست شده است.
به گفته وی، پیش بینی می شود در ۶ ماه آینده حدود ۶۰۰ طرح به صندوق وارد شود که درخواست آنها حدود یک هزار میلیارد تومان خواهد بود.
سلطانی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان برای ضمانت نامه در بانک بلوکه شده است، گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی صندوق برای تامین دفاتر کاری پرداخت شده است و تاکنون می توان گفت مجموعا یک هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان مصوب صندوق برای این اقدام پیش بینی شده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه توسعه بازار از طریق ضمانتنامه برای قراردادها و لیزینگ فروش محصول انجام می‌گیرد، گفت: تاکنون توانسته ایم که ریسک عقد قرارداد شرکت ها را پوشش دهیم؛ حجم این پوشش ریسک برای ۶۶ شرکت برابر با ۴۷۰ میلیارد تومان بوده است.
وی در خصوص لیزینگ فروش محصول گفت: تاکنون ۱۳۶ مورد لیزینگ داشتیم که ۴۷ میلیارد تومان حجم خرید محصولات دانش بنیان به صورت وام به خریداران آنها بوده است.
سلطانی با بیان اینکه لیزینگ و ضمانتنامه برای عقد قرارداد در راستای توسعه بازار شرکت ها هستند، خاطرنشان کرد: همچنین میزان ۱۰۰ میلیارد تومان پول در بانک برای ارائه ضمانتنامه به شرکت های دانش بنیان بلوکه شده تا در نهایت برای این شرکت ها ضمانتنامه ای صادر شود زمان صدور ضمانتنامه به شرکت ها بیش از ۲ هفته است که بنا داریم کمتر از ۲ هفته شود.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ۸۰ درصد ارزیابی طرح ها به صورت برون سپاری و توسط کارگزاران بخش خصوصی و همچنین صندوق های پژوهش فناوری انجام می گیرد، گفت: در مجموع ۳ الی ۴ ماه برای ارزیابی یک طرح زمان صرف می شود که طول کشیدن برخی از این طرح ها منوط به تکمیل نبودن اطلاعات و مدارکشان است.
اعطای وام با نرخ ۹ درصد به طرح‌های دانش بنیان مناطق محروم
وی افزود: هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب کرد، به طرح هایی که از مناطق محروم به صندوق می رسد، تا سقف ۲۰ درصد پایین تر از نرخ ترجیحی وام تعلق می گیرد.
سلطانی با بیان اینکه اکنون این وام به سایر شرکت ها با نرخ ۱۱ درصد اعطا می شود، ولی به این شرکت ها که از مناطق محروم هستند، با نرخ ۹ درصد ارائه خواهد شد، گفت: البته باید بیش از ۷۰ درصد فعالیت این شرکت ها در همان منطقه محروم انجام گیرد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: در حال حاضر صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان آغاز شده است. بنابراین یک بسته ویژه را برای آنها در نظر گرفته ایم تا بتوانند راحت تر محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنند.
وی افزود: این بسته شامل وام های متعدد به میزان صادرات انجام شده است. این وام می تواند با نرخ ۱۱ درصد باشد.
سلطانی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ شرکت دانش بنیان توانسته اند محصولات خود را به کشورهای سوریه، چین، کشورهای اروپایی، تاجیکستان، اسپانیا، عراق، مصر، روسیه، ارمنستان، پاکستان، عمان و قزاقستان صادر کنند، گفت: این محصولات اعم از داروی ضد سرطان، پماد زخم بستر، مصالح ساختمانی، افشانه ها و داروهای گیاهی، داروی ام اس، سیستم های موتور برق و... بوده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه با ۱۲ بانک تعامل مستقیم داریم، گفت: ما از طریق بانک‌ها، ضمانتنامه، وام کوتاه مدت، وام‌های معمولی بانکی با نرخ‌های متفاوت، پوشش ریسک و انواع خدمات را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کنیم.
وی در خصوص صندوق‌های پژوهش و فناوری که دبیرخانه کارگروه آن در صندوق نوآوری و شکوفایی مستقر بوده و رئیس آن نیز وزیر علوم است، گفت: در این هفت ماه اخیر، هفت صندوق جدید با عناوین افلاک لرستان، کرمان، اترک گلستان، توسعه همکاری‌های بین‌المللی مرکز همکاری فناوری، توسعه صادرات و انتقال فناوری معاونت علمی، صندوق خراسان جنوبی و توسعه نوآوری وستا ایجاد شده است.
سلطانی با بیان اینکه سه صندوق پژوهش و فناوری در گیلان، کردستان و صندوقی با عنوان «صندوق توسعه نوآوری و گردشگری» در حال تصویب است، گفت: همچنین ۹ صندوق در حال تکمیل پرونده هستند و ۱۹ صندوق پژوهش و فناوری، درخواست خود را برای تشکیل به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه کرده‌اند.
وی با بیان اینکه مجموعاً ۳۸ پرونده برای صندوق‌های پژوهش و فناوری تشکیل شده است، گفت: تا قبل از سال گذشته ۱۶ صندوق پژوهش و فناوری داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۸ صندوق راه‌اندازی شود.
به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، آئین‌نامه ارزیابی و نظارت صندوق‌ها در کارگروه صندوق‌های پژوهش فناوری نیز در دست بررسی است. این صندوق می‌تواند ضمانتنامه، سرمایه‌گذاری، لیزینگ و ارائه خدمات به شرکت‌ها را داشته باشد.
سلطانی در خصوص سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری گفت: حداقل سرمایه برای راه‌اندازی یک صندوق، سه میلیارد تومان است که این موضوع در کلانشهرها و شهرستان‌های کوچک و مناطق محروم متفاوت است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۴، ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شده است، گفت: در نظر داریم که امسال ۷۵ میلیارد تومان را به آنها اختصاص دهیم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: ارزیابی ۳۷۴ طرح با حجم ۴۱۰ میلیارد تومان به کارگزاران برون‌سپاری شده است؛ ۶۳۸ طرح با مبلغ ۹۷۲ میلیارد تومان به کارگزاری برای نظارت برون‌سپاری شده است. همچنین برای ۸۱۸ طرح، ۳۵۷ میلیارد تومان در راستای عاملیت مالی برون‌سپاری شده است.
سلطانی در خصوص مجموعه تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تاکنون ۲۰۸ شرکت در حوزه الکتروکنترل، ۱۹۸ شرکت در حوزه محصولات پیشرفته، ۱۹۴ شرکت در حوزه فناوری زیستی، ۱۹۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۱۷۰ شرکت در حوزه تجهیزات پیشرفته، ساخت و تولید آزمایشگاهی و ۹۲ شرکت در حوزه داروهای پیشرفته و مهندسی پزشکی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com