0  |  4

کارآفرینی با پرورش پرنده‌ای که در ۳ ماه ۵۵ تخم می‌گذارد

کارآفرینی با پرورش پرنده‌ای که در ۳ ماه ۵۵ تخم می‌گذارد

در جامعه ای که اکثر جوانان بیکار و به دنبال کار هستند، تنها راه نجات برای فرار از بیکاری کارآفرینی است.
روح اله غلامی، کارآفرین پرورش دهنده کبک است.کبک از خانواده ی ماکیان با خصوصیات پرندگان وحشی شکاری است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده در مقایسه با دیگر پرندگان 5 تا 10 درصد بیشتر است و انواع اسید آمینه ی ضروری در آن به وفور یافت می ‌شود. به همین دلیل است که در اغلب نقاط دنیا پزشکان برای بیماری‌ هایی چون ضعف اعصاب، ناراحتی‌ های روانی و بی‌ خوابی مصرف این گوشت را توصیه می ‌کنند.
روح اله غلامی، پرورش دهنده کبک را یکی از مهم ترین عرصه های اقتصاد مقاومتی دانست و با اشاره به وجود حداقل امکانات برای آغاز این حرفه گفت: کبک ها پرندگانی عادت پذیر هستند و خود را با شرایط مختلف وفق می دهند ولی با این حال باید حداقل امکانات را برای آنها فراهم نمود. کبک یکی از پرندگان پر خاصیت است که حتی تخم کبک نیز خاصیت دارویی داشته و از لحاظ اقتصادی نیز سود خوبی دارد.
*از اول فعالیتم را با اقتصاد مقاومتی آغاز کردم
وی با تاکید بر اینکه جوانان وقت را از دست ندهند اظهار داشت: بعد از دوران خدمت سربازی مدتی به دنبال کار بودم. به دنبال کارهای بسیاری رفتم چند شغل را هم تجربه کردم اما هیچکدام مرا اغنا نکرد زیرا دوست داشتم برای خودم کار کنم و یک کارآفرین باشم که سرانجام یکی از دوستانم، پرورش پرندگان مخصوصاً کبک را به من پیشنهاد کرد و به علت علاقه شخصی با تعداد کم حدود 100 عدد کبک، فعالیتم را آغاز کردم.
روز اول ترس داشتم اما روز به روز به تعداد آنها اضافه کردم که تا الان حدود 10 هزار کبک دارم و در حال رشد هستند. اراده و وجود انگیزه برای کارآفرین شدن و اشتغالزایی موتور محرک من بود. توانستم برای 3 نفر اشتغالزایی کنم.
پرورش دهنده کبک درخصوص تخم گذاری این نوع پرنده گفت: کبک تخم گذار،نیاز به 16 ساعت تاریکی و هشت ساعت روشنایی دارد و بعد از دوماه شروع به تخم گذاری می کند که هر کبک در مدت سه ماه، حدود 55 قطعه تخم می گذارد.
کارآفرین اقتصادمقاومتی گفت: جهت تولید جوجه، تخم را داخل دستگاه جوجه کشی می گذاریم و از سه هزار کبک، حدود سی هزار جوجه تولید می شود.
وی طول عمر هر کبک را حدود هفت سال عنوان کرد وافزود: جوجه کبک، بعد از سه ماه و 15 روز تبدیل به کبک می شود، طول عمر مفید یک کبک چهارسال و عمر غیرمفید آن هفت سال است.
*گوشت کبک بسیار مفید و لذیذ است
غلامی با اشاره به خواص گوشت کبک افزود: گوشت‌ کبک‌جوان، نرم و به‌سرعت پخته می‌شود. بر خلاف قرقاول که باید پس از کشتن چند روز با پر در داخل یخچال نگهداری شود، کبک با فاصله کوتاهی بعد از ذبح، قابل‌خوردن است. گوشت کبک گرم و خشک و زود هضم است. گوشت کبک به‌علت پروتئین بالا و درصد چربی پایین، مصارف فراوانی دارد و برای درمان بعضی از بیماری‌ها مانند ضعف اعصاب توصیه می‌شود. ناراحتی‌های روانی و بی‌خوابی موثر است. در افراد مسن قوای ازدست‌رفته جوانی را بازمی‌گرداند.
