0  |  0

ضرورت فراهم کردن مزیت های کسب و کار با اجرای طرح تکاپو در البرز

ضرورت فراهم کردن مزیت های کسب و کار با اجرای طرح تکاپو در البرز

اسماعیل خلیلی در جلسه بررسی طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو) افزود: طرح تکاپو به منظور ظرفیت سنجی وتعیین رسته فعالیت های اولویت دار دراستان با هدف توسعه کسب وکار و اشتغال پایدار براساس مزیت های منطقه ای استان البرز اجرا می شود.
وی اضافه کرد: طرح تکاپو یکی از طرح‌های مطرح معاونت اشتغال وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی است که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی رویکرد ایجاد اشتغال مبتنی بر مزیت های منطقه‌ای را دنبال می‌کند ، به این نحو که برای ایجاد شغل ظرفیت ها و اولویت های منطقه‌ای در نظر گرفته می‌شود.
وی گفت: همچنین دراین طرح به توسعه و ساماندهی کسب و کارهای خرد و کوچک، خانگی و اتصال آن به بنگاه های متوسط وبزرگ برای اشتغالزایی ونیز عرضه خدمات ومحصولات به بازار توجه می‌کند.
وی گفت:برای اجرای طرح تکاپو درهراستان یک کارگزار تعیین شده که کارگزار باید با شناسایی ظرفیت‌های بخش خصوصی منطقه خود اقداماتی انجام داده تا نرخ بیکاری هر استان از وضعیت فعلی خارج و زمینه اشتغال زایی با توجه به استعدادها و ظرفیت های طبیعی و جغرافیایی تعیین شود.
وی با اشاره به تعیین رسته فعالیت های اولویت دار در استان البرز با اجرای طرح تکاپو جهت اشتغالزایی بیان داشت: در این استان نیز با تعیین کارگزار مربوطه ظرفیت ها و مزیت های اشتغال با توجه به شرایط جغرافیایی وتوسعه ای ونیز بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات در سال جاری مورد مطالعه وبررسی قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: دراین موضوع 10 رسته اولویت دار استان تعیین شد و با توجه به مطالعات انجام گرفته و نیز فرصت های منحصر به فرد در حوزه گردشگری استان با وجود بستر طبیعی مناطقی مانند طالقان، جاده چالوس، پیست اسکی دیزین برای گردشگران خارجی وداخلی برای اسکی و سایر مناطق تاریخی و گردشگری این استان رسته خدمات گردشگری، طبیعت گردی وسرگرمی های شهری به عنوان اولویت نخست اشتغالزایی البرز براساس اجرای طرح تکاپو هدف گزاری شد.
مدیر کل تعاون، کارورفاه اجتماعی رسته بعدی دارای اولویت در اجرای طرح تکاپو در استان البرز را فعالیت ها و خدمات مربوط به حوزه IT و ICT معرفی کرد وخاطر نشان کرد:با توجه به توانمندی‌های خاص استان از لحاظ نیروی انسانی فارغ‌التحصیل در حوزه IT و ICT ،این رسته به عنوان رسته بعدی دارای اولویت در استان البرز در راستای اجرای طرح تکاپو تعیین شد.
وی با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی به سمتی است که بخش صنعت از فعالیت بالای نیروی انسانی بی‌نیاز می‌شود، گفت: بدلیل بکارگیری تکنولوژی های جدید و هایتک در صنایع شاهد نیاز کمتر به حضور نیروی انسانی در صنایع هستیم بنابراین ضرورت دارد تا نیروی کار را به سمت فعالیت در بخش خدمات هدایت کنیم .
وی بیان داشت : همانطور که درکشورهای توسعه یافته بیش از 85 درصد اشتغال خود را به بخش خدمات اختصاص داده اند و در این امر موفق عمل کردند و در کشور و استان ما نیز باید با توسعه مشاغل در بخش خدمات بتوانیم از ظرفیت نیروی کار استان در این بخش استفاده کنیم .
وی همچنین یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال در بخش گردشگری در قالب طرح تکاپو را استفاده از بخش تعاونی وایجاد شرکت های تعاونی گردشگری دراستان دانست.
وی گفت: مطابق طرح تکاپو بررسی هایی در زمینه دینامیک اشتغال استان انجام شده و محورهای توسعه اشتغال در استان تعیین شد .
خلیلی یادآورشد که همچنین در ابتدای این طرح مطالعات جامعی از قبیل نحوه اشتغال در بخش های مختلف اقتصادی(کشاورزی ،صنعت وخدمات)، روند مهاجرت وسایر مزایا وظرفیتهای اقتصادی ، جغرافیایی و نیروی انسانی استان مورد بررسی قرار گرفته است و رسته های فعالیت استان اولویت بندی شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com