0  |  2

چگونه سرمايه‌گذاران را شناسایی و خودتان را به آنها معرفي کنید

چگونه سرمايه‌گذاران را شناسایی و خودتان را به آنها معرفي کنید

معمولا سرمايه‌گذاران، چه آنهايي كه كه در يك شركت سرمايه‌گذاري ريسك‌پذير هستند و چه سرمايه‌گذاران فرشته خو ، استارتاپ‌ها را بر اساس تماس ناگهاني و یکباره مدنظر قرار نمي‌دهند، بلکه همانطورکه مشتري در مورد خريد محصول جديد، فروشگاه يا رستوران، به حرف گروه همتايانش گوش مي‌دهد، سرمايه‌گذاران هم تمايل دارند در مورد شركت‌هاي بالقوه‌اي كه مي‌خواهند به پورتفوليوي خود اضافه كنند به مشورت ساير سرمايه‌گذاران گوش دهند. 

شما با كمك قدرت همتايان خود(كه محرك پتانسيل سرمايه‌گذاري استارتاپ شما مي‌باشد) بايد بفهميد كه چطور خود را به سرمايه‌گذاران معرفي كنيد تا بتوانيد براي كسب و كار خود سرمايه جمع كنيد. در اينجا مراحلي را به شما ياد مي‌دهيم كه بايد انجام دهيد تا بتوانيد تعداد سرمايه‌گذاران خود را و شانس سرمایه گذاری را افزايش دهيد: 

1. كارتان را با شبكه‌ي دوستان خودتان شروع کنید. ممکن است آنها سرمایه گذاران را شناخته و شما را به آنها معرفی کنند.

2. در جلسات، كنفرانس‌ها و رقابت‌هايي كه مي‌دانيد افراد شبكه‌ي شما و سرمايه‌‌گذاران بالقوه حضور خواهند داشت شركت كنيد تا اين فرصت را پيدا كنيد كه به طور شخصي‌تر و به صورت يك‌به‌يك خود را معرفي نماييد. بدين ترتيب شما هم مي‌توانيد حركات و رفتار سرمایه گذاران را مشاهده كرده و مهارت‌هاي شخصي و دانش خود را براي ارتباط با آنها و معرفي ایده هایتان، افزايش دهيد. اگر در اینگونه كنفرانس ها يا جلسات حضور داشته باشيد امکان اینکه توسط سرمايه‌گذار ديگري به سرمایه گذاران اصلی معرفي شويد، مي‌تواند تاثير بسیار مثبتي داشته باشد. 

3. اگر بعد از تحقيق، سرمايه‌گذار خاصي را در نظر گرفته‌ايد، به طور خاص از يك دوست يا همكار بخواهيد شما را به او معرفي كند. حتي مي‌توانيد يك ايميل به دوستتان بفرستيد كه آن را از طرف شما به آن سرمايه‌گذار بفرستد. 

4. درخواست خود را به يك كارآفرين بگوييد. حتي اگر هيچ كارآفريني را سراغ نداريد ضرري ندارد كه از دوست شخصي خود(كه در محافل مشابه فعاليت دارد) بخواهيد شما را به يك سرمايه‌گذار معرفي كند. معمولا آن كارآفرين‌ها هم روزي مثل شما بودند و مي‌خواستند به نحوي خودشان را معرفي كنند. به همين خاطر بسياري از آنها تمايل دارند در اين مورد به ديگران كمك كنند. بدين ترتيب هم به شما كمك مي‌شود و هم اينكه كارآفرين به خاطر معرفي شما به سرمايه‌گذار(كه به احتمال زياد به دنبال فرصت‌هاي جديد مي‌گردد و يك ايده‌ي عملي كسب و كار را دوست دارد) مورد تشويق قرار مي‌گيرد. وقتي استارتاپ شما آغاز شد به ساير افرادي كه مي‌توانند از وضعيت جديد شما ارزشي كسب كنند كمك نماييد. 

  5. ليستي از كساني كه مي‌خواهيد به آنها معرفي شويد و همچنين ليست كساني كه مي‌توانند شما را معرفي كنند را داشته باشيد و يادداشت‌هايي هم در مورد نتايج مورد انتظار كار خود تهيه كنيد كه موقع معرفي از آنها استفاده شود. شما دوست داريد در راس افرادي كه معرفي مي‌شوند قرار داشته باشيد، پس سرمايه‌گذاران را گيج نكرده و شانس خود را به خاطر عدم توجه به جزئيات، خراب نكنيد.   سرمایه گذاران فرشته خو10 توصیه برای کسب و کارهای جدیدی که به دنبال سرمایه گذاران فرشته خو هستند. 

6. به شخصي كه مي‌خواهد شما را معرفي كند بگوييد كه چطور اين كار را انجام دهد، چون او احتمالا مي‌خواهد بداند توانسته اين كار را انجام دهد يا اينكه آيا كار ديگري هست كه بايد انجام دهد يا خير. در اين صورت رابطه‌ي طولاني‌مدت شما تقويت مي‌شود كه مي‌تواند براي هر دوي شما ايجاد ارزش نمايد. با ادب بودن، هنوز هم روش خوبي براي كسب و كار محسوب مي‌شود. 

اينها ليستي از كارهايي بودند كه بايد انجام دهيد، ولي يكي از كارهايي كه نبايد انجام دهيد هم اين است كه نبايد از ديگران بخواهيد از طرف خود شما سرمايه‌گذاران را شناسايي كنند يا تمام كارها را انجام دهند. شما بايد تحقيق خود را انجام دهيد و اطلاعاتي متناسب با آن سرمايه‌گذاران فراهم كنيد. اين روش، يكي از گام‌هاي مهم به سمت جذب سرمايه‌گذاري است. 

سعي كنيد بتوانيد در يك يا دو جمله در مورد شركت خود و محصولاتتان صحبت كنيد. به زمان سرمايه‌گذار احترام بگذاريد. شما بايد بتوانيد ارزش شركت خود را به طور خلاصه و كوتاه بيان كنيد و توجه سرمايه‌گذار را جلب نماييد. به اين سوالات پاسخ دهيد كه مشتري و سرمايه‌گذار براي من چه معني‌اي دارند؟ آيا محصول من مشكلي را حل مي‌كند يا چيزي را بهبود مي‌بخشد كه تا بحال كسي نتوانسته انجام دهد؟ محصول يا شركت شما بايد بيانگر ارزش‌هاي خود باشد. برنامه‌ي شما براي پيشرفت شركت و پيدا كردن مشتري چيست؟ آيا استراتژي خروج داريد؟ و د ر نهایت اینکه، آيا يك طرح منطقي براي طي اين مسير داريد؟ 

بعد از اينكه درهاي فرصت به روي شما باز شد، وقت آن است كه كار خود را شروع كنيد.

 منبع: سایت فوربس

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com