0  |  0

فضای کسب و کار برای زنان مساعد نیست

فضای کسب و کار برای زنان مساعد نیست

وحید نگین سیاستگذاری معطوف به جنسیت درراستای بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های زنان را از مهم ترین عوامل بسترساز درجهت نیل به توسعه پایدار در کشور عنوان کرد و گفت: سیاستگذاری معطوف به جنسیت، ناظر به مسائل خانواده، زنان و مردان است و اعتقاد داریم تاکنون جامعه به توانمندی ها و ظرفیت های زنان توجه نکرده است.
عضو شورای راهبردی کنگره زنان موفق ایران با بیان اینکه "استفاده از تمامی ظرفیت های نیروی انسانی، بنیان توسعه پایدار را شکل می دهد"، خاطرنشان ساخت: هیچ کشور توسعه یافته ای را درجهان نمی توان یافت که در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های خود معطوف به جنسیت عمل نکرده باشد و از مشارکت فعال و موثر همه افراد جامعه به خصوص زنان بهره نبرده باشد.
به گفته وی، رشد اقتصادی واقعی منوط به آن است که زنان به فرآیند توسعه کمک کنند و سهم عادلانه خود را نیز از آن دریافت کنند.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، سهم عادلانه زنان از فرآیند توسعه را در قالب امکانات آموزشی و دسترسی به فرصت‌ های برابر متناسب با ظرفیت های جنسیتی عنوان کرد و بی‌توجهی به توانمندی ها و ظرفیت های زنان را ناشی از ساختار فرهنگی کشور توصیف و نسبت به بهبود وضعیت زنان در جامعه ابراز امیدواری کرد.
نگین با تاکید بر استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های زنان در بنگاه های اقتصادی؛ شکنندگی اقتصادی کشور را ناشی از فساد موجود در اقتصاد توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: پاکدامنی اقتصادی ضرورت انکارناپذیر کشور است و برای دستیابی به این مهم بسیار اهمیت دارد که از ظرفیت ها و پتانسیل های زنان در حوزه اقتصادی و ساختار مدیریتی کشور بیشتر بهره ببریم.
وی با بیان اینکه بنگاه های اقتصادی که مدیریت زنانه دارند و یا از نیروی کار زنان به نحو مناسبی بهره می برند از موفقیت بیشتری در مقایسه با سایر بنگاه ها برخوردارند، افزود: پاکدستی زنان و روحیه کارجمعی آنان درنهایت منجر به کاهش فساد اقتصادی در بنگاه های اقتصادی می شود و رونق آنها را درپی دارد.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، با رد این فرضیه که بالا بودن نرخ بیکاری زنان ناشی از اعتماد به نفس شغلی پایین آنان است!، خاطرنشان ساخت: بالا بودن نرخ بیکاری زنان نیز ناشی از عدم سیاستگذاری معطوف به جنسیت در کشور است که درنهایت منجر به نامساعدشدن فضای کسب و کار برای زنان شده است.
به گفته وی، فضای کسب و کار نامساعد برای زنان، منجر به شکل گیری اقتصادی مردانه در کشور شده است و همین اقتصاد مردسالار بوده است که باورهای سنتی و کلیشه‏های جنسیتی را رواج داده است.
نگین، با تاکید بر ضرورت حضور اجتماعی زنان، تصریح کرد: عکس‌العمل‌های منفی اجتماعی یعنی نگرش منفی به‌ضرورت نقش اجتماعی زن و ارائه تعریفی مشخص از او و محصور کردن توانمندی های آنان از دلایل اولیه‌ای است که موجب برخوردها، مخالفت‌ها و ممانعت‌های حضور اجتماعی زن می‌شود.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده به ضرورت توسعه کارآفرینی در میان زنان اشاره کرد و گفت: ایجاد تفکر کارآفرینی و ورود به کسب‌ و کار در میان زنان، خصوصا دانش‌آموختگان دانشگاهی که با توجه به دانش و مهارتی که در رشته تخصصی دانشگاهی خود فرار گرفته‌ اند و امکانی که برای ایجاد کسب‌وکار به صورت فردی و یا گروهی در رشته تخصصی خود دارند، باعث می‌شود آن‌ها با بهره‌گیری از استعدادهای بالقوه خود، افرادی خلاق، نوآور و کارآفرین شوند و خود را باور کنند.
وی کارآفرینی را فرآیندی پیچیده‌ توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: عوامل متعدد شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... در کارآفرینی تاثیرگذار است و شاید همین پیچیدگی و ناهمواری توجیه‌ کننده میزان قابل‌تامل عدم حضور گسترده بانوان در کارآفرینی باشد.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، درپایان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران نشان داد که زنان می توانند ضمن حفظ مسئولیت های خانوادگی و نگهداری حریم خود، در اجتماع هم حضوری فعال داشته باشند، تصریح کرد: اگرچه این حضور درعرصه های متعدد اجتماعی، سیاسی و علمی پررنگ بوده، اما به لحاظ اقتصادی و مدیریتی به نظر می رسد که شرایط چندان برای فعالیت آنها فراهم نبوده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com