1  |  1

کارآفرینی شهری پیش شرط عبور از بیکاری

کارآفرینی شهری پیش شرط عبور از بیکاری

نرخ بیکاری به روایت مرکز آمار در آبان ماه سال جاری از 12.7 درصد فراتر رفت. بر اساس این نتایج نرخ بیکاری در شهرها نسبت به جوامع روستایی 1.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است با یک حساب سر انگشتی می توان در یافت نرخ بیکاری در جوانان شهری میل به افزایش دارد؛ این درحالیست که در کشورهای در حال توسعه، اغلب کمبود سرمایه و نیروی کار مانع اصلی در توسـعه اقتصـادی محسـوب نمـی شـود، بلکـه کمبــود برنامـه هــای کــارآفرینی پویــا مشـکل اصــلی اسـت در این کشورها نهادهای حاکمیتی برای حمایت از کارآفرینان شهری معرفی می شوند.
بررسی ها نشان می دهد ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته بطور اساسی تفاوت دارد افزایش داراییهای ، که از شاخص های اصلی سنجش ثروت بود امروز جای خود را به نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید و .کارآفرینی داده است.
کار آفرینی شهری هرچند مقوله ای نوپا در کشورهای در حال توسعه است ،اما هنوز جایگاه قوام یافته ای در اقتصاد امروز ایران ندارد؛ بخصوص اگر بدانیم بر اساس برسیهای آماری هزینه تولید یک فرصت شغلی که برای دولت 20 میلیون تومان برآورد شده در کارآفرینی شهری به کمتر از 5 میلیون تومان تقلیل می یابد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند درگیر شدن شهروندان با فعالیت های کارآفرینی سبب ظرفیت سازی برای خدمت رسانی به شهر شده و می تواند به مدیریت شهری در فراهم سازی بسترهای مشارکتی کمک کند ،تا هم شهروندان و هم مـدیریت شهری از این توسعه منتفع شوند.
عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران  با اعلام این مطلب گفت: در چند سال آینده مفهوم شغل با آنچه امروز با برگزاری آزمون استخدامی محقق می شود تفاوت معنا داری خواهد داشت و شاغلان به آن بخش از آفراد فعال حوزه کارآفرینی اتلاق می شوند، که از استعداد و حرفه وتخصص ویژه ای برخوردارند و می توانند از نبوغ خود در فضای اقتصادی کشور بهره برداری کنند.
مهدی آقابیگی در ادامه با اشاره به کارآفرینی شهری ادامه داد: مدیریت شهری اکنون کارآفرینی شهری را به عنوان یکی از الزامات توسعه شهری در دستور کار قرار داده و توانمندسازی شهروندان برای استفاده از ظرفیتهای خالی مانده اقتصادی را پیش کشیده است.
وی تاکید کرد: مراکز توانمند سازی زنان بی سرپرست در محدوه شهرها یا برگزاری جشنواره" فن بازار" از مصادیق پیوند شهری با کارآفرینی است که در مراحل اولیه خود قرار دارد؛همچنین فعالیتهای صورت گرفته مناطق 22 گانه شهرداری برای استفاده از انرژی های نو و اشتغال افراد در همین زمینه بوده است.
آقا بیگی در پاسخ به این سوال که کشوری نظیر ترکیه چقدر توانسته از کارآفرینی شهری استفاده کند،گفت: کلان شهرهای آسیای و اروپایی به تناسب قدرت چانه زنی خود توانسته اند در حوزه کارآفرینی و ایفای نقش در اقتصاد شهرهای تحت مدیریت خود در این حوزه ورود پیدا کنند.
وی ادامه داد: اکنون بیماری دولت زدگی مشکل اقتصاد ایران است و نباید در شهرها نیز رسوخ پیدا کندبا این وجود هنوز کارآفرینی شهری به شکل سازمان یافته ای که تحت مدیریت یکپاچه شهری باشد تعریف نشده است.
عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد: استانبول به عنوان شهری توریستی پذیرفته شده و کارگاه ها و بنگاهای کوچک وبزرگی در حوزه گردشگری ایجاد کرده است .
وی ادامه داد: مدیریت یکپارچه شهری با در اختیار گرفتن مولفه های اقتصادی، نظارتی و اجرایی توانسته است از سمن ها (سازمان های مردم نهاد) حمایت موثری داشته باشد، این درحالست که این مدیریت با چنین مختصاتی هنوز در ایران شکل نگرفته است.
نگاهی به کشورهای توسعه یافته نظیر انگلستان نشان می دهد در این کشور بانک ها با تعریف صندوق های سرمایه ای کسب وکار توانسته اند 2 میلیارد پوند که ضمانت75 درصد ی دولت را به همراه داشته است را برای خلق بنگاه های خرد و کوچک شهری ایجاد کنند .
در آمریکا نیز کسب و کارهای کوچک و متوسط شهری نزدیک به 98 درصد از کل بنگاه های مشغول به کار را تشکیل می دهند و از سال 1994 بنگاههای کوچک که وام زیر یک میلیون دلار دریافت کرده اند با 4 برابر افزایش در سال 2008 توانسته اند دو سوم درآمد بانکهای شهری این کشور را به خود اختصاص دهند .
به نظر می رسد راه اندازی کسب و کارهای کوچک در محیط شهری علاوه بر توسعه شهر می تواند تعریف جدیدی از بانکداری شهری به عنوان حامیان اقتصادی ارائه کند که هنوز جای پای خود را در اقتصاد شهری ایران محکم نکرده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com