0  |  0

رویداد کارآفرینی «اسباب بازی‌ها و سرگرمی‌های» دریایی برگزار می‌شود

رویداد کارآفرینی «اسباب بازی‌ها و سرگرمی‌های» دریایی برگزار می‌شود

پیش رویداد «اولین رویداد کارآفرینی اسباب‌باز‌ ها و سرگرمی‌های دریایی» با حضور دانشجویان و علاقمندان حوزه اسباب‌بازی‌های دریایی در دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر برگزار شد.
در این مراسم، سعید جامعی؛ دبیر اولین رویداد کارآفرینی اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های دریایی گفت: این پیش رویداد برای آشنایی با مراحل برگزاری رویداد کارآفرینی اسباب بازی‌ها و سرگرمی‌های دریایی است که از 17 الی 19 اسفندماه در بوشهر برگزار خواهد شد.
وی درخصوص فرآیند دریافت و داوری ایده‌ها، گفت: تیم‌ها تا 30 دی‌ماه ایده‌های اولیه خود و رزومه اعضای تیم را ارسال می‌کنند و بعد از داوری اولیه توسط هیئت داوران، تیم‌های پذیرفته شده تا 15 بهمن‌ ماه معرفی می‌شوند.
عضو هیأت‌علمی دانشگاه خلیج‌‎فارس، افزود: تیم‌های شرکت‌کننده طی 3 روز از 17 الی 19 اسفندماه ایده‌های خود را اجرایی می‌کنند و از بین طرح‌های‌نهایی، تیم‌های برتر انتخاب خواهند شد و جوایز مادی و معنوی به آنها اهدا می‌شود.
وی تصریح کرد: شرکت‌هایی به صورت سرمایه‌گذار در این رویداد حضور خواهند داشت و از طرح‌های برگزیده حمایت خواهند کرد. تلاش بر این است «پسا‌رویداد» هم وجود داشته باشد تا به‌صورت عملیاتی، شاهد ورود طرح‌های برگزیده به بازار باشیم.
در ادامه شهریار عصفوری؛ معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه خلیج‌فارس نیز با اشاره به سند چشم‌ اندار و سندراهبردی دانشگاه، گفت: در حوزه نوآوری و کارآفرینی فعالیت‌هایی طی دو سال گذشته انجام شده که از جمله آن راه‌اندازی مرکز شتابدهی و نوآوری است و در حال حاضر 5 تیم فناور در آن فعالیت می‌کنند.
وی برگزاری مسابقات علمی، حمایت از شرکت تیم‌های دانشجویی در مسابقات علمی و برگزاری رویدادهای کارآفرینی از دیگر برنامه‌های حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه اعلام کرد و گفت: تیم‌های نوآور در مرکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه فعالیت‌های علمی خواهند داشت.
مزارعی؛ رئیس مرکز رشد علم و فناوری خلیج‌فارس نیز در این مراسم، گفت: ابتدای سال گذشته در این مجموعه تصمیم گرفته شد در حوزه دریایی چند کار جدی انجام شود که از جمله آنها حوزه زیست‌فناوری و اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های دریایی بود.
وی افزود: در حوزه زیست‌فناوری تیم‌ها شناسایی و مورد حمایت قرار گرفتند و در گام بعدی با همکاری دانشگاه، بنیاد نخبگان استان بوشهر و ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری حمایت مالی از شرکت‌های نوپا صورت گرفت.
وی تصریح کرد: در بحث سرگرمی‌های دریایی تیم‌هایی از گروه مهندسی دریا دانشگاه خلیج‌فارس ایده‌های خود را عملیاتی کرده‌اند و در مرحله تأسیس شرکت‌هایی هستند که بتوانند پروژه‌های خود را به بازار ارائه کنند.
رئیس‌مرکز رشد علم و فناوری خلیج‌ فارس با اشاره به لزوم حمایت سازمان‌‎ها از تجاری‌سازی تولید علمی در استان، گفت: سازمان‌هایی که در استان حضور دارند مانند شهرداری و میراث فرهنگی می‌توانند با هماهنگی بنیاد نخبگان و دانشگاه و پارک علم و فناوری از تولیدات دانش‌ بنیان و خروجی‌های رویدادهای کارآفرینی مانند رویداد اسباب‌بازی‌های دریایی حمایت کنند و آنها را به سمت تجاری‌سازی هدایت کنند.
