0  |  0

دانشجوی کم‌حواس ديروز ميلياردر کارآفرين امروز

دانشجوی کم‌حواس ديروز ميلياردر کارآفرين امروز

لري اليسون، مدير موفق اوراکل، يکي از آن کارآفرين‌هاي موفقي است که زندگي ما را با تاسيس يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي نرم‌افزاري در آمريکا و جهان در سال 1977 عوض کرد و به يکي از پرقدرت‌ترين شرکت‌ها در زمينه سامانه مديريت پايگاه داده‌ها و از مهم‌ترين توليدکنندگان نرم‌افزارهاي طرح‌ريزي منابع سازماني (ERP) تبديل شد. اما اليسون چطور توانست به چنين جايگاهي برسد؟ تعجب نکنيد، اما او موفقيت را از راه تجربه شکست به دست آورد.
ایده‌ای که می‌خواست با آی‌بی‌ام رقابت کند
اليسون با نام کامل لارنس جوزف اليسون در سال 1944 در نيويورک سيتي آمريکا به دنيا آمد و در 9 ماهگي توسط بستگان مادرش به فرزندخواندگي پذيرفته شد و در سال 1958 به مدرسه‌اي در شيکاگو رفت. او در روزهاي دانشجويي باهوش اما بسيار گيج و حواس‌پرت بود و در سال دوم تحصيل، دانشگاه را درحالي‌که فقط امتحانات پايان ترمش باقي مانده بود، رها کرد و اين دقيقا همان زماني بود که مادرخوانده‌اش فوت کرد. لارنس تابستان بعد را در کاليفرنيا با يکي از دوستانش گذراند و يک ترم سر کلاس‌هاي دانشگاه شيکاگو نشست و همان‌جا بود که براي اولين بار با طراحي‌هاي کامپيوتري آشنا شد و بالاخره براي زندگي به کاليفرنيا رفت تا همراه با رابرت ماينر و اِد اوتز در سال 1977 اوراکل را تاسيس کند. او تا آن زمان شغل‌هاي مختلفي را تجربه کرده بود؛ از کار در فست فود و پمپ بنزين گرفته تا تکنسين آتش‌نشاني و کارمند بانک. ايده اوليه راه‌اندازي چنين شرکتي به هفت سال قبل برمي‌گشت. لارنس در آن زمان مقاله‌اي با موضوع «الگوهاي رابطه‌اي مديريت داده‌ها در بانک‌هاي اطلاعاتي» خوانده بود و برايش جالب بود که چطور فقط شرکت IBM توانسته است اين الگوها را در عمل به کار گيرد و پايگاه داده مشهور به IBM System R را تاسيس کند. هدف اليسون اين بود که محصولي بسازد که قابليت رقابت با System R را داشته باشد.
موفقیت با 1400 دلار!
تمام دارايي اليسون در آن زمان 1400 دلار بود که براي تاسيس اين شرکت صرف شد و تا سال 1980 درآمدش کمتر از يک ميليون دلار در سال بود و فقط هشت کارمند داشت. اين در حالي است که در سال‌هاي اخير مجله فوربس گزارش داده‌ است که اليسون در رده پنجم ثروتمندترين افراد دنيا قرار دارد و ارزش خالص دارايي‌هاي اليسون به حدود 40 ميليارد دلار مي‌رسد. در سال 1981 آي‌بي‌ام شروع کرد به استفاده از راه‌کارهايي که اليسون و همکارانش در شرکت اوراکل طراحي و برنامه‌ريزي کرده بودند و همين مسئله باعث شد درآمد اوراکل هر سال نسبت به سال قبل به دو برابر برسد. لارنس براي اين‌که در سال‌هاي اوليه بتواند شرکتش را نگه دارد، مجبور شد خانه‌اش را به رهن بگذارد و پول قرض بگيرد و هيچ‌کس فکرش را نمي‌کرد که او در اين شرايط بتواند اوراکل را سر پا نگه دارد. در سال 1990 اوراکل مجددا در معرض خطر قرار گرفت و پس از لانچ کردن ورژن 6 برنامه، حدود 29 ميليون دلار و تعداد زيادي از مخاطبانش را از دست داد. اما لارنس نااميد نشد. جمع سرمايه اوراکل در بازار حدود 80 درصد کاهش پيدا کرده بود و شرکت در معرض نابودي کامل بود و علتش هم اين بود که درواقع فروشندگان شرکت با اصرار از مشتريان بالقوه مي‌خواستند بيشترين تعداد ممکن از نرم‌افزارهاي اوراکل را يک‌باره خريداري کنند و سپس اين فروشندگان ارزش فروش آينده را در فصل جاري مي‌نوشتند تا پورسانت بيشتري دريافت کنند. اما اوضاع زماني بحراني شد که فروش‌هاي آتي محقق نشدند. بنابراين اليسون درنهايت حدود 400 نفر از کارمندان و مديرانش را از کار برکنار کرد و براي اولين بار بخش مديريتي شرکتش را به حرفه‌اي‌ها سپرد و خودش تمام انرژي‌اش را بر توسعه محصولاتشان متمرکز کرد تا بالاخره اوراکل را به بزرگ‌ترين شرکت نرم‌افزار دنيا تبديل کند.„

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com