0  |  1

ایران محل مناسبی برای کارآفرینی است

ایران محل مناسبی برای کارآفرینی است

سیدعلیرضا فیض‌بخش در سمینار تخصصی کارآفرینی کسب و کار جدید از ایده تا فرصت که برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برگزار شده بود‌، اظهار کرد: بسیاری از افراد زندگی خود را در روزمرگی می‌گذرانند و نمی‌توانند تمام چیزهایی را که می‌خواهند در طول عمرشان تجربه کنند و یا فرصت‌های محدود سبب می‌شود که افراد فرصت تجربه بسیاری از کارها را نداشته باشند و با توجه به این محدودیت‌ها و جلوگیری از شکست‌های احتمالی بهتر است افراد در انجام کارهای خود از تجربیات دیگران استفاده کنند تا هم اشتباهاتی را که دیگران مرتکب شده‌اند انجام ندهند و هم اینکه با این تجربه در هنگام شروع کار خود گام‌های مستحکم‌تری بتوانند بردارند.
وی با اشاره به کافی نبودن تحصیلات دانشگاهی برای جوانان، خاطرنشان کرد: قریب به اتفاق جوانان ما در حال حاضر تمام‌وقت خود را صرف تحصیلات آکادمیک می‌کنند و زمانی را برای کسب مهارت‌هایی که برای حضور آنان در جامعه و یا زنگی شخصی‌شان مورد نیاز است، صرف نمی‌کنند و این مهم سبب می‌شود که این افراد نتوانند زندگی خود را مدیریت کرده و عمر ازدواج‌ها کاهش می‌یابد و این موجب می‌شود که آمارهای بالایی برای طلاق در کشور ما ثبت شوند.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: مهارت‌آموزی بسیار مهم است، زیرا تا وقتی که فردی مهندس خوبی باشد، دیگر در صفحه بازی روزگار مهره سرباز با ارزش پایین نیست ولی به دلیل نداشتن برخی مهارت‌ها از جمله مهارت‌های مدیریتی نمی‌توانند بازی را آنگونه که خود می‌خواهد مدیریت کند، ضروری است که جوانان همراه با تحصیلات دانشگاهی، مهارت‌هایی را برای آینده شغلی خود کسب کنند تا بتوانند تصمیمات خود را عملی سازند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شریف یادآور شد: در برخی موارد وضعیت جامعه خوب نیست و بیان این نقاط ضعف سیاه‌نمایی نیست، بلکه باید به جای حاشیه رفتن در این موارد به دنبال راه‌حل مناسب و قابل اجرایی بود تا بتوان این مشکلات را مرتفع کرد، زیرا وجود این مشکلات در جامعه می‌تواند نگرانی‌هایی را برای جوانان در جامعه برای ورود به کسب و کار ایجاد کند.
وی تصریح کرد: جوانان باید برای ورود به بازارهای کسب ‌و کار باید روحیه مبارزه و جنگجویی داشته باشند؛ زیرا که منابع محدود هستند ولی نیازهای نامحدود انسان‌ها و پیشرفت تکنولوژی در جهان سبب می‌شود که منابع محدود کمرنگ‌تر شده و ابزاری مانند تلفن‌های همراه که در سال‌های گذشته نبود امروز بتواند بسیاری از بازارها را به خود اختصاص دهد ولی باید برای انجام کارهای منحصر به فرد علاوه بر خلاقیت و نوآوری که اساس کارآفرینی است تلاش و پشتکار و روحیه مبارز را حفظ کرد.
فیض‌بخش اظهار کرد: جوانان نباید مشکلات خود را بر گردن کسی بیاندازند و در کارها و مشاغلی که خود آنان ایجاد می‌کنند پشتکار داشته و در فراز و فرودهایی که از ویژگی هر کسب و کاری است برای حفظ جایگاه خود تلاش کنند، زیرا برنده کسی است که از این مشکلات به سلامت عبور کند.
موسس مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، تنها راه‌حل ایجاد اشتغال در کشور را کارآفرینی دانست و افزود: ایران بهترین مکان برای ایجاد کارآفرینی است. ایران دریاچه بکری در مسئله کارآفرینی برای صید ماهی‌های درشت کسب و کار برای جوانان است و شرایط در ایران برای کارآفرینی بهتر است از کشورهایی که کارآفرینی در آنجا نهادینه شده است زیرا که رقابت در این کشورها نزدیک به هم و بسیار شدید است و باید قبول کنیم که اگر کارآفرینی نکنیم و وضعیت خود را بهبود نبخشیم دچار مرگ تدریجی شده‌ایم و باید قبل از اینکه دیگر امکان انجام کاری نباشد از فرصت‌ها استفاده کنیم.
وی یادآور شد: یکی از محققان حوزه مدیریت به نام کویین در کتاب تغییر عمیق اعلام می‌کند، سازمان‌ها دو حالت را در زندگی خود تجربه می‌کنند، یا تحول عمیق ایجاد می‌کنند و یا دچار مرگ تدریجی می‌شوند که موید آن داستان معروف قورباغه پخته شده است که برای اولین بار در این کتاب مطرح شده است که اگر قورباغه‌ای را برای پخت درون آب جوش بیندازیم قورباغه به بیرون می‌پرد ولی اگر درون آب سرد قرار گرفته و دمای آب به تدریج بالا رود قورباغه متوجه تغییرات نمی‌شود در مورد سازمان‌ها نیز این موضوع صادق است و آنتروپی در سازمان‌ها آرام آرام بالا می‌رود به همین جهت بسیاری از مدیران حس نمی‌کنند که چه اتفاقی در حال افتادن است.
این استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف، خاطرنشان کرد: کارآفرینی به خلاقیت و نوآوری و علاوه بر آن کسب مهارت‌هایی غیر از مهارت‌های آکادمیک نیاز دارد و جوانان برای اینکه بتوانند در کارآفرینی موفق باشند باید تشنه آموختن مهارت‌ها و تجربیات دیگران باشند و نیز آشنایی با محیط اقتصادی و افزایش میزان مطالعه در حوزه کاری می‌تواند موفقیت را به همراه داشته باشد.
وی تاکید کرد: اقدام برای تحول عمیق کار ساده‌ای نیست و لذا لازم است الگوهای ذهنی، قوانین و مفروضات بنیادین خود را متحول کنیم و فرضیات نویی درباره خود و پیرامون خود تعریف کنیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com