0  |  0

یک کارآفرین نمونه: تصور غلطی درباره مفهوم دانش بنیان وجود دارد

یک کارآفرین نمونه:  تصور غلطی درباره مفهوم دانش بنیان وجود دارد

علی پنیریان در نشستی که به منظور آشنایی دانشجویان دانشگاه خوارزمی با کارآفرینی و ایده‌های دانش بنیان برگزار شد، گفت: متاسفانه در کشور ما مفهوم دانش بنیان به شکل نادرستی تعریف شده است.
پنیریان افزود: دانش بنیان به معنای این است که ما کاری را بر پایه علم و دانش انجام دهیم حال این کار هر چیزی می‌تواند باشد حتی ماست را هم می‌توان بر پایه دانش بنیانی تولید کرد.
وی ضمن انتقاد از بی رغبتی دانش‌آموختگان دانشگاهی برای ورود به عرصه کار و فعالیت تصریح کرد: صنایع موشکی ما پیشرفت خوبی داشته است و امروز موشک تولید می‌کنیم اما به عنوان مثال از آنجایی که مهندس ما حاضر نیست پیچ و مهره بسازد مجبور شده‌ایم این محصولات را از چین وارد کنیم.
این کارآفرین برتر با بیان اینکه در جامعه فرصت‌های زیادی برای ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت وجود دارد گفت: یکی از این زمینه‌ها فعالیت در حوزه صنایع دستی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر کس باید بداند برای چه کاری ساخته شده است و این شناخت فقط زمانی حاصل می‌شود که وارد عرصه عملی شویم.
پنیریان افزود: دوران دانشجویی بهترین فرصت برای ورود به عرصه عمل و کارآفرینی است و نباید به راحتی این فرصت را از دست داد.
وی یادآور شد: برای اینکه یک ایده بتواند در جامعه از بازخورد خوبی برخوردار باشد آن ایده باید یک نیاز را برطرف کند.
پنیریان ادامه داد: علاوه بر این اصل تمرکز بر کار و ایده نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد فضای دانش بنیان فقط به حوزه‌های فنی و مهندسی مربوط نمی‌شود و ما می‌توانیم در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز بر اساس دانش بنیان اقدام کنیم.
این کارآفرین اهمیت نگرش در انجام فعالیت برای ایجاد ارزش افزوده را یادآور شد و گفت: زمانی یک فرد هم دارای ایده است و هم از توان و فرصت کافی برای گسترش آن ایده برخوردار است اما به دلیل نگرش‌های نادرستی که بر ذهن وی حاکم است نمی‌تواند در این عرصه موفق شود.
پنیریان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چگونه می‌توان با رقابت شدیدی که در حوزه‌های کسب و کار وجود دارد موفق بود گفت: اصل رقابت یک واقعیت است که در این عرصه باید آن را پذیرفت؛ همچنین کشور ما به دلیل انرژی و نیروی کار ارزان چیزی برای رقابت با سایر اقتصادهای دنیا همچون چین کم ندارد.
وی افزود: حتی می‌توان اثبات کرد که نیروی کار ایرانی از نیروی کار چینی بسیار ارزان‌تر است این مهم در کنار نرخ دلار و پایین بودن قیمت انرژی مزیت خوبی را برای رقابت در اختیار ما قرار داده است.
پنیریان شهامت برای ارائه ایده را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: هر فرد دارای ایده‌ای اگر ایده خود را در ذهن نگه دارد خواه ناخواه پس از مدتی آن ایده توسط فرد دیگری اجرایی می‌شود زیرا ایده از نیاز برمی‌خیزد و هر کسی می‌تواند یک نیاز را تشخیص دهد.
وی خطاب به دانشجویان حاضر در نشست عنوان کرد: درس خواندن در دانشگاه اهمیت زیادی دارد اما در کنار آن فرصت خوبی برای ورود به عرصه عمل و فعالیت وجود دارد که به خوبی می‌توان از آن استفاده کرد.
پنیریان در پایان گفت: ورود به عرصه عمل با مجهولات شروع و در پی پاسخ به آن مجهولات ادامه می‎یابد از همین رو شما باید حتی قدر ندانسته‌های خود را نیز بدانید.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com