0  |  0

دانش بنیان، یک عنوان با مزایای قانونی

دانش بنیان، یک عنوان با مزایای قانونی

قانون 'حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات' که توسط معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری تدوین و در سال1389 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، سرآغاز گسترده ترین برنامه دولت برای حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان در سال های اخیربوده است.
در این قانون، موضوعات مهمی نظیر تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و ارایه معافیت های مالیاتی و گمرکی به شرکت های دانش بنیان مورد تاکید قرار گرفته است و کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان به ریاست معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و عضویت وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط و نمایندگان بخش خصوصی، شرکت های مشمول استفاده ازمزایای این قانون را تایید می کند.
این کارگروه به شرکت های تولیدی، نوپا و صنعتی فعال در کشور بعد از ارزیابی و تشخیص صلاحیت، عنوان دانش بنیانی را اطلاق می کند که در نتیجه آن، شرکت وموسسات می توانند از مزایای تعریف شده در قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان از جمله معافیت مالیاتی، معافیت گمرکی ، استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری وشکوفایی، استقرار در شعاع 120 کیلومتری شهرهای بزرگ و غیره به مدت 2 سال استفاده کنند.
در این میان، معاونت علمی وفناوری رییس جمهوری اخیرا بخشنامه ای به شرکت های دانش بنیان ابلاغ کرد که در آن تصریح شده است این شرکت ها و موسسات به هیچ نحو حق استفاده از عنوان ' دانش بنیان' را در عرضه محصولات و ارایه خدمات خود در قالب سربرگ شرکت /موسسه، نام گذاری محصول و یا برچسب، ندارند.
بر این اساس، شرکت های دانش بنیان همچنین در تبلیغات از طریق بروشور، کاتالوگ، سامانه اینترنتی، شبکه های اجتماعی، جراید، مجلات، روزنامه ها ، صدا و سیما و سایر رسانه های مکتوب دیداری وشنیداری حق استفاده از این عنوان و نیز حق ادعای ارتباط با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و واحدهای تابعه و استفاده از لوگوی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان و یا ادعای داشتن مجوز از آنها را ندارند.
معاون رییس امورشرکت ها وموسسات دانش بنیان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در خصوص این تصمیم به ویژه به جهت تاکیدی که همواره بر اقتصاد دانش بنیان و فعالیت شرکت های دانش بنیان در کشور وجود دارد، گفت: براساس قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها واختراعات، شرکت ها پس از طی مراحل ارزیابی از طریق کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تایید، مشمول استفاده از مزایای قانون شرکت های دانش بنیان شناخته می شوند.
سعید منجم زاده افزود: به شرکت ها و موسساتی که به عنوان شرکت های مشمول استفاده از مزایای قانون تایید می شوند، گواهی نامه مکتوب تایید مبنی بر دانش بنیان داده نمی شود، بلکه شرکت یا موسسه به دستگاه ها و صندوق های ذیربط جهت استفاده از حمایت های مربوط معرفی خواهند شد و استفاده از عنوان ' دانش بنیان' درسایر موارد، مجاز نیست.
منجم زاده ادامه داد: براساس آیین نامه این قانون، حمایت از شرکت های دانش بنیان، تنها در صورت داشتن نوآوری انجام می شود، معمولا برای شرکت های دانش بنیان، تاییدیه یک تا دو ساله توسط کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان صادر می شود که بعد از این مدت نیز شرکت برای حفظ دانش بنیان بودن خود و استفاده از حمایت های درنظر گرفته، باید نسبت به ارتقای سطح فعالیت هایش اقدام کنند.
وی یادآور شد: این بخشنامه به این منظور ابلاغ شده است که به ندرت مشاهده می شود برخی از این شرکت ها از عنوان 'دانش بنیان' در جهت معرفی کالا و خدمات خود استفاده می کنند، درصورتی که دانش بنیان، فقط یک صفت است؛ شرکت باید آنقدر توانمند شود که با عرضه محصول با کیفیت، استاندارد، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش، در بازار عرضه اندام کرده و بتواند رقیب کالاهای خارجی شود.
منجم زاده گفت: مجوزهای کارگروه تشخیص صلاحیت و ارزیابی شرکت های دانش بنیان مادام العمر نیست و تاکنون به هیچ شرکتی مجوز مادام العمر داده نشده است، بنابراین براساس قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور، این دسته از شرکت ها همواره مورد پالایش و ارزیابی قرار می گیرند، به طوری که در ارزیابی های انجام شده، همواره تعدادی به لیست این شرکت ها افزوده و برخی از لیست شرکت های دانش بنیان حذف شده اند.
وی یادآور شد: باید در جامعه عنوان دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان را به صورت صحیح ترویج کنیم، در این صورت مخاطب در مقابل این عنوان دچار سوء تعبیر نمی شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com