0  |  3

معرفی بنگاه‌های موفق استانبول در سال 2016

معرفی بنگاه‌های موفق استانبول در سال 2016

استعدادهای مهندسی که از دانشگاه‌های استانبول فارغ‌التحصیل می‌شوند و صندوق‌های R&D باعث شده استارت‌آپ‌ها در این شهر با پیشرفت قابل‌توجهی مواجه شوند. با وجود بحران‌های سیاسی اخیر، سرمایه‌گذاری اولیه در استارت‌آپ‌های ترکیه در حال افزایش است و شتاب‌دهنده Startupbootcamp در استانبول سهم 10 میلیون دلاری را برای شرکت‌های این شهر در نظر گرفته که قرار است این رقم در سال 2017 به 40 میلیون دلار افزایش یابد. با این حال، جذب سرمایه اولیه برای شرکت‌های ترکیه‌ای هنوز یک چالش محسوب می‌شود.

تعدادی از استارت‌آپ‌های موفق امسال واقع در استانبول را مرور می‌کنیم:

اینسایدر (Insider):

شرکت اینسایدر که یک ابزار بازاریابی ارائه الگوریتم‌های پیش‌بینی‌کننده برای کسب‌وکارهای آنلاین است، در سال 2012 تاسیس شده و اکنون 90 کارمند دارد و در پنج کشور فعالیت می‌کند. هند سایلینگر، مدیرعامل و از موسسان این شرکت می‌‌گوید: «ما ابزارهای شخصی‌سازی‌شده ارائه کرده‌ایم که به کسب‌وکارهای آنلاین امکان می‌دهد برای هر کاربر محتوای ویژه ایجاد کنند.» ابزار اینسایدر در ازای کارمزد ماهانه، مخاطب‌‌‌ها را به صورت اتوماتیک بخش‌بندی می‌کند. سال گذشته، این استارت‌آپ بیش از 15 ترابایت داده را جمع‌آوری و پردازش کرده است.
تاپو (Tapu):

در ترکیه سالانه حدود 2/ 1 میلیون ملک به فروش می‌رسد، اما به گفته امره اراهین، مدیر عامل و از موسسان شرکت تاپو، کیفیت فروش آنلاین بدتر شده است. اراهین می‌افزاید: «بازار نیازمند اطلاعات باکیفیت و شفافیت است.» تاپو یک بازار آنلاین حراج ملک است که به صورت B2B فعالیت می‌کند و در سال 2015 تاسیس شده است. این شرکت تنها املاکی را می‌پذیرد که مجوز قانونی داشته باشند. نسخه B2C آن هم در دستور کار شرکت قرار گرفته است.
ویژن‌تراکتیو (Visionteractive):

این شرکت که در ژانویه 2013 تاسیس شده، محصولات فیزیکی و دیجیتال سرگرم‌کننده با محوریت رسانه‌های اجتماعی تولید می‌کند و سعی دارد شکاف بین دنیای واقعی و آنلاین را پر کند. سخت‌افزاری که ویژن‌تراکتیو می‌فروشد، به حساب‌های رسانه‌های اجتماعی متصل می‌شود تا متریال بازاریابی شخصی‌سازی‌شده ایجاد کند. تیم این شرکت قصد دارد با توسعه محصولات خلاقانه مختلف، برندها را با مخاطب هدف پیوند دهد و تجربه‌ای تعاملی با کاربران ایجاد کند. مثلا با محصول Instaflip می‌توانید بازدیدکنندگان خود را به یک دنیای سرگرمی وارد کنید. یا دستگاه دیگری به نام Solar Chargee، انرژی خورشیدی را می‌گیرد و با یک توییت برندتان را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کند.
اسکورپ (Scorp):

اسکورپ که یک پلت‌فرم به اشتراک‌گذاری فیلم است، از زمان تاسیس در سال گذشته یک میلیون دلار تامین مالی کرده و ارزش آن اکنون به 10 میلیون دلار رسیده است. اپلیکیشن اسکورپ در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS فعال است. روزانه 160 هزار نفر از اسکورپ استفاده می‌کنند تا کلیپ‌های 15ثانیه‌ای خود را به اشتراک بگذارند. تعداد این کلیپ‌ها از 500هزار در آوریل 2015 به 3/ 9 میلیون ویدئو در مه 2016 رسید. این سرویس به آلمان و آمریکا هم توسعه پیدا کرده و آیتم‌های تبلیغاتی از فیلم‌هایی که کاربران تهیه کرده‌اند را در مورد موضوعات مرتبط به فروش می‌رساند. عمر ارکمن، از موسسان شرکت می‌گوید: «اسکورپ دسته‌بندی خود را در تبلیغات دیجیتال بر اساس ویدئوهای سلفی کوتاه در ترکیه ایجاد کرد و در این مسیر پیشتاز است.»
الوتک (AloTech):

