0  |  1

شهرستانی بودن در فضای استارت‌آپی بی‌معناست

شهرستانی بودن در فضای استارت‌آپی بی‌معناست

کسب‌ وکارهای بسیاری در جهان وجود دارند که تنها با تکیه بر یک ایده بکر شکل گرفته و این روزها تنها خبر از خرید و فروش‌های میلیون یا حتی میلیارد دلاری آنها به گوش می‌رسد.
این قبیل کسب‌وکارها که عموماً به عنوان استارت‌آپ شناخته می‌شوند، چند سالی است در کشور ما جایگاه خود را یافته و اغلب جوانان در آرزوی داشتن حداقل یک نمونه از این بیزینسها به سر می‌برند.
عامل اصلی این توجه، موفقیت شرکت‌های نو پا با هزینه‌ای کم در میان ساختار سنتی کسب‌وکارها با سرمایه اولیه‌ای سنگین است.
استارت‌آپ آفرینی که این روزها رویای بسیاری از جوانان شده، به مدد برگزاری استارت‌آپ ویکندها و همایشهای مرتبط به ایرانیها شناخته شد تا بدانند با هزینه‌ای اندک هم می‌توان یک کسب‌‌وکار ایجاد و حتی کارآفرینی کرد.
عنوان استارت‌آپ عملا به کسب‌وکاری می‌گویند که قسمتی از آن مبتنی بر فناوری است اما هر کسب‌وکاری که بر پایه فناوری است لزوما استارت‌آپ نیست.
در مقابل همه استارت‌آپها از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژیهای جدید استفاده می‌کنند تا رشد بالایی داشته باشند و به تعداد کاربران بالایی برسند.
استارت‌آپهای موفق و فعال بسیاری در کشور داریم که هر کدام از مؤسسان آنها با تجارب به دست آمده از فراز و نشیبهای راه‌اندازی یک استارت‌آپ، حرفهای بسیاری برای گفتن دارند.
حمیدرضا محب‌راد یکی از جوانان علاقه‌مند به حوزه فناوری اطلاعات و طراحی وب‌سایت است که تحصیلاتش را مرتبط با علاقه‌مندی خود در زمینه نرم‌افزار داشته است.
وی هم‌اکنون دارنده استارت‌آپی برای شخصی‌سازی و سفارش آنلاین قاب موبایل است؛ علی‌رغم اینکه چنین ایده‌ای ساده به نظر می‌رسد اما نکته قابل توجه اینکه بخش لوازم جانبی موبایل با همه جذابیت‌هایش برای کاربران ایرانی اما تماما در اختیار کالاهای وارداتی بوده است.
این کسب‌وکار از پس ایده‌ای برای راه‌اندازی سامانه سفارش آنلاین صنایع دستی، زیورآلات و آثار هنری شکل گرفته اما به دلیل گستردگی و پیچیدگی این ایده به سمت سفارش آنلاین قاب موبایل تغییر جهت می‌دهد.
این جوان دارنده استارت‌آپ با بیان اینکه در آغاز راه می‌بایست سایتی طراحی می‌کردیم و هم‌پای آن به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌پرداختیم، گفته است: زمانیکه سایت طراحی شد به یک برنامه‌نویس و گرافیست نیاز داشتیم که از میان گزینه‌های مختلف، دو نفر با ما همراه شدند و دفتری برای ادامه کار در نظر گرفتیم.
محب‌راد درباره سرمایه‌گذاری‌های راه‌اندازی این کسب‌وکار عنوان کرد: در ابتدای راه فقط پنج میلیون تومان سرمایه داشتیم که با همان کار را شروع کردیم؛ اما در میان راه به تناسب نیاز سرمایه بیشتری را وارد کار کردیم.
این کارآفرین جوان، استارت‌آپ را راه‌اندازی کسب‌وکاری با سرمایه اندک می‌داند و معتقد است با پول زیاد هر کسی می‌تواند موفق شود و خیلی نیاز به هنر، تخصص یا دانش ندارد.
آرزوی بزرگ وی کارآفرینی و ایجاد شغل برای تعدادی جوان است و درباره کسب‌وکار آنلاین شهرستانی خود (مستقر در مشهد) می‌گوید: اصولا در فضای آنلاین از هر گوشه کشور که باشید، می‌توانید رشد کنید و موفق شوید. موانع قدیمی مثل عدم دسترسی به امکانات و ظرفیتهای پایتخت دیگر تأثیرگذار نیست.
محب‌راد افزود: به نظرم فضای استارت‌آپی یک فرصت خیلی خوب برای بچه‌های شهرستانی به ویژه مناطق محروم است تا وارد میدان اشتغالزایی و کارآفرینی شوند.
کسب‌وکار وی مانند بسیاری دیگر از استارت‌آپهای فعال در کشور، الگوی خارجی دارد اما ارزشهای افزوده این نمونه ایرانی سفارش و ویرایش آنلاین قاب و کیفیت چاپ و ماندگاری طرح چاپ شده روی قابهاست که از لحاظ کیفیت چاپ، قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.
امید می‌رود با استفاده از تجارب فعالان این حوزه، ایده‌پردازان و جوانان کشور مخصوصا فارغ‌التحصیلان قدرت ورود به عرصه تجاری‌سازی ایده‌های خلاقانه‌شان را پیدا کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com