0  |  0

آموزش، حلقۀ اول کارآفرینی است

آموزش، حلقۀ اول کارآفرینی است

قاسمی ورنامخواستی گفت: در سال‌های اخیر، به بهانه حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، بُعد آموزش مورد غفلت قرار گرفته درحالی که در زنجیرۀ کارآفرینی، آموزش حلقۀ اول است.
مهدی قاسمی ورنامخواستی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به تعريف نخبگي در سند راهبردی کشور، گفت: نخبه باید بتواند باتوجه به امکانات و بر حسب مقتضیات، زمینه‌ را برای ارتقاء جامعه خود به‌گونه‌ای فراهم کند که به لحاظ جمیع جوانب، انتفاع آن برای همه دامنه‌دار باشد.
وی با اشاره به لزوم بهره‌مندي از توان و استعداد اجتماع‌نخبگان در جامعه، ادامه داد: شناسایی نیازهای واقعی جامعه و اقدام برای تأمین آن با بکارگیری استعدادهای نخبگان بومی تحقق می یاید و از این طریق مي‌توان مسیر پيشرفت و توسعه جامعه را تسهیل کرد.
استاد برجسته مهندسی مکانیک با اشاره به تنوع تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان، بیان داشت: تا چند سال پیش توجه بنیاد بیشتر بر پرداخت‌های مادی بود اما اکنون رویکرد هدایت‌گری گسترش یافته که باید تقویت شود. از سوی دیگر بنیادهای نخبگان استانی نیز باید با مراکز علمی و پژوهشی ارتباط بیشتر و تعامل بهتری داشته باشند.
قاسمی اضافه کرد: مسؤولان می‌توانند با اتخاذ سازوکارهایی مناسب بستر شکوفایی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود را فراهم کنند و با حمایت‌های سخت‌افزاری و معنوی، حس‌مسؤوليت‌پذيري آنان را در قبال افزایش دهند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به لزوم عملياتي‌شدن ايده و انديشه نخبگان در سيستم مديريتي كشور، تصريح كرد: مسؤولان باید با وسعت‌نظر به ایده و طرح نخبگانی بنگرند و اگر قابلیت عملیاتی‌شدن داشت، از آن حمایت کنند که البته رسیدن به این مهم نیازمند سازوکار شایسته‌سالار است.
وی اظهار داشت: ايجاد شبکه نخبگان بین متولیان امور علمی در یک استان، هم‌افزایی بهتری برای حمایت از مستعدان‌برتر فراهم می‌کند. روند نباید به‌گونه‌ای باشد که سیستم اداری استان به‌صورت جزیره‌ای عمل کند.
وی با اشاره به لزوم حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین، تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر، بُعد آموزش در دانشگاه‌های کشور کمرنگ شده است درحالی که در زنجیرۀ کارآفرینی، آموزش حلقۀ اول است. از سوی دیگر نیازهای سازمان‌های استان و حتی بخش‌خصوصی نیز باید به سمت محققین دانشگاهی حرکت کند که البته با راه‌اندازی مراکز شتابدهی نوآوری این امر تا حدی محقق شده است.
قاسمی ورنامخواستی در پایان با بيان اينكه حل چالش و مشكل اشتغال دانش‌آموختگان تنها با حركت به سمت دانش‌بنيان رفع می‌شود، بیان داشت: زمان تکیه بر تجارت‌هاي کلان و دستگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی گذشته و کسب‌وکارهای کوچک و متکی بر دانش و مهارت در عرصه‌های اقتصادی جولان می‌دهند. 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com