* از کجا شروع کنیم
این فعال اقتصاد مقاومتی در آموزش به جوانان گفت: بر اساس ضوابط نظام دامپروری کشور در ابتدا باید از سازمان جهاد کشاورزی استان مربوطه پروانه تاسیس گرفت؛ بنابراین بهتر است قبل از تهیه زمین برای ایجاد مزرعه پرورش کبک به واحد صدور پروانه معاونت امور دام سازمان جهادکشاورزی استان مراجعه و با کارشناسان مذاکره کرده تا با درنظرگرفتن ضوابط نظام دامپروری کشور، اقدامات لازم انجام شود.
بعد از دریافت موافقت اصولی باید با ادارات دامپزشکی، محیط‌زیست، میراث فرهنگی، امور اراضی درباره بلامانع‌بودن ایجاد واحد پرورشی کبک، هماهنگی‌های لازم انجام شود. پرورش کبک با خرید گله مولد مادر که باید در سن پنج‌ماهگی باشد شروع می‌شود. پس از خرید گله مولد و نگه‌داشتن گله در یک سیکل 50روزه نوری فعالیت کبک برای تخم‌گذاری آغاز می‌شود. این سن بهترین زمان برای تخم‌گذاری است. کبک در هفت‌ماهگی به بلوغ جنسی و در چهارماهگی به بلوغ وزنی می‌رسد.
این فعال اقتصاد مقاومتی اشتغالزایی برای جوانان را دغدغه همیشگی اش عنوان می کند و می گوید: فکر می کنم یکی از بزرگترین نیکی ها و خدمت ها کارآفرینی است، به خصوص برای جوانان.
*از درآمدم راضیم
پرورش دهنده کبک درخصوص وضعیت درآمد حاصل از این طرح گفت: از لحاظ درآمد مالی از این طرح راضی هستم وقصد توسعه طرح را دارم.
کارآفرین اقتصادمقاومتی راجع به قیمت کبک و تخم آن گفت: قیمت هر قطعه کبک تخم گذار 30هزار تومان، جوجه یک روزه 2500 تومان و قیمت هرعدد تخم کبک 1200 تومان است.
وی موقعیت جغرافیایی شهرستان ملکشاهی جهت پرورش طیور را مناسب عنوان کرد و افزود: شهرستان ملکشاهی از لحاظ موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب وهوا برای پرورش کبک وسایر پرندگان مناسب است و طرفیت های مناسبی در شهرستان ملکشاهی برای پرورش طیور وجود دارد.
* قاچاق و شکار بی رویه کبک در کشور
وی گفت: ورود یا خروج هر نوع گونه جانوری 100 درصد تخلف است اما مسئولین اقدام عملی انجام نمی‌دهند، و هر روز شاهد قاچاق انواع گونه‌ها و حتی قاچاق اعضای آنها در سطح گسترده در حوزه قاچاق پوست، تاکسی‌درمی هستیم.روز حیات‌وحش عنوان جهانی را یدک می‌کشد به همین دلیل لازم است که اگر حتی جهانی عمل نمی‌کنیم حداقل باید جهانی فکر کنیم. حمایت از طبیعت و جلوگیری از منقرض شدن نسل کبک از دیگر اهداف بنده برای پرورش این گونه از پرندگان بوده است.
* از مسئولین می خواهم!
غلامی در پایان حمایت از تولیدکنندگان را یکی از راه های اقتدار اقتصادی برشمرد و گفت: جهت توسعه طرح و تبدیل به طرح صنعتی وایجد اشتغال برای 15 نفر، نیاز به حمایت مسئولین بویژه اعطای تسهیلات قرض الحسنه دارم. مسئولان در راستای عملی کردن اقتصاد مقاومتی تلاش کنند. مسئولین از ما جوانان حمایت کنند تا ما بتوانیم در راستای فرامین رهبری اقتصاد مقاومتی را در کشور گسترش دهیم و به خودکفایی برسیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com