0  |  56

همه چیز درباره ی کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) به زبان ساده

همه چیز درباره ی کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) به زبان ساده

ام . وی .پی برای افراد مختلف و در موقعیت های مختلف معانی متفاوتی می تواند داشته باشد. اریک ریز نویسنده کتاب "نوپای ناب"، که برای اولین بار این مفهوم را بیان کرد آن را به این صورت تعریف می کند:

"ام . وی . پی نسخه ای از محصول جدید است که به تیم طراحی اجازه می دهد که با کمترین تلاش بیشترین اطلاعات معتبر درباره ی مشتریان را جمع آوری کند. "

برای درک بهتر ام . وی . پی چرخه ی اصلی یک نوپای ناب را برایتان تشریح می کنیم. حلقه ی بازخورد "ساختن، اندازه گیری، یادگیری" قلب یک نوپای ناب است. در مرحله "یادگیری" شما مدل های اولیه ی محصول و ام . وی .پی را خلق می کنید

کمینه محصول پذیرفتنی چیست؟

ام . وی . پی یک نسخه ی آزمایشی یا به بیان بهتر نماینده ای برای نشان دادن ارزش های پیشنهادی محصول مورد نظر شما است. بر خلاف توسعه محصول سنتی که شامل یک دوره ی بلند و تفکرآمیز رشد و همچنین تلاش فراوان برای دستیابی به یک محصول بدون نقص است، هدف از کمینه محصول پذیرفتنی آغاز فرآیند یادگیری است نه پایان آن.

نکته ای که در مورد ام . وی . پی باید در نظر داشته باشیم این است که ام . وی .پی نسخه ای ساده و در عین حال جامع از محصول نهایی است که به مشتریان کمک می کند تا درک درستی از ارزشهای پیشنهادی شما داشته باشند و بتوانند نظرات سازنده و موثر خود را که به بهبود محصول نهایی منتج می شود ارائه دهند. 

برای درک بهتر ام . وی . پی به شکل زیر نگاه کنید

کمینه محصول پذیرفتنی چیست؟

به ردیف اول دقت کنید. برخی از کارآفرینان برداشت نادرستی از ام . وی . پی دارند. آنها فکر می کنند که ام . وی . پی یک محصول ناقص است. فرض کنید مشتری به شما یک ماشین سفارش داده است و شما برای شروع کار و گرفتن بازخورد به او یک تایر می دهید. در این حالت مشتری عصبانی و گیج خواهد شد. شاید شما باز هم جلو تر بروید و مثلا یک بدنه بر روی چرخ ها بگذارید و آن را به عنوان ام . وی . پی به مشتری بدهید، ولی مشتری باز هم عصبانی خواهد بود، زیرا این محصول هیچ شباهتی به یک ماشین ندارد. در نهایت شما محصول کامل را که در این مثال ماشین است به مشتری می دهید تا او را راضی کنید اما در این بین شما نتوانستید هیچ گونه بازخوردی از مشتری دریافت کنید و محصول خود را بهبود ببخشید.

حالا به ردیف دوم دقت کنید. زمانی که مشتری به شما سفارش ساخت یک ماشین را می دهد شما باید از خود بپرسید مشتری چرا به این وسیله نیاز دارد؟ جواب مسلما این است که مشتری برای جابه جایی به ماشین نیاز دارد. بنابراین شما در مرحله ی اول محصولی می سازید که پاسخگویی این نیاز باشد. شاید شما در مرحله ی اول فقط یک اسکیت برد به مشتری بدهید. گرچه این، با محصولی که مشتری به شما سفارش داده است، یعنی ماشین، تفاوت زیادی دارد اما نیاز مشابهی را از مشتری شما بر طرف می کند. بنابراین مشتری می تواند برای نزدیک شدن به محصول اصلی به شما پیشنهاداتی بدهد. در مراحل بعد با گرفتن بازخورد از مشتری محصول به تدریج و مطابق نیاز و سلیقه مشتری کامل می شود.

چگونه ام . وی . پی خود را بسازیم؟

از ترکیبی از روش های زیر برای ساخت ام . وی . پی خود استفاده کنید تا با کمترین تلاش و هزینه، معتبرترین بازخورد ها را از مشتریان خود دریافت کنید.

برگه اطلاعات

جزییات ارزش های پیشنهادی مورد نظر خود را روی یک برگه داده ها بنویسید و در اختیار مشریانتان بگذارید. به راحتی می توانید با استفاده از نرم افزارهای مختلف این کار را انجام دهید. با این کار می توانید به راحتی بازخوردها و نظرات مشتریان خود را دریافت کنید.

به این مثال دقت کنید. شما رییس یک کمپانی بزرگ هستید و حالا قصد دارید برای تغییر نحوه ی تعامل کارکنان با یکدیگر ساختمان شرکت را عوض کنید و یک ساختمان جدید طراحی کنید. شما می توانید به راحتی جزییات این طرح را بر روی برگه هایی بنویسید و آن را بین کارکنان پخش کنید تا بازخورد آن ها را نسبت به این ایده دریافت کنید. البته می توانید این ساختمان را بسازید و بعد اگر کارکنان آن را دوست نداشتند خرابش کنید! تصمیم با خودتان است.

