0  |  0

اهمیت برگزاری استارت‌آپ‌ها به کسب تجربه و نتایج آنها است

اهمیت برگزاری استارت‌آپ‌ها به کسب تجربه و نتایج آنها است

رئیس بنیاد نخبگان استان لرستان، اهمیت برگزاری رویدادهای کارآفرینی را در تجربه‌اندوزی و نتیجه آنها می‌داند و می‌گوید: اين اتفاق براي ما بسيار خوشايند است که مي‌بينيم بعد از برگزاري اين دوره‌ها، دانشجويان به فکر تجاري‌سازي ايده‌هايشان می‌افتند.
‎ لرستان از حيث زير‌ساخت‌هاي اقتصاد دانش‌بنيان با مشکلات فراواني رو‌به‌ روست؛ مشکلاتي که رئيس بنياد نخبگان اين استان، دکتر حمزه اميري، به آن‌ها معترف است، اما اين مشکلات سبب نشده که مسئولان و نخبگان اين استان دست از تلاش بردارند. دکتر اميري با تکيه بر نيروي انساني قوي استان لرستان، برنامه‌هايي را با موفقيت برگزار کرده و برنامه‌هايي نيز براي آينده دارد. او معتقد است اگر مسئولان کشور توجه بيشتري به استان‌هاي کمتر توسعه‌ يافته نشان دهند، آن‌ها بهتر و سريع‌تر مي‌توانند فاصله خود را با استان‌هاي توسعه‌يافته کم و توازن را در کشور برقرار کنند.
با توجه به نقاط ضعف و قوتي که در استان لرستان وجود دارد، در شش ماه ابتدايي سال چه فعاليت هايي انجام داده ايد؟
يکي از مشکلاتي که ما در استان لرستان داريم، اين است که فعاليت هاي کارآفريني در دانشگاه ها کمرنگ است. به همين خاطر با مکاتبات و پيگيري هايي که با بنياد ملي نخبگان داشتيم، موفق به برگزاري يک دوره استارتآپ در دانشگاه لرستان شديم. اين استارتآپ با عنوان شهر الکترونيک با حمايت پارک فناوري پرديس تهران و ستاد توسعه فرهنگ و پارک علم و فناوري استان لرستان برگزار شد. تيمي که براي برگزاري اين دوره از آنها دعوت کرديم، تيمي بسيار قوي بود که سابقه برگزاري دوره هاي استارتآپ در سطح کشور را دارد و اين باعث شد که اين دوره بسيار استاندارد باشد و با استقبال خيلي خوبي مواجه شود و شور و نشاط در دانشجويان به وجود آورد. طوري که بعد از اين دوره، ساير دانشگاه هاي استان نيز درخواست برگزاري استارتآپ در دانشگاه خود را داشتند. حتي دستگاه هاي اجرايي هم از اين دوره بازديد کردند.
خروجي اين استارتآپ چطور بود؟
صرف برگزاري استارتآپ حرکتي چندان مهم و مفيد نيست. اما خوشبختانه ما نتايج خوبي هم به دست آورديم. برونده اين دوره چهار تيم برگزيده بودند که دو تيم در دوره اقتصاد مقاومتي که در استان مازندران برگزار شد، شرکت کردند و جزو برگزيدگان بودند. درهرحال ما پيگير اين تيم ها هستيم و آنها را رها نکرده ايم. خوشبختانه يکي از اين تيم هاي دانشجويي توانسته بر مبناي طرحي که دارد، قراردادي 40 ميليون توماني منعقد کند و ايده اش را به مرحله تجاري سازي برساند. اين اتفاق براي ما بسيار خوشايند است که مي بينيم بعد از برگزاري اين دوره، دانشجويان به فکر تجاري سازي ايده هاي شان افتاده اند. لازم است اين نکته را هم اضافه کنم که تمام تيم هاي برگزيده در مرکز رشد دانشگاه مستقر شده اند و در تلاش هستند شرکت دانش بنيان خود را تاسيس کنند.
همچنين ما برگزاري کمپ هاي ايده در تمامي دانشگاه هاي لرستان را در دستور کار خود داشتيم و در اين شش ماه آن را انجام داده ايم.
