0  |  0

روند اعطای تسهیلات به بانوان کارآفرین توسط دولت تسهیل شود

روند اعطای تسهیلات به بانوان کارآفرین توسط دولت تسهیل شود

فهیمه فرهمندپور در همایش نقش بانوان در اقتصاد مقاومتی در سالن همایش‌های استانداری لرستان به نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت مطلوبی برای زنان تحصیل‌کرده است.
وی با تأکید بر لزوم اجرای قانون مشاغل خانگی و به‌روزرسانی آن افزود: چند سالی است از اجرای این قانون فاصله گرفته‌شده اما در صورت اجرای همان قانون و همکاری بین دستگاهی می‌توان مشاغل خانگی را به‌عنوان یک ظرفیت برای بانوان فعال کرد.
مشاور وزیر کشور در امور بانوان بابیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالان بخش مشاغل خانگی را بانوان تشکیل می‌دهند عنوان کرد: فعال کردن بانوان در حوزه اقتصادی به‌عنوان یک ضرورت فردی برای آن‌ها محسوب شده و علاوه بر این به دلیل اینکه زنان 50 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند یک ضرورت توسعه محسوب می‌شود.
وی تأثیر پیشگیرانه و درمانی در حوزه آسیب‌های اجتماعی را مهم ارزیابی و بیان کرد: اگر زنان در حوزه‌های مولد فعال شوند جلوی وقوع آسیب‌های اجتماعی گرفته می‌شود از سویی بخش عمده‌ای از فعالان صنایع‌دستی را بانوان تشکیل می‌دهند که متأسفانه زنان ما بیشتر هنرمند هستند تا صنعتگر حوزه صنایع‌دستی و این امر نیازمند توجه ویژه‌ای است که صنعت دستی به معنی واقعی صنعت نه‌تنها به معنی یک کار هنری ذوقی باشد.
فرهمندپور با اشاره به نرخ بیکاری بالا و نرخ پایین مشارکت اقتصادی زنان در استان لرستان و مجموع کشور تصریح کرد: در سال 75 نرخ مشارکت اقتصادی زنان لرستان 6.3 بوده و در یک جهش چشمگیر در سال 85 به بیش از دو برابر و به 14.4 رسیده اما متأسفانه بر اساس آخرین آمار در سال 93 به 8.6 کاهش پیداکرده و این نگران‌کننده است علاوه بر این نرخ مشارکت زنان روستایی باوجود سابقه خوبی که درگذشته داشته هم‌اینک به 9.4 رسیده است.
وی سرمایه‌های غیر مولد را یکی از ظرفیت‌های مهم در اختیار زنان دانست و گفت: به دلیل نبود ایده و آموزش‌های لازم برای سوق دادن این سرمایه‌ها توان استفاده از آن‌ها در استان‌های مختلف وجود ندارد و متأسفانه سرمایه‌هایی که در قرض‌الحسنه‌های خانوادگی و محلی و فامیلی نیز جمع‌آوری می‌شود صرف مصرف‌گرایی همچون تغییر لوازم‌خانگی می‌شود در حالی‌ که این هزینه می‌تواند هسته اولیه یک فعالیت اقتصادی شود.
مشاور وزیر کشور در امور بانوان چالش فرهنگی را مهم‌ترین چالش اصلی در حوزه زنان دانست و گفت: راه تغییر این فرهنگ این است که عملاً برای تغییر آن حرکت کرد همچنین فقدان دانش فنی و تجربه لازم دیگر چالش در حوزه زنان است.
وی عدم توانایی بانوان در دریافت تسهیلات بانکی را از دیگر مشکلات زنان برای ورود به امور اقتصادی دانست و بیان کرد: معمولاً تأمین ضمانت‌هایی که برای واگذاری تسهیلات بانکی درخواست می‌شود از عهده زنان برنمی‌آید بنابراین رفع این چالش نیازمند این است که به نحوی تسهیل در ارائه تسهیلات به زنان اتفاق بیفتد که متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و زنان عملاً نمی‌توانند سهمی از دریافت تسهیلات داشته باشند.
فرهمند پور بازاریابی تولیدات حوزه زنان، مهارت‌آموزی، رفع ریسک درزمینهٔ سرمایه‌گذاری برای بانوان، تأکید بر اجرایی شدن قانون مشاغل خانگی به‌ویژه دربند ایجاد بازارچه‌های دائمی برای فروش تولیدات زنان، تسهیل در واگذاری تسهیلات بانکی به زنان کارآفرین و در نظر گرفتن سهمی از تسهیلات بانکی برای بانوان را به‌عنوان بخشی از خواسته‌های جامعه زنان از وزیر کشور تشریح کرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com