0  |  0

شرکت دانش‌بنیان بازوی ارتقاء بخش تولید است

شرکت دانش‌بنیان بازوی ارتقاء بخش تولید است

احمد بیات؛ دانشجوی‌برتر دانشگاه صنعتی شریف با مثبت ارزیابی‌کردن نگرش بنیاد ملی نخبگان در شناسایی و حمایت از مستعدان‌برتر، گفت: مشارکت دانشگاه می‌تواند بنیاد را به اهدافش نزدیک‌تر کند.
وی افزود: در رویکرد جدید همه فعالیت‌های نخبگانی مدنظر بنیاد ملی نخبگان است و دانشگاه نیز باید در انتخاب بهترین‌ها خاصه در مقطع تحصیلات‌تکمیلی به این مهم توجه کند. شناسایی مستعدبرتر مقطع کارشناسی‌ارشد و یا دکتری براساس تنها یک ملاک و آن هم معدل اقدام مناسبی نیست چراکه دانشجویان این دو مقطع ذاتاً باید توان تحقیقاتی بالایی داشته باشند.
بیات با اشاره به لزوم جهت‌دهی به فعالیت‌های پژوهشی، ادامه داد: روند تحقیقاتی باید تغییر کند. متأسفانه بسیاری از موضوعات پروژه‌ها و رساله‌های دانشجوی نظری است و انطباقی با نیازها و مقتضیات جامعه بومی ندارد. بخشی از این رویکرد به سیاست‌های کلی نظام‌آموزش‌عالی و تأکید بر تعداد مقاله برای ارتقاء اعضا هیئت‌علمی و یا فارغ‌التحصیل‌شدن دانشجویان تحصیلات‌ تکمیلی باز می‌گردد.
دانشجوی‌ برتر دکتری شیمی‌ آلی تصریح کرد: فعالیت تحقیقی زمانی ارزشمند است که در راستای رفع نیازهای جامعه و یا برای بهبود کیفیت‌زندگی باشد. که این مهم به شناخت صحیح از جامعه و آشنا بودن با بخش تولید و صنعت نیاز دارد.
وی افزود: عدم‌ارتباط صحیح بین دانشگاه و صنعت سبب شد اساتید در بسیاری موارد شناخت خوبی از مقتضیات صنعتی نداشته و به‌همین دلیل به موضوعات نظری بپردازند. از سوی دیگر بخش تولید مخصوصاً صنعت به‌دلیل عدم‌شناخت از توان و پتانسیل جامعه‌علمی به دانشگاه اعتماد ندارد.
دانشجوی‌برتر دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: صنعت برای رفع نیازهای خود و ارتقاء محصولات نگاه به واردات دارد و هرجا که با مسئله‌ای جدید روبرو می‌شود تلاش می‌کند آن را از مجاری واردات حل کند درحالی که ارجاع آن به دانشگاه هم جامعه‌علمی را با مقیاس‌های کاربردی آشنا می‌کند و هم صنعت را در درازمدت خودکفا می‌کند.
بیات اشتغال‌زایی را یکی دیگر از مزایای ارتباط منسجم و نظام‌مند دانشگاه و صنعت عنوان کرد و گفت: در شرایطی که دانشگاه نیاز به پذیرش هیئت‌علمی جدید ندارد و دولت نیز اشباع است، تفکر اشتغال «پشت‌میز نشینی» اشتباهی بزرگ است. دانشجو باید نگاه خود را به بخش تولید منعطف کرده و تلاش کند مهارت کافی برای حضور جدی در عرصه کارآفرینی را کسب کند تا در آینده بتواند به استقلال مالی برسد.
وی شرکت دانش‌بنیان را محلی مناسب برای فعالیت نخبگانی برشمرد و ادامه داد: رسالت و هدف راه‌اندازی این شرکت‌ها بسیار خوب است اما فعالان این عرصه نیازمند هدایت بیشتر هستند تا بتوانند در بُعد اقتصادی نیز مانند بخش تولید به موفقیت برسند. هدف‌گذاری درازمدت می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را از بین ببرد.
دانشجوی‌ برتر دکتری شیمی‌آلی در پایان تأکید کرد: شرکت دانش‌بنیان ممکن است در ابتدای کار نتواند در بازار سرمایه موفق شده و محصولی رقابت‌پذیر تولید کند. به‌همین دلیل در برخی موارد لازم است از حمایت‌های دولتی بیشتری برخودار باشند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com