از برونده کمپ هاي ايده راضي هستيد؟
بله، خوشبختانه از برگزاري کمپ هاي ايده هم استقبال خيلي خوبي شد و دوره ها توسط تيم کاري بسيار خوبي برگزار شد. بسياري از کساني که در اين کمپ ها شرکت کردند، در حال حاضر به مرحله اي رسيده اند که آمادگي حضور در دوره ه اي استارتآپ را دارند. همچنين از ديگر فعاليت هاي بنياد نخبگان استان لرستان مي توانم به همکاري و تعامل با ستاده اي شانزده گانه معاونت اشاره کنم. پيگيريم که با اين ستادها کارهاي مشترکي در استان انجام دهيم.
اين همکاري ها به چه شکل است؟
جالب است بدانيد با وجود اينکه استان لرستان به دريا راه ندارد، ولي به مدد همين همکاري ها و تعاملات در جشنواره سال گذشته ستاد صنايع دانش بنيان دريايي برگزيده داشتيم و امسال هم نفر دوم در يکي از بخش ها از استان لرستان بود. از ديگر ستادهايي که با آن تعامل داريم، مي توانم به ستاد فرهنگ علم، فناوري و اقتصاد دانش بنيان اشاره کنم. اين ستاد کلا تعامل خوبي با بنياد استان ها دارد و قرار است طي ماه آينده در استان لرستان يک دوره خبرگزاري علم و فناوري برگزار شود. چون همانطور که مي دانيد، يکي از مشکلات اقتصاد دانش بنيان، بحث اطلاع رساني است و به خصوص اين موضوع در استان ها ضعيف تر است. در اين دوره ما از خبرگزاري ها و خبرنگارهاي روزنامه ها دعوت مي کنيم و از خبرگان مي خواهيم به ما بگويند چطور بايد در حوزه علم و فناوري اطلاع رساني کنيم که اثرگذاري بيشتري داشته باشد. همچنين از طرف ستاد زيست فناوري سفري به استان لرستان داشتند. جلساتي برگزار شد و مصوباتي داشت که پيگير اجرايي شدن آنها در استان هستيم. در اين سفر تعدادي از شرکت هاي دانش بنيان فعال کشور در اين زمينه زيست فناوري هم حضور داشتند. قرار بر اين شد که اين شرکت ها هم تعدادي از طرح هاي فناورانه خود را در استان لرستان اجرا کنند.
مضاف بر اينها مثل همه بنيادهاي نخبگان استاني، ما پيگير يکسري کارهاي روتين هم هستيم، مثل پيگيري طرح شهاب، برگزاري مراسم تکريم و مسائلي از اين دست.
با توجه به فعاليت هايي که انجام داديد، چه برنامه هاي براي آينده نزديک داريد؟
با توجه به استقبال خوبي که از استارتآپ دانشگاه لرستان شد و نتايج قابل توجهي که در پي داشت، ما با دانشگاه آزاد لرستان جلسه داشتيم و قرار بر اين شد که يک دوره استارتآپ با همان استانداردها در دانشگاه آزاد نيز برگزار شود. وظيفه هماهنگي ها بر عهده بنياد لرستان است و هزينه ها را نيز دانشگاه آزاد تقبل خواهد کرد. همچنين جلسه هاي نيز با هيئت رئيسه دانشگاه لرستان داشتيم و قرار بر اين شد که دومين دوره استارتآپ هم باز در اين دانشگاه برگزار شود. به علاوه توانسته ايم ارتباط خوبي با کانون پتنت ايران داشته باشيم و با همکاري صميمانه و تعامل مثبتي که با اين کانون داشتيم، قرار است کارگاه مالکيت فکري و ثبت اختراع در دانشگاه هاي استان برگزار شود. نزديک به صد نفر براي حضور در اين کارگاه ها ثبت نام کردهاند که بسياري از آنها اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها و دانشجويان کارشناسي ارشد و دکترا هستند. استقبال از اين کارگاه ها براي خود ما نيز غيرمنتظره و جذاب بود. قرار است مدرس اين کارگاه ها هم از طرف کانون پتنت ايران به استان لرستان بيايد.
