0  |  2

چالش‌ها، مانعی بر سر راه موفقیت کارآفرینان

چالش‌ها، مانعی بر سر راه موفقیت کارآفرینان

موفقیت چیست؟ جواب این سوال کاملا به دیدگاه هر فرد بستگی دارد. معیارهای سنجش میزان موفقیت با توجه به شرایط و ذهنیت افراد نسبت به زندگی‌شان مشخص می‌شوند. خلاصه این‌که ممکن است همه‌ی مردم شما را انسان موفقی بدانند اما خودتان چنین حسی نداشته باشید و یا برعکس. ما هم قصد نداریم برای‌تان از ویژگی‌های افراد موفق بگوییم به جز یک ویژگی! ممکن است دو فرد موفق را با هم مقایسه کنید و ببنیند که آن‌ها هیچ وجه مشترکی ندارند. اما در واقع این دو نفر و همه‌ی افراد موفق جهان در گذشته یک مسیر مشترک را پیموده‌اند. مسیر موفقیت. از آن‌جا که هیچ مسیر بدون مانعی وجود ندارد مسیر موفقیت هم صاف و هموار نیست. موانع در واقع همان چالش‌هایی هستند که هر فردی جدای از شرایط درونی و بیرونی‌اش با آن‌ها رو‌ به رو می‌شود.
در ادامه بعضی از این موانع را بررسی می‌کنیم:

1. دانش محدود

در چه قرنی زندگی می‌کنید؟ نمی‌شود کسی در عصر دانش و تکنولوژی زندگی کند و بخواهد با همان اطلاعات محدود و ناقصی که از مدرسه یا دانشگاه کسب کرده است پیشرفت کند. مهم نیست محقق باشید یا خلبان و یا فوتبالیست. وقتی به اندازه‌ی کافی درباره‌ی حرفه‌تان اطلاعات نداشته باشید حتما از رقیب‌های‌تان عقب می‌مانید. راه حل این موضوع را تا به حال هزار بار شنیده‌اید و یک بار هم به آن گوش نکرده‌اید: مطالعه کنید.
سایت، مقاله، مجله، کتاب و یا هر راه دیگری که دانش‌تان را بالا ببرد. اگر میل و رغبتی به مطالعه و افزایش دانش ندارید یک راهکار عملی به شما ارائه می‌دهیم . به سراغ چند نفر از متخصصان رشته‌تان بروید و با آن‌ها یک ساعت بحث کنید. مسلما در این یک ساعت شما بارها احساس بدی خواهید داشت زیرا آن‌ها خیلی بیش‌‌تر از شما می‌دانند.

2. تنبلی

هوش و استعداد لغات وسوسه کننده‌ای هستند. اما یادتان باشد افراد باهوش و با استعداد زیادی بوده‌اند که تا به حال حتی نام‌شان را هم نشنیده‌اید. چرا؟ چون هوش به تنهایی نمی‌تواند به شما کمکی کند. تنبلی بزرگترین دشمن موفقیت است. تنبلی فقط فیزیکی نیست. زمانی که ذهن‌تان تنبل شود اراده تان سست و ضعیف می‌شود و بعد شما کار را هر روز و هر هفته به تعویق می‌اندازید و بعد... دیگر فکر کنم بدانید بعدش چه اتفاقی می‌افتد؟ شما هرگز موفق نمی‌شوید و هرگز به رویاهاتان دست پیدا نمی‌کنید. پس برای غلبه بر تنبلی از همان اول، انتهای راه را ببینید.

3. منفی نگرها

دوستان ناباب ندارید؟ احتمالا اشتباه می‌کنید. دوست ناباب تنها کسی نیست که شما را به انجام جرم و جنایت تشویق کند. افراد منفی‌نگر، که کم هم نیستند، در اطراف همه‌مان حضور دارند. مهم‌ترین چیزی که آن‌ها از شما می‌گیرند امید است. اگر بخواهید کسب و کار تازه‌ای راه بیندازید احتمالا توصیه می‌کنند که عاقل باشید و به همین کار کارمندی‌تان بچسبید. هنگامی که بخواهید هنرمند شوید می‌گویند هنرمند که پول در نمی‌آورد و هزاران فکر مخرب دیگر. توصیه ما این است که اگر فرد منفی‌نگری در اطراف‌تان هست اول سعی کنید که نگرش او را تغییر دهید. اما اگر به رفتارش ادامه داد بهتر است ارتباطتان را با او .محدود کنید. شما چه گناهی کردید که موفقیت‌تان را فدای افکار منفی دیگران کنید 

4. شرایط نامساعد

"اگر" لغت محبوب بهانه‌گیرهاست. اگر پول‌دار بودم اگر باهوش بودم اگر جای فلان شخص بودم،اگر این‌طور بود... واقعیت این است که هرکس شرایط خاصی در زندگی دارد که این شرایط محدودیت‌هایی برای او ایجاد می‌کند. مثلا اگر شما در کشوری پیشرفته زندگی کنید به تکنولوژی‌های روز راحت‌تر دسترسی دارید و زمانی که در کشور در حال توسعه باشید این امکان محدود می‌شود. با این حال شما باید از بدترین شرایط به بهترین نحو استفاده کنید. یادتان باشد که قرار است فرد موفقی شوید و تغییری در زندگی‌تان ایجاد کنید. این‌کار مسلما راحت نخواهد بود. ولی هیچ چیزی غیر ممکن نیست.


برای موفق شدن راهی جز غلبه بر چالش‌ها نیست. یادتان باشد که فقط شما نیستید که خواهان موفقیت‌اید. پس شما تنها نیستید در عین حال که باید این مسیر را به تنهایی بپیمایید.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com