0  |  0

خدمات پارک‌های علم و فناوری برای شرکت‎ها جذاب است

خدمات پارک‌های علم و فناوری برای شرکت‎ها جذاب است

استان اصفهان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های کشور است؛ هم جمعیت زیادی دارد، هم امکانات علمی و فناوری از گذشته در این مکان مستقر بوده است. حضور موثر دانشگاه‌های بزرگ و صنایع مهم در این استان، اصفهان را به یکی از قطب‌های علم و فناوری تبدیل کرده است. به همین خاطر از پارک علم و فناوری شیخ بهایی این استان انتظار بالایی وجود دارد و شرکت‌های دانش‌ بنیان اصفهان خدمات و محصولات خود را نه‌تنها در استان، بلکه در سطح کشور نیز ارائه می‌کنند و حضور بین‌ المللی هم دارند. هر چند مهندس حمید مهدوی، رئیس پارک علم و فناوری شیخ بهایی معتقد است با توجه به ظرفیت‌های این استان، سهم اصفهانی‌ها از بودجه ناکافی است و همین موجب کند شدن مسیر رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود. گفتگو با مهندس مهدوی درباره شرکت‌های دانش‌ بنیان مستقر در این پارک و مشکلات آن‌ها را می خوانیم.
هم اکنون در پارک علم و فناوری شیخ بهایی چند شرکت دانش بنیان مستقر هستند؟ چه تعداد از اینها وارد فاز صنعتی و تولیدی شده اند؟
طبق آماری که من در حال حاضر دارم، در پارک علم و فناوری شیخ بهایی 178 شرکت دانشبنیان مستقر هستند که از این تعداد 6 شرکت صنعتی، 61 شرکت تولیدی و بقیه نوپا هستند.
فعالیت های شان بیشتر در چه حوزه هایی متمرکز است؟
بیشترین فعالیت شرکتهای مستقر در پارک در حوزههای آیسیتی و اتوماسیون است، ولی محدودیتی از نظر پذیرش شرکت های فعال در زمینه های مختلف نداریم و در حوزه هایی چون مواد نو، اپتیک، تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی، کشاورزی، انرژیهای نو، بیوتکنولوژی و مواردی از این دست، شرکت های فعال داریم.
نکته ای که همواره درباره استانها بر آن تاکید می شود، این است که ظرفیتها و نیازهای استان شناسایی شود و شرکت ها با استفاده از ظرفیتها در درجه اول، نیاز استان را برطرف کنند. شما چه ظرفیتها و نیازهایی در استان اصفهان دارید و آیا شرکتها در این مسیر حرکت کرده اند؟
اصفهان شهری صنعتی است و پس از آنکه استان البرز هویت مستقل پیدا کرد، تبدیل به اولین استان صنعتی کشور از نظر تعداد صنایع موجود و شرکتهای کوچک و متوسط شد. این اتفاقی که شما به آن اشاره می کنید، در اصفهان تقریبا افتاده است. صنعت فولاد که صنعت مادر است، به عنوان بنگاه اقتصادی هدف، کارفرمای بسیاری از طرحهای توسعه ای ما بوده است.
می توانید مثال بزنید؟
برای مثال به طور خاص در صنعت فولاد، کاربرد تکنولوژیهای صنعتی اتوماسیون و کنترل های اتوماتیک سیستمهای ممیزی انرژی را می بینیم. همانطور که مطلع هستید هزینه های صنعت فولاد بسیار بالاست و این صنعت، انرژی بالایی را مصرف میکند. از طرفی ما در این استان هم با بحران آب روبه رو هستیم و هم تعرفه های برق هزینه زیادی را به صنعت فولاد تحمیل می کند. به همین دلیل با کمک شرکت های دانش بنیان و خدمات و تجهیزات آنها، اصلاحیه هایی در تجهیزات و فرایند کاری آنها اتفاق افتاده که توانسته مصرف انرژی و هزینه های ناشی از آن را کاهش دهد. در اصل فولاد مبارکه اصفهان یکی از موثرترین پیمانکاران برای شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک است. جالب است بدانید ما با گرفتن امتیاز 98، نشان داده ایم که رضایتمندی کارفرمایان نسبت به شرکتهای دانش بنیان ما، بسیار بالا و در سطح کاملا قابل قبولی است.
با توجه به اینکه با شرکتهای دانش بنیان زیادی سر و کار دارید، مهمترین مشکلات این شرکتها را چه می دانید؟
