0  |  0

موانع دست و پاگیر در مسیر کارآفرینی زنان شهری

موانع دست و پاگیر در مسیر کارآفرینی زنان شهری

با وجود این که تصور می‌شود جامعه با شتابی قابل قبول به سمت توسعه حرکت می‌کند، اما فضا برای حضور زنان در بازار کار مهیا نیست حتی در شهرهای بزرگ. اوضاع البته در روستاها برای بانوان مهیاتر است و زنان در روستاها همپای مردان و حتی بیشتر از آنها کار می‌کنند. به این ترتیب هرچه از سمت روستاها به سمت شهرهای کوچک حرکت می‌کنیم موانع برای حضور زنان در فضای کسب و کار بیشتر می‌شود.
اولین مانع را باید خانواده زنان دانست که هم اجازه نمی‌دهند زنان و دختران وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند و هم به واسطه سیستم تربیتی حاکم بر آنها، روحیه ریسک‌پذیری زنان را تضعیف می‌کنند. اینها وقتی وارد مدرسه می‌شوند نیز نمی‌آموزند برای حضور در جامعه چگونه باید آماده شوند و مهارت‌هایی همچون خلاقیت و روحیه خودباوری را هم فرا نمی‌گیرند؛ این اوضاع در دانشگاه‌ها نیز تکرار می‌شود. به این ترتیب بخش قابل توجهی از بانوان جامعه ما اصلا نمی‌دانند باید چه کار کنند، این برخلاف فرهنگی است که در مورد پسران اعمال می‌شود و هنوز هم پدرانی هستند که حرفه خود را به فرزند ذکورشان می‌آموزند.
در این شرایط البته بانوانی هستند که موانع فرهنگی و اجتماعی را پشت‌سر می‌‌گذارند و با جسارت وارد فضای کسب و کار می‌شوند، فضایی که ورود به آن به مشکلات اداری و قوانین دست و پاگیرگره خورده است. اغلب خانم‌ها برای تامین مالی کسب و کار مورد نظر، وثیقه در اختیار ندارند در حالی که بانک‌ها نیز اعتمادشان برای پرداخت وام به خانم‌ها بسیار کمتر از مردان است، در واقع بانک‌ها به قدرت ریسک‌پذیری مردان بیش از زنان اعتقاد دارند.
دولت هم که مسئول برنامه‌ریزی برای اشتغال و حمایت از کار زنان است در عمل کار زیادی از پیش نبرده و این که تاکنون چند درصد از پست‌های مدیریتی را به زنان اختصاص داده، جای بحث دارد. در چنین شرایطی فضا برای آزمون و خطای بانوان بسیار کم است و یک زن برای دیده شدن باید چند برابر مردان تلاش کند، آن هم در شرایطی که بی‌اعتمادی به آنها باعث شده زمین زیرپای زنان سست باشد. عده‌ای معتقدند برای تغییر این وضع می‌توان به قوانین متوسل شد یعنی قوانینی را تصویب و اجرا کرد که فضا را به نفع زنان تغییر دهد، حال آن که معتقدم این کار تنها تعادل جامعه را به هم می‌ریزد و موجب نابرابری جنسیتی، این بار به نفع زنان می‌شود. بنابراین اصلاحات فرهنگی می‌تواند بیش از هر قانونی موثر باشد تا زنان با به دست آوردن روحیه خودباوری، آماده پذیرش نقش‌های اجتماعی شوند.
برای رسیدن به این هدف، معرفی الگوهای موفق و زنانی که با وجود همه ناملایمات توانسته‌اند در جامعه ایفای نقش کنند می‌تواند برای زنان و دختران جامعه مفید باشد، آن هم در مدرسه و دانشگاه که بیش از هر فضای دیگر قدرت اثرگذاری دارد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه جام جم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com