2  |  50

رازهای نوشتن طرح کسب و کار (Business Plan) موفق

رازهای نوشتن طرح کسب و کار (Business Plan) موفق

شما ایده‌ای عالی برای طراحی محصول یا خدمت‌تان دارید. می‌خواهید‌ هر چه زودتر کسب و کار خودتان را راه بیندازید. به‌سرعت تبدیل به استیو جابز بعدی شوید و محصول‌تان را جهانی کنید! این واقعا عالی است. پس بهتر است همین الان شروع کنید...
اما نه! صبر کنید، دست نگه دارید...
انجام فعالیت‌هایی تبدیل ایده‌ها را به کسب و کارهای موفق و سودآور ممکن می‌سازد. شما قبلا مدل کسب و کارتان را خلق کرده‌اید و حالا می‌خواهید یک مرحله جلوتر بروید. پس بهتر است دست به قلم شوید و شروع به نوشتن طرح کسب و کارتان کنید.

طرح کسب و کار چیست و چرا به آن احتیاج دارید؟

طرح کسب و کار شرح مکتوبی از آینده ی کسب و کار شماست. طرح کسب و کار گزارشی جامع و مانع است که تمامی فعالیت هایی که قرار است انجام دهید و همچنین چگونگی انجام آن ها را بیان می کند. در واقع طرح کسب و کار مانند قطب نمایی است که شما را در میان قلمروهای ناشناخته ی کسب و کار به مسیر درست هدایت می کند.

نوشتن طرح کسب و کار هم به کارآفرینان و هم به سرمایه گذاران کمک می‌کند.

کارآفرینان با نوشتن طرح به خوبی با تمامی ابعاد کسب و کار خود آشنا می شوند و با برنامه ریزی، منابع و امکانات خود را به فعالیت های مختلف تخصیص می دهند و با این کار ریسک کسب و کار خود را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.
سرمایه گذاران با بررسی طرح کسب و کار میزان موفقیت آمیز بودن طرح را می سنجند و تصمیم به سرمایه گذاری می گیرند.

 چه فعالیت هایی نیاز به طرح کسب و کار دارند ؟

1. شروع یک کسب و کار جدید.
2. توسعه کسب و کار موجود به وسیله ارائه محصول جدید، ایجاد کانال های ارتباطی جدید و یا ورود به بازار های جدید.
3. خریدن یک کسب و کار و یا واگذاری امتیاز کسب و کار.
4. خارج شدن از کسب و کار فعلی که نیازمند قرار دادن اطلاعات شرکت در اختیار خریداران بالقوه است.

طرح کسب و کار برای استارت‌آپ‌ها

برای کسب و کار استارت‌آپی ساده که نیازی به سرمایه‌گذار بیرونی ندارد، ابتدا یک طرح غیر‌رسمی ده صفحه‌ای بنویسید تا مطمئن شوید که ایده‌تان قابل اجرا و سودآور است. سپس طرح خود را به خانواده و دوستان‌تان که یکی از مهم‌ترین حامیان شما در این راه خواهند بود، نشان دهید. طرح ساده ی شما باید در برگیرنده‌ی موارد زیر باشد: برنامه‌های بازاریابی، شرح مختصری از فعالیت های قبلی خود، برنامه مالی دقیقی که بر طبق آن بتوانید عملکرد کسب و کارتان را در هر دوره بسنجید و مهم تر از همه وجه تمایز محصول تان با دیگر محصولات موجود(چیزی که باعث می شود مشتریان خواهان محصول شما باشند!)
اما اگر استارت آپ شما نیاز به وام و سرمایه گذار دارد باید آستین بالا بزنید و یک طرح کامل و مفصل برای کسب و کار خود بنویسید.

بانک ها و یا سرمایه گذاران مستقل به راحتی به شما پول نمی دهند. آنها باید از ریزترین جزییات فعالیت های کسب و کاری تان آگاه شوند. در قسمت بعد جزییات یک طرح کسب و کار کامل را برای تان تشریح می کنیم. 

خدمات مشاوره جهت نگارش طرح کسب و کاربه منظور دریافت خدمات مشاوره طرح کسب‌وکار کلیک کنید

طرح کسب و کار ضامن موفقیت شما نیست.

