0  |  0

قدم‌های اولیه برای ایجاد دانشگاه دانش‌بنیان برداشته شده است

قدم‌های اولیه برای ایجاد دانشگاه دانش‌بنیان برداشته شده است

رییس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان با بیان اینکه ما امروز از بحث دانشگاه‌های آموزش یا پژوهش‌محور گذر کرده‌ایم و دانشگاه‌های کارآفرین برای جامعه ما یک ضرورت به نظر می‌رسند، گفت: قدم‌های اولیه برای ایجاد دانشگاه دانش‌بنیان در سال‌های آینده برداشته شده است.
دکتر سیدمنصور سیدنژاد در اختتامیه هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر بهبهان در دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان، ضمن قدردانی از کسانی که در اجرای برنامه‌های هفته پژوهش همکاری داشته‌اند، اظهار کرد: شعار هفته پژوهش امسال، پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری به عنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی انتخاب شده است.
وی افزود: نسل سوم دانشگاه‌ها یعنی دانشگاه‌های کارآفرین باید آغاز به کار کنند. این مسأله در برخی نقاط شروع شده است. ما امروز از بحث دانشگاه‌های آموزش یا پژوهش‌محور گذر کرده‌ایم و دانشگاه‌های کارآفرین برای جامعه ما یک ضرورت به نظر می‌رسند.
رییس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان با بیان اینکه برای ایجاد دانشگاه کارآفرین باید حتماً اصل تبدیل دانایی به دارایی در دانشگاه مورد توجه قرار گیرد، گفت: لازمه آن نیز توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و شهرک‌های علم و فناوری است؛ چرا که اگر قرار است دانشگاه کارآفرین شکل بگیرد؛ مؤلفه‌های آن نیز باید فراهم باشد.
سیدنژاد ادامه داد: در یک سال گذشته تلاش کردیم که این زمینه را به صورت حداقلی فراهم کنیم. به طور مثال با همکاری مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان توانستیم مرکز جوار دانشگاهی را داشته باشیم تا دانشجوی ما تنها آموزش‌محور نباشد.
وی تصریح کرد: لازمه آنکه ایده‌های خلاق جوانان به پدیده تبدیل شوند، ایجاد شهرک‌های علم و فناوری بود تا در دل خود شرکت‌های دانش‌بنیان را جای دهند. در این زمینه نیز امروز پردیس پارک علم و فناوری را در کنار مرکز جوار دانشگاهی داریم. از اساتید، دانشجویان و مجموعه متولیان آموزش عالی می‌خواهم از ظرفیت‌های این مکان‌ها استفاده کنند.
رییس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان گفت: قدم‌های اولیه برای ایجاد دانشگاه دانش‌بنیان در سال‌های آینده برداشته شده است. طبیعتاً شاخص‌های ارزشیابی در دانشگاه دانش‌بنیان با دانشگاه امروزی متفاوت است. در چنین دانشگاه‌هایی ارتباط با صنعت یکی از ملزومات است که در یک سال گذشته دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فعال شده است و تاکنون ارتباط خوبی نیز با سازمان‌های مختلف داشته که یکی از این روابط به عقد یک قرارداد 10 ساله با سازمان آب و برق خوزستان منتهی شد. این مسأله نشان می‌دهد که این ظرفیت‌ها در سطح استان و شهرستان قابل شکوفایی هستند.
سیدنژاد اظهار کرد:‌ با توجه به آمارهای جهانی می‌بینیم که وضعیت ما در زمینه ارتباط با صنعت مناسب نیست. در سال 2013 از میان 148 کشور ما از این نظر در رتبه 87 و در سال 2014 نیز به رتبه 90 رسیدیم. از 32 میلیون جمعیت جوان ما، 5 میلیون نفر دانشجو هستد. این آمار نشان دهنده آن است که ما نیروی کار لازم را داریم؛ اما نتوانسته‌ایم خوب یکدیگر را پیدا کنیم. چرخ پژوهش و فناوری که در حال حاضر در حرکت است، زنگار دارد و این زنگار را باید جامعه دانشگاهی و فعالان حوزه صنعت بزدایند.
وی تأکید کرد: اگر قرار است دانشگاه رشد کند و بالندگی داشته باشد، باید توانایی تبدیل دانایی و علم خود به دارایی و ثروت را داشته باشد. اگر ما دانشگاه را تنها محل آموزش و پژوهش بدانیم، عقب می‌مانیم و دانشگاه‌های دیگر گوی سبقت را از ما می‌گیرند. امیدوارم روزی برسد که از 100 درصد اعتبار دانشگاه‌ها، 70 درصد توسط خود دانشگاه تأمین شود و تنها 30 درصد به دولت وابسته باشد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com