0  |  0

دانش‌آموختگان باید فرصت‌ها را به کسب و کار و ثروت تبدیل کنند

دانش‌آموختگان باید فرصت‌ها را به کسب و کار و ثروت تبدیل کنند

مستعدبرتر و دانش‌آموخته‌ای که می‌تواند فرصت‌های موجود را با ایدۀ نوآورانه و خلاقانه به اشتغال و ثروت تبدیل کند، نباید به استخدام دولتی چشم داشته باشد.
نشست هم‌اندیشی استاندار کردستان با اجتماع نخبگانی استان برگزار شد.
در این نشست، عبدالمحمد زاهدی؛ استاندار کردستان با اشاره به لزوم حضور فعال اجتماع نخبگانی کردستان در مسیر پیشرفت منطقه‌ای، گفت: تأمین نیازهای علمی و ایده‌های نوآورانه و خلاقانه برای توسعۀپایدار استان تنها در توان اجتماع نخبگانی است.
وی با اشاره به جایگاه خوب کردستان در حوزه نیروی‌انسانی متخصص، افزود: این استان ظرفیت‌ها و استعدادهای انسانی فراوانی در زمینه‌های مختلف علمی و مهارتی دارد که از آن جمله می‌توان به حوزه IT و مخابرات اشاره کرد.
زاهدی ادامه داد: تعداد 15شرکت معتبر با سرمایه‌گذاری بیش از 800 میلیارد تومان در زمینۀ IT در استان کردستان حضور دارند که امید است با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، به‌طور مستقیم بیش از 6 هزار شغل در این بخش ایجاد شود. از سوی دیگر حضور بیش از 8 هزار دانش‌آموخته و دانشجو در حوزه IT یکی دیگر از مزیت‌های استان در این بخش است که می‌تواند تحقق‌بخش اهداف تعیین‌شده در حوزه اشتغال‌زایی و ثروت‌آفرینی باشد.
استاندار کردستان گسترش و توسعه شهرک‌های صنعتی را یکی از بسترهای لازم برای فعالیت نخبگانی برشمرد و اظهار داشت: فقدان‌ زمین مناسب، یکی از مشکلات عمده استان در احداث شهرک‌های صنعتی است به‌همین دلیل نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه است. از سوی دیگر بسیاری از زمین‌های استان یا کاربری کشاورزی دارند و یا جزء مراتع و جنگل‌ها محسوب می‌شوند. برخی زمین‌های درنظر گرفته شده نیز، شیب زیادی دارند.
وی یادآور شد: در حال حاضر یک هزار و 100 هکتار مساحت شهرک‌های صنعتی استان کردستان است که از این مقدار 3000 هکتار آن در سه سال اخیر اختصاص‌یافته است.
زاهدی زیرساخت‌های موجود استان در کشاورزی را مناسب توصیف کرد و با تأکید بر لزوم تزریق ایده و اندیشۀ نخبگانی به این بخش و حرکت به‌سمت کشاورزی دانش‌بنیان، تصریح کرد: در دولت‌های گذشته تنها 2 هزار و 9000 هکتار از زمین‌های استان به صورت آبی کشت می‌شد که در سه سال اخیر این مقدار هشت برابر شده و به 16 هزار هکتار رسیده است. به عبارت دیگر در بحث تخصیص‌آب به اراضی کشاورزی اقدامات کم‌نظیری انجام شده است. از سوی دیگر باتوجه به مهار آب‌های مرزی و رایزنی‌های متعدد با وزارت نیرو، این عدد می‌تواند در صورت لزوم به 600 هزار هکتار نیز افزایش یابد.
زاهدی با بیان اینکه کشاورزی به‌سمت مکانیزه‌شدن در حرکت است، دامپروری را یکی دیگر از قابلیت‌های ذاتی استان دانست و خاطرنشان کرد: بدون ارتقاء صنعت، نمی‌توان به بهره‌بری بهینه از بخش‌های کشاورزی و دامپروری رسید. از سوی دیگر، در کنار تولید هر محصول کشاورزی و دامپروری، صنعت و فناوری خاصی وجود دارد.
استاندار کردستان با اشاره به آمادگی استانداری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، بر ضرورت حضور سرمایه‌های بخش‌خصوصی در این بخش تأکید کرد و گفت: حمایت‌های دولتی یکی از نیازهای اولیه برای گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان است اما باید دانست این حمایت کافی نیست؛ بلکه رونق بخش شرکت‌داری به حضور بخش‌خصوصی نیازمند است.
وی در پایان با اشاره به لزوم حضور دانش‌آموختگان در عرصۀ کارآفرینی، گفت: مستعدبرتر و دانش‌آموخته‌ای که توان و مهارت کارآفرینی دارد و می‌تواند فرصت‌های موجود را با ایدۀ نوآورانه و خلاقانه به اشتغال و ثروت تبدیل کند، نباید به استخدام دولتی چشم داشته باشد.
در ادامه این نشست، رحمت صادقی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان با اشاره به لزوم هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌های اجرایی با بنیاد نخبگان استان، گفت: استانداری به‌عنوان بالاترین نهاد اجرایی استان، همواره تعامل خوبی با اجتماع نخبگانی و برنامه‌های مربوط به آنان داشته است.
لازم به ذکر است در پایان این جلسه، نشست پرسش و پاسخ با حضور استاندار کرستان و معاونان استانداری و همچنین رئیس بنیاد نخبگان کردستان برگزار شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com