0  |  0

گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان یعنی تقویت حوزه اختراعات

گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان یعنی تقویت حوزه اختراعات

طاهری‌ نسب؛ مخترع برگزیده جشنواره رویش با بیان اینکه تولید تنها زمانی پدید می‌ آید که نیازی احساس شود، گفت: فعالیت در شرکت دانش‌ بنیان سبب می‌شود نیازهای موجود در جامعه با تأکید بر حصول ارزش‌ افزوده، از راه ابداع و یا اختراع، البته در بستر کارگروهی رفع شود.
سید حسن ثمره طاهری‌ نسب؛ مخترع برگزیده جشنواره رویش با اشاره به لزوم توسعۀ منطقی اخترعات در دانشگاه‌ های کشور، گفت: فعالیت پژوهشی باید براساس هدفی خاص انجام شود نه صرفاً رفع‌ تکلیف دانشگاهی باشد.
وی افزود: فعالیت پژوهشی در تحصیلا‌ت تکمیلی حتی اگر موضوع و مباحث نظری باشد نیز باید هدفمند و بر اساس نیازهای واقعی جامعه باشد. از سوی دیگر در موضوعات کاربردی نیز باید تلاش شود نتیجه تحقیق به محصولی با ارزش‌ افزوده بالا منتج شود.
دانش‌ آموخته مهندسی مکانیک ادامه داد: در بسیاری کشورهای پیشرفته و توسعه‌ یافته واحدهای تحقیق و توسعه بسیار توانمند و فعال عمل می‌کنند و همین رویه سبب می‌شود از سویی تحقیقات دانشگاهی به سمت کاربرد و نیازهای جامعه متمایل شود و هم از سوی دیگر دانش‌ آموختگان به اشتغال مناسب و مرتبط دست یابند.
ثمره طاهری‌ نسب اضافه کرد: یکی از مشکلات موضوعات کاربردی در ایران، زمان و هزینه است بطوریکه دانشجو نمی‌تواند بدون‌ حمایت به این عرصه‌ها وارد شود. از سوی دیگر ارتقاء توان و مهارت فردی و عملیاتی دانشجو نیز یکی از مواردی است که باید مورد توجه اکید قرار بگیرد تا فرد قابلیت تبدیل علم به محصول و در نهایت ثروت را داشته باشد.
دانش‌آموخته دانتشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: دانشجویان در دانشگاه بیشتر روی مسائل و موضوعات تئوری کار می‌کنند و دروس نیز جنبه کاربردی ندارند به‌همین دلیل غالباً در این بخش توان بالایی دارند اما باید دانست موفقیت نیازمند قابلیت عملیاتی نیز هست.
مخترع برگزیده جشنواره رویش خاطرنشان کرد: حضور در شرکت‌ های دانش‌ بنیان یکی از راه‌های افزایش توان عملیاتی و صنعتی است. این شرکت‌ها می‌توانند به عنوان پل، رابط بین صنعت و دانشگاه باشند تا هم صنعت از علم و دانش‌فنی دانشگاهیان بهره‌مند شود و هم دانشگاهیان بتوانند از امکانات و ظرفیت‌های صنعت استفاده کنند. از سوی دیگر این اقدام با افزایش بُعد اجرایی، زمینه جذب دانش‌آموختگان در صنعت را نیز فراهم می‌کند. البته باید دانست حضور بخش‌خصوصی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان یک ضرورت است
وی با بیان اینکه تولید تنها زمانی پدید می‌آید که نیازی احساس شود، تصریح کرد: یکی از مزایای توسعه ارتباط دانشگاهیان با صنعت و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت بخش ابداعات و اختراعات است. در این نوع اشتغال، فعالان تلاش می‌کنند با تأکید بر حصول ارزش‌افزوده، نیازهای موجود در جامعه را با ابداع و یا اختراع البته در بستر کارگروهی رفع کنند.
دانش‌آموخته مهندسی مکانیک با اشاره به لزوم توفیق تولیدکننده در بازار رقابت، اصلاح الگوی مصرف جامعه بومی را امری ضروری توصیف کرد و گفت: این امر با قانون و اجبار محقق نمی‌شود بلکه نیازمند باور جامعه به لزوم مصرف تولید داخلی است.
مخترع برگزیده جشنواره رویش در پایان خاطرنشان کرد: سازوکار ارتقاء کیفی محصولات و خدمات باید فراهم شود تا شرکت‌های دانش‌ بنیان بتوانند به مزیت رقابتی دست یافته و جایگاه خود را در بازار تثبت کنند. برای این منظور حمایت از این شرکت‌ها حداقل در دوسه سال ابتدایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com