0  |  0

طرح ایجاد فن بازار کشورهای اسلامی به پیشنهاد ایران

طرح ایجاد فن بازار کشورهای اسلامی به پیشنهاد ایران

وحید احمدی در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت رسول اکرم(ص) گفت: یکی از مشخصه های دنیای مدرن امروزی برگزاری نمایشگاه های بزرگ دستاوردها و توانمندی های علمی و فناوری است که آن را تبدیل به یک عرصه قدرت نمایی و رقابت کشورها، جوامع و حتی شرکت های عظیم چند ملیتی و بین المللی کرده است.
وی افزود: بروز ظهور این نمایش های عظیم اگرچه با هدف اطلاع رسانی و بازاریابی محصولات دانشی و فناوری است ولی محضر توانمندی ها و قدرت فکری کشورها و شرکت ها به شمار می رود زیرا این توانمندی ها از مرحله تفکر، پژوهش و آموزش، مهارت، ایده، تبدیل مغزافزار به سخت افزار، مالکیت فکری و تجاری سازی عبور کرده اند.
احمدی در ادامه اظهار داشت: در این مراسم با هدف کسب بازارهای منطقه ای، ملی و بین المللی، فن بازار را در قالب نمایشگاه در معرض دید تماشاگران و فعالان عرصه اقتصادی علم و فناوری قرار دادیم.
وی با بیان اینکه فن بازارها عموما یکی از پدیده های مهم دنیای مدرن محسوب می شوند، گفت: این پدیده محضر پیشرفت در عرصه علم و فناوری کشورها، شرکت ها، مراکز علم و فناوری و حتی مراکز اقتصادی و تجاری دنیای فناوری اطلاعات هستند.
به گفته معاون پژوهشی وزیر علوم، وقتی در ایجاد یک پدیده مهم اقتصادی و اجتماعی اجزای مختلفی از یک جامعه سهیم و دخیل هستند، خود به مفهوم یک پدیده اجتماعی موجب تعامل و همگرایی کنشگران عرصه های مختلف همچون دانشگاهیان، دانشمندان، ایده پردازان، فناوران، مصرف کنندگان و... خواهد شد.
رئیس ستاد ملی هفته پژوهش گفت: در حقیقت فن بازار محصول تمامی ارکان های نام برده در جوامع امروزی به شمار می رود.
احمدی با اشاره به نقش مهم علوم انسانی در فن بازارها گفت: خلق ایده، تولید محصول و بازاریابی در فن بازارها مورد توجه قرار می گیرد؛ فن بازارها در سطح ملی موجب همگرایی نهادهای مختلف اجتماعی می شوند.
وی با بیان اینکه همچنین فن بازارها در عرصه بین المللی موجب افزایش تعاملات بین المللی خواهند شد، گفت: بدون شک فن بازار یک ارگان تعامل و ارتباط بین المللی است که نمود قدرت علمی و فناوری یک کشور در عرصه جهانی به شمار می رود.
معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: ایجاد فن بازارهای بین المللی نیز باعث تعاملات هر چه بیشتر با سایر کشورها خواهد شد. به عنوان مثال ایران در کامستک طرح ایجاد فن بازار کشورهای اسلامی را به عنوان یک دیپلماسی فعال فناوری مطرح کرده است.
احمدی گفت: اگر بخواهیم در فن بازارهای بین المللی حضور قدرتمندانه داشته باشیم لازم است سطح استاندارد محصولات خود را بالا ببریم؛ برندهای ملی ایجاد کنیم؛ برندهای ملی را تقویت کنیم؛ تبلیغ درست روی این محصولات داشته باشیم و این برندها را تبدیل به برندهای بین المللی کنیم.
وی افزود: اگر می خواهیم فن بازار ملی را در سطح عالی به نمایش بگذاریم، ضرورت دارد دیپلماسی فناوری را توسعه دهیم همچنین لازم است جایگاه حقوق مالکیت فکری را ارتقاء داده و کیفیت محصولات را نیز افزایش دهیم.
معاون پژوهشی وزیر علوم ادامه داد: هر چقدر سهم هزینه کرد فناوری از تولید ناخالص ملی بیشتر باشد کمیت و کیفیت فناوری نیز افزایش می یابد.
به گفته احمدی، ارتباط بین سهم هزینه کرد فناوری از GDP و بالعکس سهم فناوری در تولید GDP ارتباطی دو طرفه و اثرگذار در یکدیگر است.
رئیس ستاد ملی هفته پژوهش گفت: هر قدر سهم فناوری و فن بازار از تولید ناخالص ملی افزایش یابد، بدون تردید میزان سهم فناوری به ویژه فن بازار نیز در میزان تولید ناخالص ملی افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: در تنظیم این سهم دو طرفه، نقش دولت و برنامه ریزان اقتصادی و قانون گذاری نقش بسیار کلیدی است و حتی دولت در هدایت سرمایه گذاری های بخش غیردولتی به فن بازارها و حوزه فناوری و همچنین تقویت اکوسیستم فن بازار مسئولیت مهمی دارند.
احمدی با اشاره به چالش های حوزه فناوری گفت: عدم ورود حوزه سرمایه گذاری به حوزه خطرپذیر از چالش های حوزه فناوری به شمار می رود؛ یعنی سنتی بودن نظام های مالی و سرمایه های اقتصادی و همچنین کمبود اعتبارات پژوهش و فناوری از جمله این چالش ها محسوب می شوند.
رئیس ستاد ملی هفته پژوهش تاکید کرد: اگر از مسئولیت های بخش غیردولتی برای تقویت فناوری و فن بازار نام ببریم، می توان به مواردی همچون شبکه سازی فناوری و ایجاد شبکه بین فناوران و فعالان اقتصادی حوزه های فناوری، حضور نیروهای فعال بخش خصوصی در قالب تحقیق و توسعه، حضور در عرصه های بین المللی، سرمایه گذاری های خطرپذیر بخش خصوصی و فراگیری روش‌های نوین تجارت فناوری اشاره کرد.
وی با اشاره به بخش پژوهش به عنوان زیربنای فناوری و فن بازار گفت: از نهادهای مسئول انتظار داریم که مهمترین چالش این حوزه که همان نیاز مبرم به تامین و تقویت زیرساخت های پژوهش و تامین تجهیزات آزمایشگاهی است را برطرف کنند و دولت حمایت های لازم را انجام داده تا در کنار آن شرایط برای پژوهشگران ایجاد شود. در این صورت پژوهشگران می توانند در یک محیط بدون تنش و با فکری آسوده به امر پژوهش به عنوان زیربنای توسعه کشور بپردازند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com