0  |  0

بازار سرمایه و انتظام بخشی به مسئولیت اجتماعی بنگاه ها

بازار سرمایه و انتظام بخشی به مسئولیت اجتماعی بنگاه ها

معاون ناشران و اعضاء بورس تهران، روز گذشته نقش بازار سرمایه برای انتظام بخشی به مسئولیت های اجتماعی بنگاه ها را در سمینار جایگاه مسئولیت اجتماعی در بهبود و تسهیل فضای کسب و کار تبیین کرد.
روح الله حسینی مقدم در سخنرانی خود به نقش بازار سرمایه برای انتظام بخشی به مسئولیت های اجتماعی بنگاه ها پرداخت و گفت: بررسی نحوه پیدایش و تکامل مفهوم مسئولیت اجتماعی، نشانگر پویایی هایی است که همواره وجود داشته و موجب غنای روزافزون این مفهوم شده است.
وی افزود: هم‌پوشانی آشکاری بین دو مفهوم حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی شرکتی وجود دارد. به‌خصوص زمانی که مفهوم گسترده حاکمیت شرکتی را در نظر بگیریم، آشکار می‌شود که حاکمیت خوب، شامل مسئولیت پذیری و برخورد درخور با خواسته های همه ذینفعان کلیدی و پاسخگویی به آن‌ها است. بنابراین، بین این تصور از حاکمیت شرکتی و تصوری از مسئولیت اجتماعی که مبتنی بر ذینفعان بوده، هم‌پوشانی آشکاری وجود دارد.
حسینی مقدم اظهار داشت: حاکمیت شرکتی خوب و مسئولیت اجتماعی شرکتی، به‌تدریج از اقدامات خیرخواهانه به‌سوی راهبردهایی برای بازیابی اعتماد مشتریان و جامعه درحرکت هستند.
وی در ادامه به مسئولیت پذیری اجتماعی بنگاه و نقش سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و افزود: مسئولیت پذیری اجتماعی بنگاه‌ها، یک روش مدیریتی است که از راه ارتباط اخلاقی و شفاف سازمان بـا تمام ذینفعان، همچنین با کسانی که در تعیین اهداف سازمان دخیل هستند تعریف می شود و بر توسعه پایدار جامعه، حفاظت از محیط‌ زیست و منابع طبیعی، پذیرش تغییر و حرکت در مسیر کاهش مسائل اجتماعی تأکید دارد. به معنای دقیق کلمه، حتی اگر چنین فعالیت هایی از نظر قانونی حاکمیت نیافته باشند، سازمان ها به جامعه تعهد دارند که به روشی مسئولانه در اجتماع رفتار کنند و افزون بر وظیفه کسب سود، وظایف اجتماعی خویش را نیز انجام دهند.
حسینی مقدم به روش های تأمین مالی فعالیت های مسئولانه اشاره کرد و افزود: در کشور ما به لحاظ فرهنگی و مذهبی مسائلی مثل نیکوکاری، حفظ محیط‌ زیست، کمک به هم نوع و احساس مسئولیت نسبت به دیگران از جمله ارزش های اجتماعی محسوب می شود و در فعالیت های مسئولانه بنگاه‌های اقتصادی نیز مورد توجه قرار می گیرد.
ازاین‌رو روش و ابزاری که با در نظر گرفتن این ارزش ها، در جهت رفع چالش های مالی، مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی مورد استفاده قرار گیرد و سرمایه گذاری ­های اجتماعی مسئولانه را ترویج کند، می تواند به‌عنوان یک روش و ابزار مالی مناسب برای اهداف مسئولانه بنگاه‌ها مطرح شود. از جمله این روش ها می توان به روش های تأمین منابع مالی همچون اوراق قرض الحسنه، اوراق وقف و یا صندوق های سرمایه گذاری نیکوکاری اشاره کرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com