بروشور

یک قدم به جلو بروید و با استفاده از دانش طراحی خودتان یک بروشور درست کنید. سعی کنید که مزایای مورد انتظار ارزش های پیشنهادی خودتان را به همراه امکانات متنوع محصولاتتان در بروشور نشان دهید. سپس آن را در اختیار مشتریان هدف خود قرار دهید، آیا این مزایا و امکانات برای آن ها معنای خاصی دارد؟

مثلا اگر قصد دارید یک شرکت خدمات نظافتی راه بیندازید، فعالیت های شرکت و همچنین وجه تمایز خود با دیگر شرکت ها را در قالب بروشور بیاورید و آن ها را در مناطق مختلف توزیع کنید. سپس ببینید چه تعداد مشتری از کار شما استقبال می کنند. به این ترتیب می توانید میزان استقبال از کسب و کارتان را بسنجید.

طراحی سایت

یک وبسایت طراحی کنید و ارزش های پیشنهادی اصلی محصول یا خدمت خود را در آن معرفی کنید. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات دقیقی را در اختیار مشتریانتان قرار می دهید تا بتوانید واکنش آن ها را در مقابل ارزش های پیشنهادیتان به درستی بسنجید.

مثال موفق این نوع ام . وی . پی سایت zappos است. سوینگ مورین که می خواست یک فروشگاه آنلاین خرید کفش راه بیندازد در ابتدا یک سایت ساده طراحی کرد و با چند فروشگاه محلی برای فروش کفش هایشان توافق کرد و شروع به فروش کفش به صورت آنلاین کرد. او می خواست واکنش مشتریان را به ایده ی خود ببیند و بعد به سراغ خرید محصول و انبار کردن آن برود!

ویدیو

حتما نام DropBox به گوشتان خورده است. آرش فردوسی و دریو هاستون با انتشار یک ویدیو دو دقیقه ای میزان علاقه مندی مشتریان به محصول خودشان را سنجیدند. 75000 نفر خواهان محصول آنها که هنوز به وجود نیامده بود، شدند! شما هم می توانید به سادگی و با استفاده از نرم افزارها یک ویدیو از ارزشهای پیشنهادی محصولتان بسازید و آن را در اختیار مشتریان قرار دهید.

نمونه اولیه آموزشی

در مرحله پیشرفته تر شما می توانید یک نمونه ی اولیه واقعی از محصول خود بسازید. توجه کنید که در این نمونه ی اولیه فقط جنبه های اصلی ارزش پیشنهادی خود را که می خواهید درباره ی آن ها بازخورد دریافت کنید را پیاده سازی کنید. مثلا اگر قصد دارید یک بازی ویدیویی ارائه بدهید بد نیست یک نمونه اولیه ی ساده از آن بسازید و از تعدادی از بچه ها بخواهید با آن بازی کنند و نظر خودشان را به شما بگویند.

در مراحل ابتداییِ ساخت، طراحی و خلق ام . وی . پی های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. سعی کنید از ترکیب روش ها و مدل های مختلف برای خلق ام . وی . پی خود استفاده کنید تا بتوانید به نیازها و انتظارات مشتریان خود پی ببرید.

سرعت گیرهای ساخت یک کمینه محصول پذیرفتنی

ساخت یک کمینه محصول پذیرفتنی همیشه بدون ریسک نیست، هم ریسک واقعی و هم ریسک غیر واقعی. هر دوی آن ها می توانند یک کسب و کار نوپا را از مسیرش خارج کنند. مسائل قانونی، ترس از رقبا، ریسک های برندسازی و انگیزه و اعتماد به نفس تیم کارآفرینی رایج ترین سرعت گیرها هستند.

با ارائه ی ام . وی . پی محصول خود ممکن است رقبا آن را کپی کنند. در مباحث قانونی حق ثبت اختراع به محصولی داده می شود که محصول به عموم مردم عرضه شود. بنابراین رقبا به راحتی می توانند ام . وی . پی شما را کپی کنند. اما به یاد داشته باشید که اگر یک رقیب بتواند کسب و کار نوپایی را بعد از اینکه ایده اش لو رفت از رده خارج کند، آن کسب و کار نوپا به هر حال محکوم به نابودی بوده است.

بسیاری از کسب و کارهای نوپا برنامه دارند تا یک برند عالی ایجاد کنند و یک کمینه محصول پذیرفتنی به نظر می رسد ریسک به خطر انداختن برند را داشته باشد. شما می توانید ام . وی . پی خود را تحت یک برند متفاوت روانه ی بازار کنید.

تفاوت کمینه محصول پذیرفتنی با نمونه اولیه

کمینه محصول پذیرفتنی و نمونه اولیه محصول تفاوت های عمده ای دارند. بر خلاف مفاهیم سنتی از قبیل تست و نمونه اولیه که فقط برای پاسخگویی به سوال های فنی یا به سوال های مربوط به طراحی هستند و در مدت زمانی بسیار طولانی ساخته می شوند، ام . وی . پی ها برای پاسخ دادن به محدوده ی وسیعی از سوال های کسب و کاری طراحی می شوند و زمان کمی برای ساخت آن ها صرف می شود.

 منبع: strategyzer

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com