جعفری اسکندری نیز در این مراسم، گفت: در سند راهبردی نخبگان 70 اقدام برای اجرایی‌سازی در دستگاه‌های اجرایی طرح‌ریزی شده است که یکی از اقدامات اصلی که امسال پیگیر آن هستیم همکاری در زمینه کارآفرینی در تولید اسباب‌بازی است.
وی افزود: امسال 3 استان به عنوان استان پایلوت برای برگزاری رویدادهای کارآفرینی اسباب‌بازی در نظر گرفته شد که بوشهر در حوزه اسباب‌بازی دریایی، یزد در زمینه اسباب‌بازی کویر و استان خراسان‌رضوی در حوزه اسباب‌بازی زیارت تعیین شدند
جعفری اسکندری با بیان اینکه طی 5 سال آینده برنامه‌های علمی مستمری با توجه به فرهنگ استان‌ها اجرایی خواهد شد، گفت: برنامه تجاری‌سازی شریف، دورهمی‌های هفتگی اسباب‌بازی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌کند و تیم‌های فعال شناسایی شده‌اند که خروجی‌های مفیدی در حوزه صنعت اسباب‌بازی خواهد داشت.
مدیرکل برنامه‌ریزی ستاد اجرایی سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، خاطرنشان ساخت: در کسب و کارها با سرمایه‌های کوچک می‌توان با تیم‌سازی و انتخاب جامعه مخاطب مناسب، موفق بود. باید اسباب‌بازی‌هایی طراحی شود که رویکرد حل مسئله داشته باشد و قوانین فیزیک و علم در آن نشان داده شود.
محمدحسین فرجو؛ دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌های کشور نیز در این رویداد، گفت: باید جستجوگر بود تا با کمترین هزینه بهترین تولید را داشت. هر طرح و ایده‌ای که سبک‌تر، دست‌یافتنی‌تر و ارزان‌تر باشد و همچنین قابلیت تجاری‌سازی داشته باشد حایز اهمیت است.
وی تصریح کرد: دریا، ساحل، کوه و غارهای هزاران ساله موجود ظرفیت بزرگی است برای کشور که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
فرجو با بیان تجربه‌های سایر کشورها در حوزه تولید اسباب‌بازی، اظهار داشت: کارگر چینی با 12 ساعت کار در روز، اسباب‌بازی تولید می‌کند اما در کشور ما هنوز اهمیت کار عملیاتی نهادینه نشده است.
دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌های کشور یادآور شد: در حال حاضر ماهانه 5 میلیون دلار اسباب‌بازی وارد کشور می‌شود که 15 درصد خلاقانه آموزشی و فکری است؛ با این وجود سهم سرانۀ ایران بسیار پایین است و به تازگی از 5 دلار بالاتر رفته و اکنون سهم هر کودک ایرانی بین 5 تا 10 دلار است در حالی که میانگین سهم سرانه جهانی اسباب بازی 34 دلار است. در آمریکا 350 دلار، در اروپا 250 دلار و در چین که خود تولید کننده اسباب‌بازی است 6.3 دلار سهم سرانه مصرف اسباب‌بازی است.
وی در پایان گفت: امیدواریم که با ورود دانشجویان و علاقمندان حوزه اسباب‌بازی و کودک در این رویداد شاهد شکوفایی تولید داخلی در این بخش باشیم و از امکانات خدادادی مان به نحو مؤثر و ارزشمند استفاده شود.
در بخش دوم این برنامه با هدایت اساتید و داوران رویداد 14 تیم دانشجویی تشکیل شد که طی مدت دو ساعت به ایده‌پردازی در زمینه اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های دریایی پرداختند و در حضور داوران ایده‌های خود را ارائه کردند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com