0  |  2

کارآفرینی زنان در خانه؛ اشتغالزایی با طعم ترشـی‌های خانگی

کارآفرینی زنان در خانه؛ اشتغالزایی با طعم ترشـی‌های خانگی

افسانه فقیهی، یکی از بانوان سنندجی است که توانسته با دریافت 20 میلیون تومان وام از بسیج سازندگی برای پنج نفر از خانم‌ها شغل ایجاد کند و با فروش ترشی و خرد کردن سبزیجات، شیرینی زندگی را به دیگر خانواده‌ها تقدیم کند. این بانوی کارآفرین، ماهانه به‌طور خالص حدود دو میلیون تومان برای خود درآمد‌زایی دارد. با وی به گفت‌وگو نشستیم تا از رمز و رازهای یک بانوی کارآفرین موفق آگاه شویم.
لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چطور تصمیم گرفتید مغازه ترشی‌فروشی در سنندج راه‌اندازی کنید؟
افسانه فقیهی 42 ساله و ساکن شهر سنندج هستم، هرچند کارمند بودم و با 20 سال سابقه خدمت خود را بازنشسته کردم، اما همیشه دوست داشتم بتوانم برای چند نفر اشتغال زایی ایجاد کنم. برای همین به تولید محصولات خانگی روی آوردم و با دریافت 20 میلیون تومان وام از بسیج سازندگی تولید ترشی در خانه را شروع کردم.
آیا در شروع کار با ناامیدی و پشیمانی در این کار مواجه نشدید؟
من کارم را با درست کردن ترشی‌های محلی از خانه خودم شروع کردم و بعد از مدتی با توجه به این که پدرم صاحب باغ است و میوه‌های هر فصل را دارند، تصمیم گرفتم این مغازه را با اندکی وسایل دایر کنم و وقتی کم‌کم مشتری‌هایم زیاد شد پنج خانم را استخدام کردم و آنها همزمان با من در این مغازه مشغول به کار هستند.
در مورد انواع ترشیجات و تمایل مردم به خرید آن صحبت کنید.
ترشی پای ثابت سفره‌های خانه و مجالس رسمی و مهمانی کردستانی‌هاست و بسیاری از خانم‌ها انواع ترشی را درست می‌کنند. بیش از صد نوع ترشی در کردستان تهیه می‌شود که مواد اولیه‌شان گیاهان بومی منطقه‌ای است.
آیا به عنوان یک زن، در این کار با مشکل مواجه نشدید؟
زنان در مقایسه با مردان کمی دیرتر به مقصد و هدف خود می‌رسند؛ برای آنان همیشه موانعی وجود دارد و باید این موانع را پشت سر بگذارند تا به موفقیت برسند. زن‌ها به هدف خود خواهند رسید، شاید کمی دیرتر و خسته‌تر.
شروع هر کاری سخت است و کار من هم سختی‌های خودش را داشت. یک سال طول کشید تا با تبلیغات مختلف، جا بیفتم و مردم من را بشناسند و به عنوان کسی که به تعهد خود عمل می‌کند، به من اعتماد کنند. سال اول کار هیچ درآمدی برایم نداشت و فقط هزینه می‌کردم تا توانستم در کار خود جا بیفتم.
عوامل موفقیت خود را در چه چیزی می‌بینید؟
پشتکار فراوان، اتکا و توکل بر خدا، ایجاد انگیزه کار و فعالیت و همراه کردن همسرم و حفظ آرامش خانواده، ریسک‌پذیری، امید و نهراسیدن از شکست را از عوامل موفقیت در کار خود می‌دانم.
آیا در کار خود دچار ناامیدی و خستگی نمی‌شوید؟
وقتی وارد کار شدم مردم فکر می‌کردند به عنوان یک زن نمی‌توانم موفق باشم. اما ناامید نشدم. البته ممکن است خسته شده باشم، اما این خستگی به معنای ناامیدی نبود‌. خوشبختانه آدم سرسختی بودم و این حرف‌ها تلاش مرا بیشتر کرد. هیچ‌وقت این حرف‌ها باعث نشد در جا بزنم و متوقف شوم و برگردم‌. آنقدر کارم را ادامه می‌دهم تا بتوانم کارآفرینی موفق شوم.
شانس در موفقیت کاری شما چه تأثیری داشته است؟
مردم موفقیت‌ها را به شانس نسبت می‌دهند که درست نیست. مسیری که آدم انتخاب می‌کند پر از ریسک و خطر است و وقتی وارد آن می‌شود، اعتماد و اعتقاد به خدا اهمیت ویژه‌ای دارد. در بحث موفقیت، خواستن، مهم‌ترین چیز است و اگر می‌خواهیم کار‌آفرین باشیم باید حرکت کنیم، زیرا وقتی حرکت کنیم سر راه با آدم‌هایی برخورد می‌کنیم که ما را وارد مسیر‌های جدید‌تری در زندگی می‌کنند. در صورتی که این موضوع برای کسی که ایستاده به وجود نمی‌آید، چون خودش نخواسته است و آن را به بد شانسی نسبت می‌دهد.
بزرگ‌ترین آرزوی شما چیست؟
بزرگ‌ترین آرزویم موفقیت در کار و زندگی‌ام است. دوست دارم مغازه‌های بزرگ‌تری داشته باشم و انواع غذاهای سنتی و محلی و ترشیجات استان کردستان را درست کنم و ده‌ها نفر خانم مشغول به کار شوند تا غذاهای بومی محلی کردی به فراموشی سپرده نشود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه جام جم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com