همچنين قرار است در برنامه هاي با مشارکت و همکاري صدا و سيماي استان لرستان، به معرفي سرآمدان استان بپردازيم و از اين طريق فرهنگ کسبوکار و اقتصاد دانش بنيان را در استان نهادينه کنيم.
برگزاري اردوهاي جهادي با تمرکز بر فرهنگ و آموزش و جلسات نقد کتاب و فيلم با حضور نويسندگان و کارگردانان آثار فاخر از ديگر برنامه هايي است که در آينده نزديک به آنها خواهيم پرداخت. براي شروع نيز اکران ويژهاي براي فيلم «ناسور» براي مستعدين در دستور کار داريم. اين جلسه نقد فيلم قرار است با حضور کارگردان و تهيه کننده برگزار شود.
برنامه ديگري که در بنياد پيگير آن هستيم، تشکيل هسته هاي علمي-فرهنگي در دانشگاه ها با محوريت مشمولين بنياد است که از ما تسهيلات دريافت مي کنند.
قرار است اين هسته ها چه کار کنند؟
قرار است در اين هسته ها روي مسائل مبتلابه دانشگاه و جامعه دانشگاهي بحث شود و آسيب هاي اجتماعي استان مورد بررسي قرار گيرد. نتايجي که از دل بحث و بررسي هاي انجام شده بيرون مي آيد، به دستگاه هاي اجرايي يا دانشگاه ها ارجاع داده مي شود.
لازم به ذکر است که ما طرح شهاب را در استان خيلي جدي گرفته ايم و حتي با همکاري آموزش و پرورش براي اين طرح مراسم افتتاحيه برگزار کرده ايم که در اين مراسم نقش آفرينان حاضر مي شوند و مسائل تبيين و اهميت کار توضيح داده مي شود تا طرح با جديت بيشتري پيگيري شود. به نظرم بهتر است فعاليت هاي بنياد را ببريم به سطح مدارس و دانش آموزان را درگير دوره هاي کارآفريني کنيم و اين فرهنگ را از دوره مدرسه براي بچه ها جا بيندازيم.
شما مشکلات استان لرستان را چه مي دانيد و براي پيشبرد اهداف تان به چه کمک هايي نياز داريد؟
ببينيد، ما در استان لرستان که جمعيتي در حدود يک ميليون و هشتصد هزار نفر دارد، صد و ده هزار دانشجو داريم که اين نشان دهنده پتانسيل بالاي استان در زمينه نيروي انساني است، ولي در زيرساخت ها با مشکل مواجهيم. ما در حوزه صنعت در استان ضعف داريم و زيرساخت هايمان مثل استان هاي توسعه يافته نيست، اما در تلاش هستيم از همين داشته هايمان بهترين و بيشترين استفاده را ببريم. در همين راستا خواهشي که از مسئولين بنياد ملي نخبگان و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري داريم، اين است که به استان هاي کمتر برخوردار توجه بيشتري شود و در کمک هايي که قرار است به پارک هاي علم و فناوري و شرکت هاي دانش بنيان شود، اين استان ها در اولويت قرار بگيرند. در اصل تعاملات بيشتر و سختگيري ها کمتر باشد و اگر مي خواهند توازني در کشور به وجود بيايد، بحث توسعه نيافتگي در اين استان ها را هم مدنظر قرار بدهند. انتظار مي رود مديران مرکزي توجه ويژه تري به استان هاي توسعه نيافته داشته باشند تا اين استانها بتوانند عقبافتادگي خود را جبران کنند.
با توجه به اينکه اخيرا در جشنواره رويش حضور داشتم، يک پيشنهاد هم دارم. در بسياري از استانها فن بازار داريم و خوب است در برگزاري اين جشنواره ها ارتباط بيشتري با فن بازارهاي منطقه اي برقرار کنيم و حضور آنها را در اين جشنواره ها پررنگ کنيم تا با افراد صاحب فکر و ايده ارتباط بگيرند و درنهايت پلي ارتباطي ايجاد کنند ميان صاحب فکر و صاحب سرمايه.„

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com