واقعیت امر این است که در دو، سه سال گذشته، با جدیتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به خرج داد، اجرای قوانین حمایتی اجباری شد. چون همانطور که میدانید گاهی در کشور قوانینی تصویب میشود، اما در مسیر اجرایی شدن به مشکل میخورد. به نظرم یکی از مهمترین کارهایی که معاونت انجام داد، پافشاری بر اجرای قوانین مصوب بود. اجرایی شدن این قانونها و بهرهبرداری شرکتهای دانش بنیان از این ظرفیتها به همت معاونت، بسیاری از مشکلات را مانند اخذ پروانه بهرهبرداری در پارکها، معافیتهای مالیاتی، معافیتهای گمرکی، اخذ تسهیلات و ارتباطات بینالمللی حل کرد و جایگاه این شرکتها بهطور کلی بهتر شد و آنها توانستند از این سرویسهای خوب استفاده کنند. اما مشکلی که امروز در این شرکتها وجود دارد و سبب ساز آسیب پذیری آنها شده است، مشکلات اقتصادی کشور است. بدهیهایی که دولت و پیمانکاران دولتی دارند، باعث میشود شرکتهای دانشبنیان نتوانند بهموقع نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند. چون سرمایه اصلی این شرکتها دانش است و سرمایه در گردش بالایی ندارند که بتوانند با عقبافتادن پرداختها کنار بیایند. بنابراین این تاخیر در پرداخت و انجام تعهدات دولت، شرکتها را دچار بحران میکند و گاه منجر به کوچک شدن شرکتها، تعدیل نیرو، بالا رفتن زمان عملیات تحقیق و توسعه و... میشود که به ضرر شرکتهاست. بنابراین به اعتقاد من بحران اقتصادی حاکم بر کشور و بنیه مالی نهچندان قوی شرکتها بزرگترین خطری است که شرکتهای دانش بنیان را تهدید میکند.
شما چه خدمات و سرویس هایی به شرکت های حاضر در پارک ارائه می کنید؟
ما سرویس ها و خدماتی در پارک داریم که برای شرکتها جذاب است و آنها را به سمت حضور در پارک می کشاند؛ این سرویس ها دارای ارزش افزوده بالا هستند و شامل خدمات مشاورهای و آموزش مهارتها میشوند. تجربه بیست سالهای که داریم، به ما کمک کرده است که از نظر تنوع خدمات، ارائه مشاوره های مختلف، منتورینگ، راهبری و تثبیت بازار داخل و حضور در بازار بین الملل بهترین برنامه ها را داشته باشیم. اتفاقا جذابیت همین سرویس هاست که باعث شده با وجود تمام مشکلاتی که هست، همچنان متقاضی حضور در پارک داشته باشیم و از تعداد متقاضیان کاسته نشده است.
یکی از مهمترین بحثهایی که ما در سرویسهای خدماتی خود ارائه می دهیم، آشنا کردن این افراد با مقرارت است؛ از قوانین بیمه و مالیات گرفته تا مبادلات داخلی و خارجی، قیمتگذاری تکنولوژی، نحوه جذب سرمایه گذار، بازاریابی، فروش، اخذ استانداردهای لازم و... چون بیشتر کسانی که دست به تاسیس شرکت های دانش بنیان میزنند، از نظر فنی شرایط خوبی دارند، اما با این ساز و کارها آشنا نیستند. یاد گرفتن این مقررات به آنها کمک می کند، هزینه های خود را تا حد زیادی کاهش دهند و در نتیجه سودشان افزایش یابد.
در پارک علم و فناوری شیخ بهایی به طور خاص با چه مشکلاتی مواجه هستید و چه خواسته هایی دارید؟
ما بهعنوان اولین الگوی پارکهای علم و فناوری در کشور که تجربه بسیاری نیز در طی سالیان اندوخته است، با کمبود بودجه در سازمان مواجه هستیم. شهرک علمی - تحقیقاتی ما نسبت به جمعیتی که دارد، خدماتی که ارائه میدهد و به طور کلی ظرفیتی که در استان اصفهان برای توسعه فعالیتهای دانش بنیان وجود دارد، بودجه بسیار کمی را در اختیار دارد. این در حالی است که استان اصفهان میتواند در ارائه خدمات فنی - مهندسی و فناوریهای نو به تمام کشور نقش موثری ایفا کند، اما کمبود نقدینگی مانع تحقق کامل این هدف است. سطح حمایت بودجه ای از نهادی که بیش از 470 مجموعه را پوشش می دهد، بحران جدی ماست که امیدواریم هر چه زودتر حل شود. 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com