گرچه نوشتن طرح کسب و کار خوب می‌تواند به فعالیت های شما جهت دهد و گزارشی برای ارائه به سرمایه‌گذاران احتمالی باشد اما باید توجه داشت که نوشتن طرح کسب و کار معمولا بر پایه فرضیاتی است که شما درباره ی رویداد‌های آینده ساخته اید، بنابراین باید آماده‌ی ملاقات آینده ی نامعلوم باشید! ممکن است پیش‌بینی‌های‌تان درست از آب  در‌نیاید.

طرح کسب و کارتان را هوشمندانه بنویسید.

باور کنید که به نظرات دیگران احتیاج دارید. از مشاوران برای بهبود مدل کسب و کار و طرح کسب و کارتان کمک بخواهید. از بازخوردهای افراد با تجربه استفاده کنید و فقط به دنبال شنیدن تعریف و تمجید نباشید. 
بنویسید، فکر کنید، مشورت کنید، مطالعه کنید، دوباره بنویسید. گرچه زمان ارزشمند و محدود است اما شما نمی توانید در یک نشست یک طرح کسب و کار کامل بنویسید. نوشتن طرح کسب و کار یک فرآیند تدریجی است. 
مهارت های گرافیکی تان را به کار ببرید. ار پاورپوینت، اکسل، ورد و تمامی نرم افزارهایی که در دسترستان هست استفاده کنید و طرح خود را در نهایت سادگی زیبا کنید. 
مشتری، مشتری و باز هم مشتری. آنها باید بخش بزرگی از فکر و ذهن ما را اشغال کنند. در همه ی مراحل به نیاز و مشکلات مشتریان خود توجه داشته باشید. 
به شما هیچ سهمی از دنیای کسب و کار داده نمی شود مگر اینکه خودتان تلاش کنید. حتی اگر یک قرار داد رسمی هم بسته باشید باز هم نیاز دارید که محصولات متمایزی را تولید کنید و با یک برنامه بازاریابی مدوّن آن ها را به فروش برسانید.

نوشتن طرح کسب و کار هرگز تمام نمی‌شود!

یک طرح کسب و کار خوب و کاربردی همیشه در حال تغییر و تحول است. همان طور که کسب و کار شما پیوسته با چالش هایی مواجه می شود و تغییرات بزرگ و کوچکی در آن رخ می دهد طرح کسب و کارتان نیز همراه با فعالیت های تان دگرگون می شود. اهداف و حتی چشم انداز شما با گذر زمان دستخوش تحولاتی می شوند. با این حال این بهانه خوبی برای ننوشتن طرح کسب و کار نیست. اگر کسب و کار شما در زمینه ای است که در آن سر رشته ای ندارید، بهتر است با یک طرح راحت و دم دستی شروع کنید که در واقع نمونه ی ساده شده ی یک بیزینس پلن است.

با این طرح ساده، ایده ی خود را تست می کنید و در زمینه کسب و کاری جدید هم تجربه کسب می کنید.
از طرف دیگر ممکن است شما وسواس پیدا کنید که یک طرح کسب و کار کامل و بدون نقص بنویسید. یک طرح کسب و کار عالی به هیچ دردی نمی خورد اگر شما شروع به فعالیت نکنید. اگر شما یک استارت آپ هستید و پس از گذشت 6 ماه هنوز درگیر نوشتن طرح کسب و کارتان هستید بهتر است درخواست کمک کنید!

 برگرفته از کتاب the secrets to writing a successful business plan

اینجا طرح کسب و کارتان را آسان و آنلاین بسازید

اگر به مبحث «طرح کسب و کار» علاقمندید مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

راهنمای جامع برای نوشتن طرح کسب و کار (بیزینس پلن) به زبان ساده

10 نکته اساسی برای طراحی موفقیت آمیز طرح کسب وکار
چارچوب طرح کسب و کا
ر
چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
مروری اجمالی بر کتاب چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
چرا طرح‌های کسب‌وکار طولانی، خطر شکست در کسب‌وکار را افزایش می‌دهند؟
تدوین طرح کسب و کار 

راه‌ اندازی کسب و کار؛ از کجا باید کسب و کارم را شروع کنم؟

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
دیدگاه ها
محسن

شنبه 30 دی 1396 ساعت 23:03

عالی بود ما هم داریم یک استارت آپ ایجادمی کنیم سایتمون هم کاربگ هست www.karbag.ir

درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com