0  |  0

شیوه اتریشی حمایت از کسب‌ و کار

شیوه اتریشی حمایت از کسب‌ و کار

کارینتیا، ایالتی در اتریش که شاید مساحت چندان زیادی نداشته باشد اما توانسته، رشد اقتصادی قابل توجهی را به نام خود به ثبت برساند. راز موفقیت این ایالت چیست؟ در گفت‌وگویی با رئیس اتاق بازرگانی ایالت کارینتیا، پشت صحنه این موفقیت را بررسی کرده‌ایم. «یورگن مندل» در این گفت‌وگو عنوان می‌کند که تمرکز بر صادرات، توانسته این رشد اقتصادی را برای کارینتیا رقم بزند. او می‌گوید: سال‌ها است که به صادرات توجه داریم و با مجلس و دولت ایالتی در این خصوص همکاری‌های بسیاری داشته‌ایم. رئیس اتاق کارینتیا در بخشی از صحبت‌های خود از مدل جذب سرمایه در اتریش و حمایت‌هایی که در این باره از خارجی‌ها صورت می‌گیرد، سخن می‌گوید. او همچنین نحوه تعامل دولت و بخش‌خصوصی را در اتریش تشریح می‌کند و می‌گوید: اتاق بازرگانی در برابر تصمیماتی که با تسهیل کسب‌وکار مغایرت دارد، موضع سرسختانه‌ای اتخاذ می‌کند و دولت در این شرایط هم راستا با اتاق‌ها حرکت می‌کند. در ادامه مشروح گفت‌وگو با «یورگن مندل» را می‌خوانید.
بخش‌خصوصی برای فعالیت خود نیاز به همراهی دولت دارد. در این شرایط قطعا تعامل دولت با این بخش می‌تواند در بهبود فضای کسب‌وکار تاثیر مثبت داشته باشد. در اتریش نحوه تعامل دولت و بخش‌خصوصی به چه صورت است؟
این ساختار چند سال است که در اتریش شکل گرفته است و همواره سعی شده شرکت‌های خصوصی مورد حمایت دولت‌ها قرار گیرند. در حال حاضر تعداد شرکت‌ها در اتریش به 500 هزار شرکت می‌رسد، برخی از این شرکت‌ها تک نفره هستند، یعنی ریاست آن بر عهده یک نفر است. برخی دیگر شرکت‌های صنعتی خیلی بزرگ هستند که اینها همواره تحت حمایت دولت قرار گرفته‌اند، اما سعی دولت بر این است که بیشتر از شرکت‌های خصوصی حمایت کند تا شرکت‌های دولتی.
به نکته مهمی اشاره کردید. هر چند حمایت دولت‌ها برای بخش‌خصوصی همواره دارای اهمیت بوده است، اما درخصوص نحوه و روش حمایت دولت از شرکت‌ها، تفاوت‌هایی در کشورهای مهم دیده می‌شود. اتریشی‌ها در این باره چگونه عملکردی را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند؟
این حمایت‌ها از سوی دولت از بعد آموزشی شروع می‌شود. در واقع دولت از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دوگانه این حمایت‌ها را آغاز می‌کند. همان‌طور که می‌دانید نیروهای متخصص در این دوره‌ها آموزش می‌بینند. افراد از سن 15 سالگی می‌توانند تصمیم بگیرند و این دوره‌های دوگانه را طی کنند و انتخاب کنند که در کدام رشته می‌توانند موفق‌تر باشند. این عملکرد دولت، پایه و اساس این حمایت‌ها را تشکیل می‌دهد. البته در سطوح دیگر نیز حمایت‌هایی وجود دارد. این حمایت‌ها می‌تواند حتی در مسائل مالیاتی نیز مطرح شود. به‌طور کلی آنچه برای ارتقای بخش‌خصوصی مورد نیاز است، مورد حمایت دولت‌ها قرار می‌گیرد.
خدمات اتاق بازرگانی ایالت شما به اعضای خود چگونه است؟ ساختار حاکم بر اتاق‌ها در اتریش به چه صورت است؟
از جمله خدماتی که در این اتاق ارائه می‌شود، ارائه مشاوره به کسانی است که قصد دارند شرکت‌هایی را نیز تاسیس کنند. در اینجا ما به آنها توضیحاتی را ارائه می‌دهیم و تشریح می‌کنیم که از چه روشی استفاده کنند که سریع‌ترین روش برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار باشد و بتوانند هر چه زودتر برای تاسیس شرکت خود اقدام کنند. به‌طور مثال به آنها اطلاعاتی درخصوص بیمه‌ها و پر کردن فرم‌ها می‌دهیم و کمک می‌کنیم فرم‌های مربوط به تاسیس شرکت را پر کنند. در واقع استارت‌‌آ‌پ‌ها را در این مسیر تنها نمی‌گذاریم. ما در اتاق بازرگانی در بخش‌های حقوقی و مالیاتی نیز خدمات زیادی را ارائه می‌دهیم. هنگامی که شرکتی با سازمان‌های دولتی به مشکل برمی‌خورد، مشاوره حقوقی از ما دریافت می‌کند. همچنین در بخش صادرات نیز حمایت‌های زیادی از شرکت‌ها توسط اتاق بازرگانی صورت می‌گیرد. البته برخی از حمایت‌ها نیز از سوی دولت صورت می‌گیرد که در آن حیطه هم به شرکت‌ها مشاوره می‌دهیم. اما یک مساله را نباید فراموش کنیم که اتاق بازرگانی، به نوعی حافظ منافع شرکت‌ها نیز محسوب می‌شود؛ بنابراین هنگامی که دولت شرایطی را ایجاد می‌کند که وضعیت برای شرکت‌ها نامساعد شود، اتاق بازرگانی وارد میدان می‌شود و برای حفظ منافع بخش‌خصوصی مبارزه می‌کند تا دولت این شرایط را مساعد کند. در واقع ما مبارزه می‌کنیم تا تصمیمات مخرب دولتی، به مرحله اجرا در نیاید.