این شرکت قصد دارد با امکانات اینترنتی قابل سنجش که با Google Cloud کار می‌کند، جایگزین مراکز تلفن سنتی شود. سنک سویاک، از موسسان الوتک می‌گوید: «این شرکت تنها مرکز تلفنی است که می‌تواند ظرف 10 دقیقه در هر جای دنیا برپا شود، بدون اینکه به سرمایه‌ای نیاز داشته باشد.» الوتک که در سال 2013 تاسیس شده، درآمد خود را از 240 هزار دلار در سال 2014 به یک میلیون دلار در سال 2015 افزایش داده است؛ رقمی که انتظار می‌رود در سال 2016 دو برابر شود. این شرکت وارد مشارکت با شرکت‌های بزرگی مثل Zendesk و Salesforce شده و بیش از 100 مشتری شرکتی مانند زیراکس و پپسی دارد. الوتک امسال دفتری در شیکاگو افتتاح کرده و قصد دارد به پرو، برزیل، آذربایجان و قزاقستان هم وارد شود.
ایزیکو (iyzico):

پلت‌فرم پرداخت بین‌المللی ایزیکو از زمان تاسیس در سال 2014 پیشرفت قابل‌توجهی کرده است. در سال 2015 این شرکت 2/ 6 میلیون دلار تامین مالی کرد و وارد بازار 400 میلیارد دلاری ایران شد تا به اتصال کارت‌های بانکی ایران به شبکه مالی جهان کمک کند و امکان خرید آنلاین از فروشگاه‌های بین‌المللی را فراهم آورد. بیش از 29 هزار تاجر در این شرکت ثبت شده‌اند (در سال 2014 این تعداد 3 هزار نفر بود) و تعداد تراکنش‌های سالانه آن به طور میانگین 500 درصد افزایش داشته است. ایزیکو از ابزارهایی برای ساده‌سازی تراکنش‌های خود به صورت موبایلی استفاده کرده و تیم قوی‌ای متشکل از نیروهای استخدامی از شرکت‌های پی‌پال، eBay و یاندکس تشکیل داده است. دا انن، مدیر بازاریابی ایزیکو می‌گوید: «قصد دارم تا جایی که ممکن است افراد باهوش و باانگیزه را که کمک می‌کنند به قهرمان نظام پرداخت تبدیل شویم، گرد هم آورم.»
مانومنت (Monument):

به گفته ارکان ارسیس، از موسسان و مدیرعامل این شرکت، «مانومنت مدیریت عکس‌ را به اندازه یک عکس گرفتن تسهیل می‌کند.» به محض اینکه عکس‌ها یا فیلم‌هایتان را آپلود کنید یا آنها را از فلش بردارید، اپلیکیشن مانومنت آنها را براساس تاریخ، مکان گرفته شدن عکس، چهره افراد یا محتوای داخل آن سازماندهی می‌کند. این شرکت که در اوت 2015 تاسیس شده تاکنون به کمک کیک‌استارتر 703 هزار دلار تامین سرمایه کرده است.
پاراشوت (Paraşüt):

پاراشوت یک پلت‌فرم ابری خدمات حسابداری است که در سال 2015 راه‌اندازی شده و از آن زمان پایگاه مشتریان خود را دوبرابر کرده و به 2 هزار و 500 نفر رسانده است. سین یو، از موسسان شرکت می‌گوید: «ما یک قرارداد مشارکت با آک‌بانک که از بزرگ‌ترین بانک‌های ترکیه است، امضا کرده‌ایم. اپلیکیشن ما به‌طور مستقیم با بانکداری اینترنتی تلفیق می‌شود تا امکان یکپارچه‌سازی داده‌های تراکنش‌های بانکی را فراهم کند و پرداخت صورت‌حساب‌ها یا لیست‌حقوق، امور مربوط به وام و دیگر کارهای بانکی را از طریق اپلیکیشن ممکن سازد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com