0  |  0

18 میلیارد تومان حمایت وزارت بهداشت از فن‌آوران حوزه سلامت

18 میلیارد تومان حمایت وزارت بهداشت از فن‌آوران حوزه سلامت

وطن‌پور مدیر کل دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت در نخستین کنگره بین‌المللی و بیست و سومین کنگره ملی مهندسی زیست پزشکی ایران که صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: از بین 2 هزار و 700 شرکت دانش بنیان، 670 شرکت در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند. 30 تا 35 درصد شرکت‌های دانش بنیان به معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و 57 درصد بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی به پروژه‌های سلامت اختصاص یافته است. همچنین در اداره دارایی بالغ بر 60 درصد معافیت‌های مالیاتی در این حوزه قرار دارد.
وی ادامه داد: از زمانی که دانشگاه‌های پزشکی و مهندسی از هم جدا شده و هر کدام به طور مستقل و با قدرت به سه حوزه سلامت پرداختند، در این حوزه رشد خوبی داشته‌ایم. اکنون 18 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و هفت تا هشت هزار دکتری در رشته‌های تخصصی وجود دارند. از این گذشته پزشکان بر خلاف گذشته علاوه بر درمان در حوزه‌های پزشکی نیز فعالیت می‌کنند که همه اینها باعث ارتقای جایگاه کشور در جهان شده است.
مدیرکل توسعه سلامت در وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از لحاظ آموزش پنجمین کشور تأمین کننده نیروی متخصص آمریکا هستیم، افزود: به لحاظ پژوهش کشور ما در منطقه جایگاه نخست را به خود اختصاص داده و از ترکیه، مصر و اسرائیل جلوتر هستیم.
وطن‌پور با اشاره به رسوایی علمی در مقالات جعلی منتشر شده در سایت "نیچر" (Nature) گفت: نمی‌دانیم در چنین مرکز بزرگی چه اتفاق افتاده که از بین 100 هزار مقاله در سال، 58 مقاله را از کشور ما پیدا کرده‌اند که جعلی بودن آن مشخص شده است. ما پیش از افشای این رسوایی علمی در وزارت بهداشت سامانه اعضای هیئت علمی را فعال کردیم و بدون اینکه این افراد از آنها آگاهی داشته باشند تمام سوابق علمی پژوهشی هیئت علمی‌ها را رصد می‌کردیم. همچنین نشست‌های مختلف زیادی را با اعضای هیئت علمی برگزار کرده و با آنها در مورد کیفیت مقالاتشان بحث و گفتگو می‌کنیم تا از انتشار مقالات بی‌کیفیت با حضور اعضای هیئت علمی جلوگیری شود.
وی اظهار داشت: پروژه‌های خوبی در وزارت علوم وجود دارد که وزارت بهداشت آنها را رصد و مورد حمایت قرار داده است. ما از هر ایده‌ای که به عمل تبدیل شود حمایت می کنیم. در کشور ما 12 هزار میلیارد تومان بازار حوزه سلامت وجود دارد. اکنون هلیوم مایع دستگاه‌های MRI با کمک مهندسان پزشکی دانشگاه امیرکبیر تأمین می‌شود. باید در برخی تکنولوژی‌ها و تجهیزات پزشکی تلاش‌های بیشتری بکنیم به عنوان مثال استنت‌های قلبی از تجهیزاتی هستند که وقتی به دست واردات می‌افتند، بحث‌های تجاری بسیار داغ می‌شود.
مدیرکل دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت افزود: در حوزه فناوری و تولید محصولات موسساتی وجود دارند که از ایده‌هایی که به عمل و محصول منجر می‌شود، حمایت می‌کنند. سال گذشته 18 میلیارد تومان از طریق اولین موسسه تسهیلاتی (گرانتینگ بادی) حوزه پزشکی در وزارت بهداشت تحت عنوان موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور (نیماد) که در دولت یازدهم راه‌اندازی شده از فناوران حمایت کردیم.
وطن‌پور با بیان اینکه بین دانشکده‌های مهندسی پزشکی و پزشکی فاصله زیادی افتاده، افزود: اغلب محصولات این رشته پس از تولید با استقبال و فروش خوبی مواجه نمی‌شوند. مهندسان پزشکی باید از ابتدا با وزارت بهداشت در ارتباط بوده و با در نظر گرفتن قوانین و استانداردها محصول باکیفیت و مورد نیاز کشور را تولید کنند. در حوزه فناوری تکیه ما بر روی دانشجویان و حتی دانش‌آموزان است و در این خصوص مکاتباتی را با آموزش و پرورش نیز انجام داده‌ایم.
مدیرکل دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه دانشگاه نسل سوم عقب هستیم، افزود: دانشگاه‌ها باید به بحث فناوری و کارآفرینی اهمیت ویژه‌ای داده و از شکل آموزشی خارج شوند. باید آموزش و پژوهش را دنبال کرده و به کمک آنها اشتغال‌زایی کنیم تا از ورود محصولات خارجی و بی‌کیفیت مانند محصولات چینی جلوگیری کنیم. از طرفی نباید بازار خود را به راحتی در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه بعد از برجام کشورهای زیادی به ایران آمدند، یادآور شد: این کشورها با توجه به جمعیت 80 میلیونی کشور علاقه زیادی به فعالیت در حوزه سلامت ما داشتند اما ما نباید اجازه دهیم هر محصولی بدون کیفیت‌های لازم وارد کشور شوند. مهندسان ما در حوزه هایتِک به خصوص بایو و نانوتکنولوژی پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند اما در سایر حوزه‌های فناوری نیز باید رشد کنیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com