0  |  0

بانوی کارآفرین یزدی؛ افزایش سهم زنان در اقتصاد ملی ضروری است

بانوی کارآفرین یزدی؛ افزایش سهم زنان در اقتصاد ملی ضروری است

مشارکت و فعالیت های اجتماعی بانوان با تغییر نگرش های جامعه و سبک زندگی، به عنوان نیمی‌از پیکره جامعه، هر روز رو به افزایش است. برخی از بانوان، پا فراتر نهاده و با ورود به عرصه کارآفرینی، این نقش و مشارکت را چندین برابر کرده‌اند. از جمله این افراد می‌توان از «عصمت‌کریمی‌‌اردکانی»، دارای مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر نام برد که در کنار نقش مادری بهترین تولید کننده فرش دستباف استان است.

در ادامه گفت‌وگویی صمیمانه با این بانوی کارآفرین را می‌خوانید.

چطور شد که به عرصه کارآفرینی وارد شدید؟
همواره دغدغه تولید شغل برای خودم، فارغ التحصیلان دانشگاهی هم رشته‌ام و نیز بانوان خانه دار را داشتم و این دغدغه، انگیزه ای برای کارآفرینی شد.
درباره سابقه کار خود و زمینه آن توضیح دهید.
15 سال است که در زمینه آموزش، تولید و فروش انواع فرش، تابلو فرش، گلیم، جاجیم و غیره فعالیت می‌کنم. همچنین دارای یک کارگاه رنگرزی پشم و یک واحد تولید فرش نیز هستم واز این راه به عنوان کارآفرین برتر دست یافتم.
چرا در حوزه فرش دستباف مشغول کار شدید؟
رشته تحصیلی من فرش دستباف بود از این رو لازم دانستم در رشته دانشگاهی خودم فعالیتم را شروع کنم و بعد از فارغ التحصیلی این هدف را دنبال کردم.
ورود به این عرصه چه مشکلات اقتصادی‌ای به دنبال داشت؟ آیا سرمایه کافی برای کارآفرینی در صنعت فرش دستباف داشتید؟
برای شروع کار، سرمایه اولیه زیادی نداشتم ولی با یاری خداوند و همکاری خانواده، با فعالیت در این زمینه میزان سرمایه ام را افزایش دادم و موفق به توسعه کارم شدم.
آیا به اهدافی که قبل از آغاز کار پیش بینی کرده بودید، رسیدید؟
هدف من احیای فرش دستباف در شرایطی بود که ماشین‌آلات مدرن بافت فرش ماشینی، با آن رقابت می‌کردند. متاسفانه هنری که روزی به دست دختران این استان در پشت دار قالی کنار خانه بافته می‌شد، مورد بی مهری قرار گرفته است از این رو کارآفرینی در حوزه فرش دستباف را دنبال کردم.
به عنوان یک بانوی کارآفرین، برای تحقق هدف خود، چه سختی هایی را پشت سر گذاشتید؟
شروع هر کار سختی خودش را دارد. کارآفرینی، تولید، بازاریابی و فروش محصولات امری بسیار دشوار است و نیاز به تجربه و تخصص دارد و من با بهره‌گیری از تجربه اهل فن و راهنمایی آنها بسیاری از سختی‌ها را پشت سر گذاشتم و خوشبختانه به موفقیت دست یافتم.
نقش زنان در توسعه کارآفرینی چیست؟
موفقیت زنان کارآفرین در جوامع نه تنها اثرات اقتصادی مطلوبی دارد بلکه دارای منافع اجتماعی و فرهنگی نیز است؛ از این رو توسعه سهم زنان در اقتصاد ملی و مقابله با بحران بیکاری لازم و ضروری است. باید شرایط برای کارآفرینی و ایجاد کسب و کار و فرصت‌های شغلی برای بانوان فراهم شود، تا توانمندی های زنان ایرانی در حوزه‌های اقتصادی نیز به خوبی شکوفا شود.
پیام شما به بانوانی که قدم در این راه می‌گذارند، چیست؟
هر یک از بانوان ایرانی و یزدی می‌توانند در رشته‌های مختلف از جمله صنایع دستی، آشپزی، خیاطی، آرایشگری و غیره کارآفرینی کنند و سختی‌ها نباید سد راه آنها باشد.
از مسئولان چه انتظاری دارید؟
انتظار من ازمسئولان جامعه فقط حمایت از بانوان علاقه‌مند و با استعداد است تا با پرداخت تسهیلات و حمایت های همه جانبه، بانوان را به امر اشتغال و کارآفرینی تشویق کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه همشهری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com