آیا این موضع‌گیری از سوی اتاق بازرگانی تا این حد می‌تواند در تصمیم‌گیری دولتی‌ها تاثیرگذار باشد؟
بله هنوز تا حد زیادی این موضع‌گیری در تغییر شرایط موثر است؛ چراکه مخاطب دولت در بخش‌خصوصی هنوز اتاق بازرگانی است. ما در کشورمان در این خصوص مبارزه می‌کنیم که در نهایت از نظر بوروکراسی، کارها برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی آسان‌تر شود. ما همیشه با دولت‌ها هم نظر نیستیم. در بسیاری از مواقع منازعات بسیار سختی را با آنها داریم.
با توجه به اینکه کارینتیا در اتریش رشد اقتصادی بالایی داشته، روند این رشد در این ایالت به چه صورت بوده است؟ راز موفقیت این ایالت چیست؟
راز موفقیت ما در این ایالت توجه ویژه به صادرات است. ما سال‌ها پیش تصمیم گرفتیم که از صادرات در این ایالت حمایت ویژه‌ای داشته باشیم. برای تحقق این هدف همکاری نزدیکی را با دولت و مجلس ایالت آغاز کردیم. به‌طور مثال اتریش 116 نمایندگی مختلف در کشورهای دیگر دارد که اتاق‌های صنایع و بازرگانی اتریش در خارج از کشور محسوب می‌شوند و شرکت‌های خارجی می‌توانند به آنجا مراجعه کنند. ما با آنها تعامل نزدیک برقرار کردیم. در ایالت کارینتیا حدود سه هزار شرکت وجود دارند که کار صادرات انجام می‌دهند و در واقع 50 درصد درآمد این ایالت از طریق صادرات کسب می‌شود و 70 هزار نفر در بخش صادراتی این ایالت کار می‌کنند. ما در اتاق بازرگانی حمایت‌های زیادی را از شرکت‌های صادراتی انجام می‌دهیم.
در حال حاضر ایران به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی است. اتریشی‌ها در این زمینه چه تجربه‌ای دارند؟ مدل جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اتریش چگونه بوده؟ این روند در کشور شما به چه صورت طی شده است؟
حمایت‌های ما از سرمایه‌گذاران خارجی که علاقه‌مند به ورود به کشورمان هستند به‌صورت‌های مختلف انجام می‌شود. ما سعی می‌کنیم از شرکت‌هایی که تولیدکننده هستند بخواهیم که وارد کشورمان شوند. حمایت ما به این صورت است که نیروی کار در اختیار آنها قرار می‌دهیم. افرادی که دوره‌های آموزشی را طی کرده و متخصص هستند به آنها معرفی می‌کنیم. حتی زمین‌های مناسب برای سرمایه‌گذاران در نظر می‌گیریم و تلاش می‌کنیم تا آنجا که امکان دارد، بوروکراسی را برای آنها حذف کنیم و تسهیلات و حمایت‌های ویژه‌ای برای آغاز به کار این شرکت‌ها در اختیار آنها قرار می‌دهیم.
تا چه اندازه با قوانین جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران آشنا هستید؟ فکر می‌کنید با توجه به بوروکراسی‌هایی که در ایران وجود دارد شرایط برای ورود سرمایه‌گذار مهیا است؟
ایران قدم‌های خوبی را برای جذب سرمایه‌گذاری برداشته است، اما همان‌طور که بارها گفته شده، هنگامی که بانک‌ها شروع به کار با ایران کنند و بیمه صادرات اتریش بتواند صادرات را تضمین کند، فکر می‌کنم تغییر بزرگی در ورود سرمایه‌ها به ایران به‌وجود خواهد آمد و گام‌های بزرگی برای ورود سرمایه‌ها به ایران برداشته خواهد شد. من معتقدم در صورتی که مشکلات برطرف شود، حتما شرایط به نفع ایران خواهد بود و سرمایه‌گذاران خارجی به ایران خواهند آمد.
به نظر شما آمد و رفت هیات‌ها تا چه اندازه می‌تواند در پیشبرد اهداف دو طرف ایرانی و اتریشی موثر باشد؟
بالاخره این روش هم یک قدم مثبت است که دو طرف به شناخت بهتری از یکدیگر دست پیدا کنند. با فرهنگ یکدیگر آشنا شوند و اعتماد دوجانبه نیز برقرار شود. تصور من این است که می‌توانیم در این رفت و آمدها شاهد اتفاق‌های بزرگ باشیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com