1  |  2

تولید 12 تن ماهی با استفاده از طرحی نوین توسط زوج کار آفرین مروستی

تولید 12 تن ماهی با استفاده از طرحی نوین توسط زوج کار آفرین مروستی

صدیقه فلاحتی مروست و محمدرضا ایمانی، توانستند در سال اقتصاد مقاومتی با کمترین میزان آب در شهرستان کویری خاتم در 900 متر مربع زمین، سالانه 12 تن ماهی تولید کنند.
استفاده از این طرح نوین موجب شد علاوه بر افزایش میزان تولید، در سطح کشور نیز به عنوان پایلوت، مورد توجه قرار گرفته و از استانهای مختلف برای تحقیق و استفاده از این طرح، راهی خاتم شوند.
این زوج با تولید بیش از نرم تعیین شده و اشتغالزایی در کنار کشاورزی علاوه بر درآمدزایی و اشتغال، سهم بسزایی در تولید ماهی مورد نیاز استان ایفا کردند.
محمدرضا ایمانی با اشاره به اینکه استخرهای پرورش ماهی از نوع متراکم هستند گفت: آب در این استخرها بازچرخ دارد و شرایط خاص سیستم ها موجب شده تا طی 2 دوره در سال، 12 تن تولید ماهی داشته باشیم.
وی افزود: این استخرها به دلیل داشتن سقف بالدار، عایق بندی شده اند و تولید پرورش ماهی در چهار فصل سال را فراهم می کنند و موجب صرفه جویی در مصرف آب می شوند.
کارآفرین برتر استان خاطرنشان کرد: این طرح با هدف صرفه جویی در مصرف آب، ایجاد اشتغال و ترویج فرهنگ مصرف ماهی در خانوارهای روستایی و کاهش مهاجرت به شهرها اجرایی شده است.
صدیقه فلاحتی هم عنوان کرد: در ابتدای این کار که از کمترین امکانات و تجهیزات و منابع مالی برخوردار بودیم توانستیم با مدیریت، پایش و مطالعه کافی در این زمینه و همچنین استفاده از مشاوره های کارشناسان کشوری این موفقیت را کسب کنیم.
وی یادآور شد: این طرح از سال 94 اجرایی شده و هم اکنون با اشتغالزایی و تولید 12 تن ماهی قزل الای رنگین گمان بخش وسیعی از گوشت سفید استان را فراهم می کند.
وی از شاخص های مهم این طرح به مواردی از جمله به کارگیری سیستم های هواده مناسب در استخر، مناسب بودن مدیریت بهداشت مزرعه و پایین بودن تلفات در طول دوره پرورش، همکاری مناسب با مراکز اجرایی و ترویجی و شرکت در دوره های آموزشی و ترویجی اشاره کرد.
کارشناس مدیریت شیلات استان یزد در این زمینه گفت: در این طرح در هر متر مربع از استخرهای تراکمی، نزدیک به 65 ماهی رها سازی و در هر متر مربع 60 کیلو ماهی برداشت می شود.
ملیکا پورامینی، پشتکار و اراده، طراحی مناسب و استفاده از این روش نوین را مهمترین عامل موفقیت این زوج کارآفرین عنوان کرد و افزود: با وجود مخالفت هایی که با این طرح شد اما کارآفرین با تحقیقات و بررسی های لازم، این طرح را بررسی و آن را برای اجرایی شدن انتخاب کرد.
وی یادآور شد: برای اجرایی شدن این طرح، خوشبین نبودیم اما این زوج با انتخاب آن موجب شدند تا هم اکنون به عنوان یک پایلوت در استان و کشور مورد استقبال کارآفرینان و مسئولان قرار گیرد.
وی تاکید کرد: طرحی که توسط این زوج کارآفرین ارائه شده طرح پرورش متراکم در استخرهای 8 ضلعی است و یکی از جدیدترین و به روزترین روش های پرورش ماهی در کشور است.
وی اعلام کرد: این زوج کارآفرین در استان، بهترین پرورش دهنده ماهی معرفی و در سطح کشور نیز برای کارآفرین برتر ملی معرفی شده اند.
خاتم از دو بخش مرکزی و مروست تشکیل شده و با 45 هزار نفر جمعیت در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
استان یزد دارای 6هزار و 600 منبع آبی برای پرورش ماهی شامل 2هزار و 630 رشته قنات، 3هزار و 638 چاه عمیق، نیمه عمیق و صنعتی ، 387 دهنه چشمه و هزار و 950باب استخر تنظیمی است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com